Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:06:45 GMT

شاهنامه امین و داستان منظوم مولود کعبه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۲۱۹۰

شاهنامه امین و داستان منظوم مولود کعبه

سیدحسن‌امین ‌ادیب،‌ حقوقدان‌،‌ فیلسوف،‌ نویسنده و شاعر توانا، مترجم‌،‌ محقق تاریخ و ادبیات،‌ استاد بازنشسته دانشگاه گلاسکو نویسنده و خالق اثر فاخر و گرانقدر شاهنامه امین است. آنچه نویسنده در این کتاب آورده است جریانات پیوسته و انکارناپذیر ایران‌زمین از دیرباز تاکنون است و حتی به جرأت نمی‌توان گفت این اثر دنباله‌رو شاهنامه‌ فردوسی است اما پاره‌به‌جامانده از ‌آن است که به آن ملحق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشنامه منظوم ایران، در هفت مجلد که سه جلد آن چاپ شده است، برای اینکه امین اثر خود را هنرمندانه و با ظرافت و تکامل بیشتر به خوانندگان و مشتاقان ادب و هنر ارائه کند افزون بر بخش‌های اساطیری و تاریخ ایران قبل از اسلام، بخش ادیان ابراهیمی و تاریخ اسلام را از بعثت پیامبر اکرم (ص) تا امروز دربردارد. به علاوه، به طور کامل به تاریخ تشیع دوازده امامی می‌پردازد و حسب مورد، با ترجمه منظوم سوره‌هایی از قرآن مثل سوره حمد و سوره یوسف، یا خطبه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه یا حماسیات علوی و حسینی حتی ترجمه منظوم خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید، نمونه هایی از تاریخ مکتب تشیع را در مجلد سوم گنجانده است.

برای نمونه، شاهنامه امین داستان مولود کعبه امام علی (ع) را در مجلد سوم به تمام و کمال بر وزن شاهنامه فردوسی به نظم درآورده است که شاه‌بیت‌های اشتیاقی و تواجدی آن، بخش این است:

علی را چو کعبه شدی زادگاه

شد از زادنش،کعبه، با فر و جاه

علی ولی، خانه زاد خداست

کجا از خدا، شیریزدان، جداست؟

از آن، کعبه شد قبله خاص و عام

که شد زاده از مام، آنجا، امام

شاهنامه امین نه تنها ادیان پیش از اسلام و متون دینی ایران باستان مثل گاتای زرتشت، بلکه بسیاری احادیث اسلامی را نیز صادقانه، مستند و بی‌دخل و تصرف به نظم درآورده است و از این جهت هم شبیه شاهنامه است.

اگر چه قلم زدن در باب شاهنامه‌ امین کاری دشوار است، در منزلت این دانشنامه‌ عظیم و اصیل ایرانی آنچه می‌توان بیان کرد مطالعه‌ دقیق و تأمل‌برانگیز این اثر ملی و حماسی است. شخصیتی که به گفته و باور بزرگان معاصر تاریخ و فرهنگ ایران را به نظم درآورده است و این منظومه‌ درخشان را جزء آثار ماندگار ایران در شناسنامه‌ ادبیات جهان ثبت کرده است.

پیوند دین مبین اسلام و مذهب تشیع و تلفیق آن با فرهنگ غنی ایران باستان، شجاعت ها و دلیری‌ها ،سرچشمه و مخازن حکمت، اصالت، ملیت و انسانیت را در شاهنامه‌ امین مشاهده می‌کنیم آنچه فردوسی به خاطر آن رنج‌ها برده است اکنون شاهکار امین تولدی دوباره است که بعد از گذشت قریب به هزار سال در پاسداری از این تلفیق و صیانت توسط این ادیب و شاعر توانا به قلم تحریر درآمده و زبان نظم و نثر در عصر ما با کتاب شاهنامه‌ امین به پویایی و اوج خود رسیده است.

پدیدآوردن یک دانشنامه، دایره‌المعارف یا شاهنامه با قلم ادبی و شعر در باب ایران‌شناسی علاوه بر غیرت ملی نیاز به نگرش دقیق و احاطه بر جوامع علوم مختلف از جمله تاریخ، جغرافیا، فلسفه ،ادبیات و هنر،عرفان و اسلام شناسی و حتی خاورشناسی و جهان‌شناسی را می‌طلبد که قلم خلّاق و طبع شاعرانه و عارفانه‌ی سیّد امین در سایه‌ی عشق به وطن این شاهکار ادبی را خلق نموده است. که باز هم زیر چتر حکمت و سیادت رنگ و بویی معطر به گلستان ادبیات ایران داده است.

لازمه‌ درک و بینش بشری، حفظ وحدت ایران پیش از اسلام ـ پس از اسلام و معاصر است و آنچه امین در این باب سخنوری کرده است آن را تولید علم و اندیشه و انسجام می‌داند در جهانی که بشر را درگیر فتنه‌های متعدد نموده است.

تدریس در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور و دوری از وطن برای این نویسنده بستر فکری مناسبِ جهان‌بینی را فراهم آورد و درک عظمت فرهنگ ایرانی و کشوری که مستقیم اسلام را از منابع دست اول یعنی خاندان نبوت گرفته است در به‌نظم درآوردن، کتابت ،اهداف ژرف غیر از ویژگی ادبی و حماسی از جمله آگاهی از تمدن ، حکمت و اندیشه‌های فلسفی، ادیان ،حقوق و حتی هنر در پیدایش این اثر دست به دست هم دادند. به فرموده‌ امین:

« ایرانی‌ام، ایران‌زمین را دوست دارم

از مغرب و مشرق، همین را دوست دارم»

شاهنامه‌ امین تنها یک دایره المعارف ادبی نیست بلکه از آنجا که نویسنده با اهداف بزرگتر پا به عرصه‌ شاهنامه‌نویسی گذاشته فردوسی‌وار به چند محور دانشنامه‌ خود اشاره دارد از جمله به طور مختصر:

۱. آخرین دستآوردهای علمی اخترشناسی تا چگونگی پیدایش جهان هستی

۲. چگونگی و بررسی پیدایش انسان بروی کره زمین،اختلاط نژاد، قومیت و فرهنگ و...

۳. مرز بین توحش و تمدن و حقوق بشری

۴. معرفت‌شناسی شرقی ۵. آداب و سنّت‌های ملی که حامل فرهنگ بومی است.

هفت مجلد زرین شاهنامه‌ امین شامل هستی‌شناسی‌ـ‌ایران‌شناسی، ایران آغاز تا سقوط سامانی، تاریخ تمدن و فرهنگ ایران‌باستان، تاریخ ادیان‌، تاریخ پس از اسلام،‌ تاریخ ایران در حمله‌ مغول تا سال۱۳۹۶ و سرانجام ذکر نام‌آوران و مشاهیر و در نهایت فهرست مشروح است.

ای کاش این گنجینه‌ فاخر که در عصر حاضر همتایی ندارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چنین آثار بزرگ و ملی هر از چند قرن در تاریخ یک مملکت رقم می‌خورد و جا دارد با تمام فضای موجود به جویندگان ادب، فرهنگ و معرفت این سرزمین و حتی به جهانیان که به دنبال حکمت و خرد مشرق زمین و خصوصا گوهر تابناک ادبیات ایران چشم و نظر دارد معرفی گردد.

«پژوهش بسی کردم و بررسی

در این دانشی‌نامه‌ پارسی

چو تاریخ و فرهنگ ما مردم است

همانا که «شهنامه» دوم است»

شعر: سید حسن امین

برچسب‌ها شاهنامه ولادت حضرت علی ابوالقاسم فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاهنامه ولادت حضرت علی ابوالقاسم فردوسی شاهنامه ولادت حضرت علی ابوالقاسم فردوسی اخبار کنکور شاهنامه امین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی با تأکید بر اینکه وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند، گفت: امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه‌های امام، رهبر معظم انقلاب هستند.

به گزارش جماران، صبح دیروز در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» با تقدیر از عباس سلیمی نمین به خاطر تألیف این کتاب، گفت: امروز با توجه به گسترش فضای رسانه‌ای و مجازی و به تبع آن، خبررسانی و انتشار اخبار در این فضا و اثرگذاری آن بر روی افکار عمومی، حقایق وقایع در بعضی از اوقات به صورت وارونه نمایش داده می‌شود و در واقع قلب حقیقت پیش می‌آید و بالتبع آن تحریف در یک واقعه رخ می‌دهد.

نوه امام خمینی (س)، با اشاره به برنامه‌ریزی معاندین انقلاب برای تحریف اندیشه‌های حضرت امام، تأکید کرد: امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه می‌شود. نمونه‌های بسیاری را هم در شبکه‌های مجازی و هم رسانه‌های معاند شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام همچنان ناشناخته است، افزود: در واقع نسل کنونی انقلاب، به خصوص نسل نوجوان و جوان، امام را به درستی نمی‌شناسند و عظمت امام را درک نکرده‌اند؛ لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.

اشراقی با تأکید بر اینکه یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد، اظهار داشت: تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی (ص) است. رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرمودند که در مقابل شبیخون‌های فرهنگی دشمن باید برنامه داشت، چون آنان نیز با برنامه و هدفمند هجمه فرهنگی انجام می‌دهند. به همین دلیل ما نیز باید برنامه داشته باشیم و یکی از مهمترین کار‌هایی که ما می‌توانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن انجام دهیم، «جهاد تبیین» است؛ جهاد تبیین در خصوص انقلاب، امام و دفاع مقدس.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده‌ای از معاندین در فضای رسانه‌ای و فضا‌های مجازی با هزینه‌های فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانه‌ای به اهداف خود برسد.

نوه امام خمینی (س)، یادآور شد: تاکنون چندین مستند برای تحریف انقلاب و امام توسط رسانه‌های بیگانه ساخته شده است. ما چقدر توانسته‌ایم پاسخ آنان را بدهیم؟ چقدر در جهاد تبیین موفق بوده‌ایم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبهه‌افکنی بیگانگان درست کرده‌ایم؟ مراقب باشیم که دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است و ما هم باید برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وظیفه یک مورخ «تبیین حقایق» است، افزود: تاریخ‌نگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمند که با قلمش هنر خود را به منصه ظهور می‌رساند و قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و در جهت تبیین حقایق به نگارش در آید، «قلم مقدس» است.

اشراقی با اشاره به آیه ۷۱ سوره آل عمران، گفت: امروز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم فرهنگی به کشور، به صورت آگاهانه و هدفمند اندیشه‌های امام را تحریف می‌کنند. امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه‌های حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند و یک مورخ انقلابی وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشه‌های امام به شاخص و ملاک رجوع نماید و نگاه به کلام رهبری داشته باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی (س) ۲۵ دی ماه ۶۷ در نامه‌ای به سید حمید روحانی نوشتند و او را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، امام در این نامه می‌فرمایند «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است... از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی (ص) را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند». (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۳۹)

نوه امام خمینی (س)، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین داده‌اند، اظهار داشت: ما امروز می‌بینیم در رسانه‌های معاند، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است را قلب‌گونه تفسیر می‌کنند. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ سیاست خارجی و نظامی، کاملا استقلال داشته و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟! تبیین چنین مسأله‌ای وظیفه همگانی و به خصوص خواص است.

وی حضرت زینب (ع) را بزرگترین جهادگر تبیین تاریخ اسلام دانست.

اشراقی در پایان سخنان خود به مساله روز جهان اسلام، فلسطین پرداخته و گفت: تاریخ را مورخین نمی‌سازند؛ بلکه تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخ‌ساز یک حماسه عظیم هستند؛ حماسه پیروزی خون بر شمشیر، حق بر باطل و نور بر ظلمت؛ و بر مورخین فرض است که وقایع دردناک غزه را بدون کوچک‌ترین تحریف به رشته تحریر در آورند. مورخ یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از پروپاگاندای رسانه‌ای بترسد و مهمترین ویژگی یک مورخ شجاعت است و شجاعت او اثر مستقیم بر قلم او دارد.

اشراقی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در بحث جهاد تبیین برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب در فضای مجازی مناسب عمل نکرده‌ایم و باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدون بتوانیم این کم‌کاری را جبران کنیم.

دیگر خبرها

  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • مدرس حوزه: اکثر خودکشی‌های اخیر مولود فقر است
  • «اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است»