Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نهاد وکالت جزو نهادهایی است که کارکرد آن با حقوق اساسی مردم مرتبط بوده و تحقق حقوق شهروندی و دفاع از مردم از رسالت‌های مهم وکیل است که به همراه رسالت قضات در امر قضاوت دو بال مهم در تحقق عدالت هستند.

هفت اسفند سالروز استقلال نهاد وکالت است، استقلال نهاد وکالت یعنی وکیل بتواند وظیفه نظارتی، وکالتی و دفاع را انجام دهد، به‌همین مناسبت به سراغ دو تن از وکلای چهارمحال و بختیاری رفته و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیده اکرم موسوی، وکیل پایه یک دادگستری چهارمحال و بختیاری مشکل اصلی وکلای استان را نبود آگاهی مردم نسبت به شغل وکالت عنوان و اظهار کرد: لزوم مراجعه به وکیل هنوز برای مردم تفهیم نشده است که باید قبل از انجام کار حقوقی به وکیل مراجعه کنند.

وی با ابراز گلایه از نوع نگاه مردم به وکلای زن افزود: مردم چهارمحال و بختیاری، اعتقادی به وکیل خانم ندارند و نکته قابل توجه این است که بیشترین مراجعه‌کنندگان به دادگاه‌ها را قشر بانوان تشکیل می‌دهند.

موسوی ادامه داد: اکثر وکلای خانم در خانه هستند و تقریبا پرونده در دست ندارند، به‌علاوه به‌دلیل کمبود مراجعه و هزینه‌های اجاره دفتر، دو وکیل ممکن است اقدام به اختیار کردن یک دفتر کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری چهارمحال و بختیاری مشکل بعدی وکلای استان را مراجعه به وکلای شاخص عنوان و بیان کرد: این مسئله در مراجعه به وکلای همشهری نیز دیده می‌شود و افراد ترجیح می‌دهند به وکیلی مراجعه کنند که همشهری‌شان باشد، این تفکرات، متعصب‌گونه است و باید از بین برود.

موسوی با بیان اینکه اکثر وکلای چهارمحال و بختیاری دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترا هستند، یادآور شد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وکلای استان در ماه یک تا دو پرونده هم ندارند، به‌علاوه باید هزینه اجاره دفتر را نیز پرداخت کنند که گاهی مجبور هستند این هزینه را از طریق خانواده خود تامین کنند و این مسئله به‌خصوص برای آقایان معضل بزرگی است.

وی با بیان اینکه شان وکالت کاهش یافته است، افزود: یکی از دلایل مهم برای این مسئله جذب بیش از حد وکیل است و همین مسئله عامل بیکاری بسیاری از وکلای جوان شده است.

زهرا یکی دیگر از وکلای پایه یک دادگستری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌های مهم وکالت در کشور ما حضور و نقش فعال وکیل در مرحله پیشگیری است، درحالی که در کشور از این پتانسیل‌ها استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پدیده وکیل بیکار، واقعیتی در جامعه بوده که به نفع کشور نیست، افزود: نباید تحصیلکرد حقوق بیکار را به وکیل بیکار تبدیل کنیم و علت بیکاری وکلا جذب بیش از حد وکیل است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: به‌علاوه شرایط نامساعد اقتصادی، مراجعه به وکلا را کاهش داده است و اکثر مردم توان پرداخت حق‌الوکاله را ندارند، البته ممکن است یک وکیل هر پرونده‌ای را پذیرش نکند و همین مسئله در افزایش نرخ بیکاری وکلا نیز موثر است.

زهرا با بیان اینکه وکلا و کارآموزان هر سال پروانه‌های وکالت خود را تمدید می‌کنند، یادآور شد: جمع زیادی از وکلا و کارآموزان جوان نمی‌توانند پروانه‌های خود را تمدید کنند، چرا که توانایی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، به‌علاوه از آن‌جا که وکیل برای خود، شان اجتماعی داشته، نمی‌تواند برای امرار معاش دست به هر کاری بزند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل نبود مراجعه به وکیل این است که‌ گاهی بین مردم گفته می‌شود وکیل تنها پول دریافت می‌کند یا از وکیل انتظار معجزه دارند، متاسفانه هیچ‌گاه این فرصت برای کانون‌های وکلا فراهم نشد تا نهاد وکالت را به درستی به مردم معرفی کنند.

در ادامه تقی مبینی رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همه‌ساله آزمون وکالت برای دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان حقوق برگزار می‌شود که پذیرفته‌شدگان این آزمون پس از بررسی یک‌سری استعلامات، پروانه وکالت دریافت کرده و به مدت ۱۸ ماه در کنار یک وکیل دوره کارآموزی را می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی وکلا دفاع از حقوق اساسی ملت در برابر دولت و حکومت است، افزود: از دیگر وظایف اساسی وکلا دفاع از حقوق تضییع‌شده یا انکارشده مردم توسط دیگر اقشار مردم است، در واقع وکلا از جان، مال، حیثیت و نوامیس مردم در برابر مخاطرات پیش‌آمده دفاع می‌کنند.

مبینی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای لازم برای توسعه عدالت حقوقی و قضایی، وارد کردن امر وکالت در نهاد خانواده است، گفت: در برخی از کشورها هر خانواده از ابتدای امر در کنار خود یک وکیل خانوادگی داشته تا در تمامی امور با وی مشورت کند، باید به سمتی رفت تا هر خانواده به‌صورت اجباری یک وکیل در اختیار داشته باشد.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کسب آرامش و اطمینان از فواید استفاده از مشاوره‌های وکالت است، به‌علاوه مراجع قضایی و اداری نیز خلوت‌تر شده و ثمرات خوبی برای جامعه رقم خواهد خورد.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۶۵ درصد از وکلای چهارمحال و بختیاری بیکار هستند، گفت: مشکلات معیشتی در میان وکلا وجود دارد، وکیل بیکار، بیمه بیکاری ندارد و کانون نمی‌تواند حمایتی از آنان کند.

وی با ابراز گلایه‌مندی از جذب بیش از حد دانشجوی حقوق در کشور خاطرنشان کرد: این مسئله نیازمند فکر اساسی بوده و باید توسط دستگاه‌های مربوطه رفع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری وکلای دادگستری بیکاری وکلای چهارمحال و بختیاری پایه یک دادگستری نهاد وکالت یک وکیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل محیط زیست استان گفت: این منطقه با همکاری محیط بانان، جوامع محلی و گروه‌های کوهنوردی از زباله پاکسازی شد.
سعید یوسف پور افزود: هفته زمین پاک از ۳ تا ۹ اردیبهشت با شعارمشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین است.

دیگر خبرها

  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • لیست 6 نفره از وکلای خوب تهران به همراه سوابق
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان