Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:41:49 GMT

حوزه علمیه بغداد در قرن چهارم از جهان تشیع صیانت کرد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۴۶۹۶

حوزه علمیه بغداد در قرن چهارم از جهان تشیع صیانت کرد

ایسنا/قم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه حوزه علمیه بغداد در قرن چهارم از جهان تشیع صیانت کرد، گفت: فقه شیعه در دوره مکتب بغداد تحول جهش گونه‌ قابل ‌توجهی را پیدا می‌کند، به طوری که در ادبیات، تاریخ و... نیز این تحولات قابل ‌مشاهده است.

سید عباس صالحی در آیین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی در سالن علامه حلی موسسه دارالحدیث قم، با تبریک سالروز ولادت امام علی(ع) اظهار داشت: چنانچه یک سیر و نگاهی به تاریخ داشته باشیم در دوره‌های مختلف حوزه‌های علمیه اقدامات کرده‌اند که ما امروز مدیون آن‌ها هستیم که در این میان می‌توان از دوره نجف نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به نظر می‌آید یکی از دوره‌های بسیار تابناک در حوزه‌های علمیه جهان تشیع، اقدامات و کارکردهای حوزه علمیه بغداد در قرن  ۴ و ۵ هجری است به‌طوری‌که این ۲ قرن تاثیر فراوانی بر هویت شیعه داشته و دارد.

صالحی با بیان اینکه صیانت از جامعه تشیع یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: در این زمینه انصافا و بدون هیچ تردیدی حوزه بغداد در قرن ۴ و ۵ به‌خوبی وارد شد و اجازه نداد تحریف و انحرافی صورت بگیرد.

وی تاریخ جهان اسلام و شیعه را موردتوجه قرارداد و گفت: باید به این مهم اشاره کنم که غیبت ولی‌عصر مخصوصا غیبت کبری یک شوک روانی و روحی بر جامعه تشییع بود و این بار سنگین می‌توانست ستون جامعه تشیع را بشکند در این بخش علمای حوزه بغداد کاری کردند کارستان و اگر آن‌ها نبودند معلوم نبود چه اتفاقاتی رخ می‌داد.

وی افزود: حوزه بغداد در این زمینه به‌خوبی عملکرد و جامعه تشیع را به لحاظ روحی بازسازی کرد و علاوه بر این در صیانت از جامعه شیعه و پاسخ به سوالات و شبهات نیز نقش چشمگیری داشت.

وی گفت: در آن زمان بغداد کانون قدرت، دانش و تنوع سلایق و دیدگاه‌ها بود و حوزه بغداد در چنین آوردگاهی خوش درخشید و علما و بزرگانی همچون شیخ طوسی‌ها، مفیدها و سید مرتضی‌ها پرچم شیعه را بالا نگه داشتند و به معنای واقعی کلمه در چنین میدانی بودند و اقلیت‌ها، اکثریت را به‌زانو درمی‌آوردند.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سید مرتضی ۳۰ اثر دارد که پاسخ به سئوالات می‌دهد و در کل مکتب بغداد در قرن  ۴  و ۵ تشیع را صیانت کرده و پیش بردند.

وی ادامه داد: امثال شیخ مفید سید مرتضی در آن دوره این صیانت را کردند و به وظیفه‌ای خودشان عملکردند و علاوه بر این توسعه مرزهای دانش اقدام دیگری بود که حوزه بغداد و عالمان آن دوره انجام دادند.

وی گفت: در فضای حوزه علمیه بغداد تفسیر اجتهادی شکل می‌گیرد و قدرت می‌گیرد و چهره‌ای تازه‌ای به تفسیر می‌دهد و علاوه‌برآن به فقه مقارن نیز توجه می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه قم سيدعباس صالحي حوزه علمیه بغداد بغداد در قرن حوزه بغداد سید مرتضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیه‌السلام به عنوان یک شخصیت ویژه‌ی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.

وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیه‌السلام همیشه معترف بودند. شخصیت‌هایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیت‌های دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب می‌شدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیه‌السلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیری‌اش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتاب‌های خود منتقل کرده بود که این کتاب‌ها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رساله‌ها و کتاب‌های ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رساله‌های ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود. 

حجت‌الاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژه‌ای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش می‌دادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتاب‌ها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کرده‌اند را نگاه می‌کنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان می‌دهد. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافته‌های امام جعفر صادق علیه السلام به شمار می‌آمد که هارون عباسی درمورد ایشان می‌گفت زبان هشام در دل‌های مردم از هزاران شمشیر موثرتر است. 

وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژه‌ای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمد‌های خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آن‌ها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین می‌کردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی می‌کردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل می‌کند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه می‌کنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، می‌خواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.

 این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونه‌ای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهره‌مند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهره‌مندی قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان