Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در قانون مجازات اسلامی درباره جرائمی که امنیت و آسایش عمومی را خدشه‌دار می‌کنند و منجر به آزار رسیدن و ترساندن شهروندان می‌شوند توضیحاتی داده شده و به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند.

اولین جرم محاربه است؛ بر اساس قانون این جرم باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شود و جرمی مقید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جرم شخص مجرم با سوء نیت عام قصد کشیدن سلاح دارد و با سوء نیت خاص قصد تعرض به جان، مال و ناموس دارد که قانونگذار برای آن مجازات اعدام را در نظر گرفته است. 

البته حد محاربه شامل اعدا، صلب، قطع دست راست و پای چپ، نفی بلد است، انتخاب مجازات جزء اختیارات قاضی به شمار می‌رود.

باید به این نکته توجه داشت که جرم محاربه با یک بار اقرار شهادت دو مرد عادل و علم قاضی ثابت می‌شود،اما با سوگند ثابت نمی‌شود.

دومین جرم افساد فی الارض است؛ یعنی هر شخص به طور گسترده مرتکب جنایت علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، نشر اکاذیب، احراق و تخریب و ... شود مفسد فی الارض شناخته می‌شود و برابر قانون اعدام می‌شود.

یکی دیگر از جرایم علیه امنیت بغی است؛ یعنی مجرم آن فردی است که‌ علیه حکومت اسلامی ایران مردم را به قیام وا دارد و در صورت استفاده از سلاح به اعدام محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید

نکاتی مهم درباره جرم جعل برای جلوگیری از وقوع آن شنود و استراق سمع چه مجازاتی دارد؟ اگر پرداخت اقساط مهریه برای زوج دشوار باشد، تکلیف چیست؟ صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری چیست؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های حقوقی جرایم امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات بیشتر از گم شدن یسنا کوچولو/ دختر ۴ ساله دزدیده شده بود؟

به گزارش خبرآنلاین از تسنیم، ‌سیدجواد میردوستی، دادستان عمومی و انقلاب کلاله گفت: بلافاصله پس از اعلام مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای با تشکیل پرونده قضایی عملیات جستجو و اقدامات قضایی، پلیسی و اطلاعاتی برای بررسی موضوع آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب کلاله گفت: در ادامه بررسی‌ها با توجه به شواهد و قراین ظن بازپرس پرونده مبنی بر ربوده شدن کودک تقویت شد و در پی تحقیقات با دستور بازپرس پرونده چند نفر به عنوان مظنون به پلیس آگاهی احضار شدند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902305

دیگر خبرها

  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • واقعاً روس ها درباره جنگ پوتین چه فکر می کنند؟/ سقوط مخاطبان تلویزیون دولتی در روسیه/ روس ها بیشتر چه کلماتی را در گوگل جست و جو می کنند؟
  • سازمان‌های مسئول باید در مقابله با جرایم کمک کار پلیس باشند
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • جزئیات بیشتر از گم شدن یسنا کوچولو/ دختر ۴ ساله دزدیده شده بود؟
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • دستگیری ۴ اراذل اوباش سابقه دار در جویبار
  • اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی