Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با شدت گرفتن هجمه‌ها و تهدیدها علیه رییس جمهوری و دولت به دلیل دوراندیشی برای حفظ منافع کشور، بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر هم‌صدایی میان دو قوه، از این هجمه‌ها تا حدودی کاست اما با توجه به پیشینه مجلس یازدهم،  باید منتظر ماند و دید که آیا اعضای قوه مقننه در عمل هم از اصل وحدت و هم‌صدایی تبعیت خواهند کرد یا رفتارهای عجولانه را در کنشگری‌های خود با دولت ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش نمایندگان به دعوت رهبر انقلاب به همصدایی

روز دوشنبه چهارم اسفندماه، بهارستان روز عجیبی را گذراند. نمایندگان پس از اطلاع از توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ بدون توجه به تاکیدات دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی، تهدیدها و هجمه ها را علیه حجت الاسلام «حسن روحانی» و «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی آغاز کردند. برخی از نمایندگان از دستور کار خارج شدن لایحه بودجه خبر دادند،  در نامه ای به قوه قضائیه خواستار برخورد قانونی با دولت شدند، ورود دولتمردان به مجلس را ممنوع کردند، دولت متهم به خیانت شد و هجمه‌ها تا شامگاه دوشنبه و انتشار بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان ادامه یافت. پس از این نشست و تاکید رهبری مبنی بر اجرای قانون مجلس از سوی دولت، نوع موضع گیری‌ها با حفظ چاشنی خط و نشان برای دولت، تا حدودی تغییر کرد و نمایندگان در توییت‌ها و بیانیه‌های خود بر تعامل با مجلس تاکید کردند.

در بیانیه‌ای که عصر روز سه شنبه در بهارستان منتشر شد،  نمایندگان با تشکر از رهبر انقلاب افزودند:  «از هر گونه ابتکار مشترک مجلس و دولت در راستای اجرای این قانون عزت بخش استقبال کرده و پیشقدم می‌شویم و به دولت برای استیفای حق مردم در کمال صداقت کمک کرده و خواهیم کرد و معتقدیم بهترین راه برای خدمت به معیشت مردم نه لغو تحریم‌ها بلکه خنثی‌سازی تحریم‌ها با نگاه به داشته‌های خودی و عدم توجه به رجزخوانی‌های پوشالی بیرون از مرزهاست.»

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس در راستای اجرای فرمان رهبری برای تعامل با دولت و حل اختلافات درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روسای ۲ کمیسیون تخصصی مجلس را موظف کرد با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و در تعامل با نهادهای مرتبط دولتی، این مسئله را پیگیری و نتیجه را در اسرع وقت به وی و صحن مجلس گزارش کنند.

«مالک شریعتی نیاسر» نماینده تهران پس از سخنان رهبر انقلاب درباره تعامل مجلس و دولت در موضوع اجرای قانون راهبردی گفت: «مجلس باید ضمن تاکید بر اجرای دقیق و کامل قانون، با دولت تعامل کند و معتقدم که حل یک موضوع میان دو قوه از طریق دستگاه قضا مسیر تعامل نیست.» این در حالی است که وی پیشتر بر ارسال گزارش علیه دولت به قوه قضائیه برای مجازات متخلفین تاکید کرده بود.

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه انتظار داریم ملاحظات مجلس لحاظ شود، گفت: در صورت پذیرفته شدن نظرات مجلس، با دولت هم صدایی می‌کنیم.

«عباس مقتدایی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بر تعامل و همکاری با دولت تاکیر کرد و هم گفت: «دولت در نحوه تعامل با مجلس باید تجدید نظر کند. اینک باید یکصدا از کشور در عرصه سیاست خارجی برای حراست و صیانت از منافع ملی به گوش برسد.»  «محمدصالح جوکار» رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: «اگر بخش‌هایی از قانون مذکور اجرا نشود این سوء تفاهم را برای دشمن به همراه دارد که می‌تواند تحریم‌های ظالمانه بیشتری اعمال کند و به اقدامات خود ادامه دهد.»

ضرورت توجه به تمام تاکیدات رهبری

با هربار افزایش هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت، رهبر معظم انقلاب با ادبیات ویژه ای درباره این هجمه ها و انتقادات هشدار داده و نشان دادند. رهبری چه آن زمان که یکی از نمایندگان مجلس، رییس جمهوری را تهدید به اعدام کرد؛ چه آن زمان که با افزایش احضار وزرا و زمزمه‌های استیضاح رییس جمهوری و چه آن زمان که برخی به بهانه انتقاد رییس جمهوری را با افترا هتک حرمت کردند؛ در هر برهه به نوعی درباره تبعات چنین شیوه‌هایی از تعامل توصیه کردند و هشدار دادند.

ایشان ۱۵ بهمن ماه سال جاری و به مناسبت سالروز میلاد حضرت ‌زهرا (س) در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه مهم و پایانی خود به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تاکید و خاطرنشان کردند: «بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.».

ایشان تیرماه سال جاری هم در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس و دقیقا در برهه ای که هجمه‌ها علیه دولت از خطوط اخلاق و انصاف و حتی قانون خارج شده بود، یادآور شدند: «توهین و دشنام و نسبت بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.» رهبر انقلاب اسلامی سوم آبان ماه سال جاری و پس از تهدید به اعدام رییس جمهوری از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی هم ضمن انتقاد از اینگونه اظهارات و غلط دانستن آن تصریح کردند: «انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.»

بیانات ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و لزوم نگاه منطقی به موضوع پرونده هسته‌ای، بیانیه و توافق ایران و آژانس موضوعی است که قابل تامل است. در همین زمینه رییس جمهوری از نمایندگان خواسته است توصیه رهبری را فراموش نکنند و تصریح کرده است: «چرا توصیه رهبری را فراموش می‌کنیم؟ رهبری چند بار باید تاکید کنند که احترام یکدیگر را نگه دارید، اخلاق و ادب اسلامی را مراعات کنیم. یعنی هر هفته و هر روز ایشان باید این را توصیه کنند چرا گوش نمی‌کنیم؟ وقتی رهبر انقلاب نکته‌ای را تاکید می‌کنند باید تا آخر عمر و برای همیشه آویزه گوش ما باشد و به آن عمل کنیم.»

 با این همه اما برخی پس از انتشار بیانات رهبر انقلاب، عامدانه کوشیدند این نگاه منطقی و منصفانه را به نفع خود مصادره کنند. رهبری قانون مجلس را قانون خوبی توصیف کردند اما به اجرایی شدن این قانون از سوی دولت هم اشاره کردند؛ موضوعی که نمایندگان در فریادهای صبح دوشنبه آن را نادیده گرفته و به صورت علنی دولت را متهم به نادیده گرفتن قانون کردند. واقعیت این است که در مقطع کنونی و درباره منافع جمهوری اسلامی در توافق هسته ای، این نادیدانگاری عامدانه یا سهوی نمی‌تواند مورد پذیرش باشد از آن جهت که جهان؛ درک چندانی از تاثیر  برخی رقابت های انتخاباتی و جناحی در اظهارات وتصمیمات داخلی اطلاعی ندارد و از این دوصدایی و اختلاف به نفع خواسته های خود بهره برداری می‌کند. با درک این مهم است که رهبری بر همصدایی و همکاری تاکید می‌کنند؛ قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس هم مهم‌ترین آزمون در مسیر همصدایی است.

2721517

کد خبر 1489966

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجلس یازدهم محمد باقر قالیباف حسن روحانی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی رهبر انقلاب رییس جمهوری اجرای قانون ادب اسلامی امنیت ملی تحریم ها هجمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری

نمایندگان مجلس این هفته ۳ روز جلسه علنی داشتند که در این نشست‌ها ، به مصوباتی در حوزه تعیین مجازات برای قاچاق اسلحه، ساماندهی اجاره خانه‌ها ، اصلاح قانون مالیات بر سوداگری پرداختند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که مصوباتی از جمله تعیین مجازات‌هایی برای قاچاق اسلحه ، تشکیل سازمان«سپند» ، ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و اصلاح قانون مالیات بر سوداگری داشتند که خلاصه جلسات نمایندگان در این هفته را در ادامه می‌خوانیم:

جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که در ابتدای این جلسه، محمد باقر قالیباف  با اشاره به فرا رسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران را به همه پاسداران عزیز که پشتیبان امنیت و آرامش کشور و مرزهای ما و همچنین مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران هستند، تبریک می‌گویم.

در جلسه علنی روز یکشنبه و در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، بهارستان‌نشینان ماده هفت طرح مذکور را به تصویب رساندند که بر اساس آن کلیه عواید حاصل از قاچاق و خرید و فروش اسلحه و اموال مورد استفاده در ارتکاب جرائم به نفع دولت ضبط می‌شود.

همچنین با مصوبه مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان مرجع ارزش گذاری سلاح مهمات یا قطعات مؤثر موضوع مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز تعیین شد. علاوه بر این با موافقت وکلای ملت با ماده 8 و 9 طرح مذکور نیز مشخص شد که چه سلاح و مهمات قاچاقی به نفع دولت مصادره شده و یا این‌که مجازات آن جزای نقدی خواهد شد.

بنابراین گزارش، همچنین با تصویب نمایندگان مشخص شد که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه 6 محکوم می‌شود.

در ادامه این جلسه بهارستان‌نشینان همچنین  قاچاق اسلحه در فضای مجازی را جرم‌انگاری و تصویب کردند که ارتکاب جرائم موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در فضای مجازی مشمول مجازات مقرر در این قانون می‌شود.

همچنین در مصوبه ای دیگر نیز مقرر شد که وسیله نقلیه حامل بیش از یک قبضه انواع سلاح گرم جنگی، به نفع دستگاه کاشف ضبط شود.

*تشکیل سازمان«سپند»

دستورکار بعدی نمایندگان در این جلسه بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی، موسوم به طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع، بود  که پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات آن به تصویب رسید.

همچنین در جلسه علنی روز یکشنبه، تقاضای اعمال دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران مطرح شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

*جزئیات جلسه علنی روز دوشنبه

جلسه علنی روز دوشنبه مجلس نیز به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد که ادامه بررسی جزییات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع) در دستورکار نمایندگان قرار داشت که مواد یک و 2 این طرح  به تصویب رسید.

همچنین با موافقت با مواد 3 و 4 طرح مذکور نیز به سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) مجوز دادند برای اجرای ماموریت‌های خود با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به ایجاد پژوهشکده و شرکت‌های تخصصی تابعه اقدام کند.

بهارستان‌نشینان همچنین مصوب کردند که سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی مشمول کلیه امتیازات، ترجیحات، تخفیفات و اولویت‌های قانونی در مورد صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان شود.

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه ،‌ نمایندگان در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل 85 قانون اساسی، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان این درخواست، با این تقاضا مخالفت کردند.

در بخش دیگری از جلسه علنی روز دوشنبه ، تقاضای دو فوریت درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم مطرح شد و نمایندگان بعد از استماع نظرات مخالفان و موافقان با دو فوریت این طرح مخالفت کردند سپس یک فوریت آن به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

بنابراین گزارش، وکلای ملت همچنین در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره کلیات و جزئیات لایحه دوفوریتی تمدید مدت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با تصویب این لایحه  موافقت کردند و  مهلت اجرای آزمایشی قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/4/13 را به مدت 2 سال تا 13 تیر 1404 تمدید کردند.

*ارسال گزارش کمیسیون کشاورزی به قوه قضائیه

بنابراین گزارش، جلسه علنی  روز سه‌شنبه  مجلس هم به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که در این جلسه ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی رفع و تصویب شد و بر این اساس نمایندگان سازمان امور مالیاتی را موظف کردند هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی را به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بپذیرد.

همچنین مودیان می‌توانند مشروط به اعلام هزینه‌های فاقد صورتحساب الکترونیکی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی نسبت به ثبت اعتراض به مالیات متعلق اقدام کند.

علاوه بر این با تصویب مجلس مقرر شد که اشخاص تجاری درباره فعالیت‌های خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی نداشته باشند.

طبق این گزارش، با اصلاح ماده 6 طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی هم کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص غیرتجاری به‌صورت پیش فرض «حساب غیرتجاری» و کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص حقوقی «حساب تجاری» محسوب می‌شوند.

همچنین وکلای‌ملت در مصوبه‌ای دیگر، بانک مرکزی را موظف کردند نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاههای پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه اقدام کرده و به هر یک از آن‌ها شناسه یکتا اختصاص دهد.

با اصلاح مواد 10 و 11  طرح مذکور وکلای ملت صورتحساب‌هایی را از پرداخت از مالیات بر سوداگری و سفته بازی مستثنی کردند.

در مصوبه ای دیگر از طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد.

نمایندگان همچنین مواردی را مصوب کردند که در صورت انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شوند.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه که به روزهای نظارتی مجلس معروف است، سلمان اسحاقی- سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان،  گزارش کمیسیون متبوعش درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را قرائت کرد و نمایندگان با اعمال ماده 234 و ارجاع گزارش به قوه قضائیه مخالفت کردند.

در بخش دیگری از جلسه علنی این روز ، نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس، این گزارش را به قوه قضاییه ارجاع دادند.

در بخش پایانی از جلسه روز سه‌شنبه ، رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، در دستورکار بود که نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با اعمال اصلاحات عبارتی در ماده 11 طرح مذکور موافقت کردند.

انتهای‌پیام/

 

دیگر خبرها

  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • جزییات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • تذکر رهبری درباره گشت ارشاد چه بود؟
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • ببینید | واکنش سردار جعفری به تذکر رهبر انقلاب درباره حجاب
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!