مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۸۸۰۶
او نخستین زن از دودمان هاشمی ست که همسرش هاشمی بود. نخستین بانویی ست که همراه با حضرت خدیجه با پیامبر(ص) بیعت کرد. نخستین بانویی ست که علی امیرالمومنین(ع) را در کعبه زایمان کرد. او نخستین بانویی ست که هجرت کرد.... به راستی که بانو بنت الاسد(س) او مادر نخستین های تاریخ اسلام است.
میلاد امیرالمونین(ع) فرصت نیکویی است که پای دل، به شناخت بانویی بسپاریم که به عنوان همسر ابوطالب، هم در سرپرستی رسول خدا(ص) شریک بود و هم مادر علی (ع) بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تابلوی مولود کعبه اثر محمود فرشچیان
گزارش خبرآنلاین مروری ست بر آثار مرجع برای شناخت بانو بنت الاسد(س) که در چنین روزی بزرگترین مرد تاریخ جهان را متولد کرده است.
نخستین زن از دودمان هاشمی که همسرش هاشمی بوده
کتاب «الاستیعاب» نوشته ابن عبدالبر که از مهمترین منابع و کتب تراجم بشمار میرود در جلد چهارم در صفحه ۱۸۹۱ خود شرحی از دودمان مادر علی(ع) داده است:
« فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. در مکه بزرگ شد و با ابوطالب ازدواج و پس از ظهور اسلام، به مدینه هجرت کرد و همانجا درگذشت. گویند نخستین زن از دودمان هاشمی بوده که همسرش هاشمی بوده و فرزندان از هر دو سوی هاشمی به دنیا آورده و نخستین زن هاشمی بوده که فرزندش خلیفه مسلمانان شده است.»
همین کتاب و آثار بسیار دیگری تاکید می کنند که: او در مکه اسلام آورده و سپس به مدینه هجرت کرده است.
بانو فاطمه بنت اسد(س) صاحب چندین فرزند بود به نامهای: طالب، عقیل، جعفر،علی(ع)، هند یا فاخِته (ام هانی)، جُمانه، رَیطه یا ام طالب و اسماء.
نخستین بانویی که در کعبه زایمان کرد
در مورد نحوه ولادت حضرت علی (علیهالسّلام) روایات متعددی با سندهای بسیار، وجود دارد و احادیث در این زمینه متواتر است. به طوری که صدها تن از مورخین، محدثین و سیره نویسان آن را نقل کردند.
کتاب «المستدرک علی الصیحین»، تالیف یک عالم مشهور اهل سنت است. «الحافظ ابوعبدالله» ملقب به «حاکم نیشابوری» متوفی ۴۰۵هـ. ق. مولف این کتاب مهم است.
او در جلد ۳، صفحه ۵۵۰ این کتاب مهم نوشته است:
« به تحقیق اخبار متواتر زیادی وجود دارد که ثابت میکند که همانا فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی (علیهالسّلام) را در کعبه به دنیا آورد».
«علامه امینی» در کتاب الغدیر، چاپ چهارم، جلد۶، صفحه ۲۲.درباره محل تولد امام علی (علیهالسّلام) نوشته است : «این حقیقت آشکار است که شیعه و سنی در اثبات آن متفقند و احادیث آن متواتر و کتابها از آن لبریز است.»
بنابر برخی روایات، بانو فاطمه بنت اسد(س) تنها زنی بوده است که در محل کعبه زایمان کرده است. به نقل منابع، وقتی هنگام زایمان او فرارسید، در کنار کعبه از خدا خواست ولادت نوزادش بر او آسان گردد.
علامه امینی در جلد ششم کتاب الغدیر تاکید می کند:
« او به درون کعبه رفت و پس از سه روز ماندن در کعبه، در روز چهارم یعنی سیزده رجب سی سال پس از عام الفیل، در حالی که فرزندش امام علی(ع) را در آغوش داشت، از کعبه بیرون آمد.»
نخستین بانویی که با پیامبر(ص) بیعت کرد
کتاب «مقاتل الطالبیین» تالیف ابوالفرج اصفهانی، در صفحه پنجم کتاب روایتی از امام صادق (علیهالسّلام) نقل کرده است که:
« آیه مبارکه «یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک...؛ ( سوره ممتحنه آیه 12) نازل شد: ( ای پیامبر (ص) چون زنان مؤمن به سوی تو آیند که با تو بر ایمان بیعت کنند که دیگر به خدا شرک نورزند و دزدی نکنند، با این شرایط با آنان از خداوند آمرزش بخواه؛ زیرا که بخشنده و مهربان است.) وقتی این آیه نازل شد فاطمه بنت اسد، نخستین زنی بود که با پیامبر(ص) بیعت کرد. »
«ابن عباس» میگوید: « این آیه درباره فاطمه بنت اسد نازل شد. »
هر کسی از سیرهنویسان که به شرح حال فاطمه بنت اسد، پرداخته است، او را از نخستین زنان مسلمان برشمرده است.
کتاب «المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم»، نوشته ابن جوزی در جلد ۳، صفحه ۲۱۳ خود آورده است: « فاطمه بنت اسد نخستین زنی بود که با پیامبر (ص) بعد از خدیجه (س) در مکه بیعت کرد. » همچنین «ابن ابیالحدید» روایت کرده است که بانو فاطمه بنت اسد(س) بعد از ده تن اسلام آورد و او نفر یازدهم و از نخستین مسمانان است.
نخستین بانویی که هجرت کرد
کتاب «الکافی» تالیف کلینی، در جلد ۱، صفحه ۴۵۳ آورده است:
« امام صادق (علیهالسّلام) می فرماید که فاطمه بنت اسد نخستین زنی بود که با پای پیاده به سوی مدینه هجرت کردند.»
وقتی فرمان هجرت مسلمانان از مکه به سوی مدینه از طرف خدا بر پیامبر (ص) ابلاغ شد، مسلمانان گروه گروه به مدینه مهاجرت کردند، از جمله آنان حضرت علی (ع) به همراه فواطم (فاطمه زهرا (س)، فاطمه بنت اسد و فاطمه بنت زبیر) به همراه پسر امایمن بودند که از مکه به سوی مدینه هجرت کردند.
بانویی که مادر پیامبرخدا(ص) بود پس از آمنه
کتاب « روضة الواعظین» تالیف محمد بن فتال نیشابوری در صفحه ۷۶ تالیفش آورده است:
رسول خدا از بنت اسد چنین یاد میکند: او پس از ابیطالب، بهترین خلق خدا به لحاظ رفتار با من بود و مادر دیگر من پس از آمنه بود. ابوطالب نیکی میکرد و صاحب سفره بود و فاطمه ما را بر طعامی که گرد میآورد، جمع میکرد و از هر غذایی که بود، سهم مرا از دیگران بیشتر میداد.»
بانو فاطمه بنت اسد(س) نخستین زن هاشمی است که از شوهر هاشمی فرزنددار شد. «ابنسعد» میگوید: «او زنی صالحه و پاکدامن بود و گفته میشود، نسل «اسد» (پدر ایشان) از فاطمه ادامه پیدا کرد.»
/6262
کد خبر 1489896منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: امام علی ع مدینه هجرت نخستین بانویی علیه الس لام هاشمی بوده نخستین زن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ ویژگی منحصربهفرد در کتابهای تاریخ شفاهی
کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناداز تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمعبندی میتوان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاشهایی است که با بهرهگیری از فنون و ابزارهای خاص خود به جمعآوری و حفظ دادههای حاصل از تجارب شخصی افراد و گروههای اجتماعی میپردازد. این دادههای تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفتهشده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبهشونده و مصاحبهگر پرسا در یک گفتوگوی طرفینی حاصل میگردد؛ بنابراین تاریخ شفاهی، تکنیک، روش و شیوهای است که با استفاده از ابزاری چون ضبطصوت و دوربین فیلمبرداری (صوتوتصویر) خاطرات، مشاهدات و مسموعات عامل هدایتکننده، مجری و نقشآفرین یا شاهد و حاضر یک صحنه، رویداد و واقعه تاریخی را در قالب کلام و سخن (گفت) ثبت و ضبط مینماید.
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نهچندان دوراست که تلاش میکند با روشهای دقیق علمی تمام رویدادهای مختلف و جنبههای وقایع دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دستیافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیکسو با واقعهای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف، توضیح، تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاعمقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساساتوعواطففردیوجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمیناساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگیمنحصربهفرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام میرسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقشآفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیمقرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصفناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهیشان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بیبدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم میکند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفتوگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار میشود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ شأن افراد و سازمانها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفهای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی بهخوبی میدانند که رعایت پروتکلهای مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفهای و الزامآور است.
یادآوری چند نکته:
۱- مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آمادهسازی برای انتشار است، که امروز به گنجینهای گرانبها و کمنظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.
۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفهای و با بهرهگیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام میشود و در مرحله گفتوگو هیچ موضوعی از قلم نمیافتد.
۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربهفرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.
۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذیقیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیقترین مجموعههای تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.
۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشتهای حاشیهدار برای دیدهشدن روی نیاورند.