Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کیت تشخیصی کرونا به کشور وارد نمی‌شود و چالش اصلی در این حوزه صادرات است، گفت: در حوزه واکسن‌ها علاوه بر رفع تست بالینی واکسن آنفلوآنزا پرونده واکسن "روتا" تا پایان سال به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد.

دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان در دستیابی به دانش فنی ساخت کیت‌های تشخیص سریع ویروس کرونا و تکنولوژی مربوط، افزود: در روزهای اول شیوع این ویروس در کشور از کیت‌های PCR برای این منظور استفاده کردیم که تقریبا در اردیبهشت ماه این کیت در کشور تولید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با تولید کیت‌های تشخیص سریع که از نوع کیت‌های آنتی ژن است، تشخیص این بیماری در زمان کمتری صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که در تست PCR یک تا دو روز زمان نیاز دارد تا نتیجه مثبت یا منفی بودن تست کرونا به مراجعه کنندگان ارائه ‌شود، ولی کیت‌های تشخیص سریع در ۲۰ دقیقه قادرند نتایج را اعلام کنند.

قانعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران هیچ کیت تشخیصی وارد نمی‌کند، چالش کشور در این زمینه را صادرات این محصول دانش بنیان دانست و توضیح داد: این موضوع به این معنا است که کیت‌های تولیدی اجازه صادراتی داشته باشند.

آغاز تولید واکسن‌ها از سال جاری 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به برنامه‌های این ستاد در توسعه فناوری‌های زیستی در کشور، خاطر نشان کرد: ورود ما در این حوزه ابتدا با تولید دارو بوده و الان چیزی که قابل مشاهده است، کتابی به نام "آمارنامه دارویی" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در آن میزان واردات سالانه دارو اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: ما با بضاعتی که در ستاد توسعه زیست فناور ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، در این مدت به جایی رسیدیم که میزان واردات دارو در کتاب آمارنامه جدید نسبت به چاپ ۱۰ سال قبل آن، حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش واردات داشته است، ضمن آنکه بیمه‌ها حدود چندین هزار تومان هزینه نپرداختند، چون داروی ایرانی استفاده شده است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: علاوه بر آن کل بودجه ستاد زیست فناوری معاونت علمی از ۳ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان رسید.

قانعی تاکید کرد: اعتبارات زیادی در اختیار نداشتیم که از فعالان این عرصه حمایت کنیم و موفقیت‌هایی که در این حوزه کسب شده است، به دلیل زحماتی است که دانشمندان کشور کشیدند.

وی آغاز گام دوم فعالیت‌های ستاد زیست فناوری  را از سال گذشته دانست و گفت: گام دوم در حوزه تولید واکسن بوده است که از آن جمله می‌توانیم به واکسن آنفلوآنزا اشاره کنیم.

قانعی با بیان اینکه این واکسن از نوع نوترکیب است، اظهار کرد: این واکسن توسط محققان کشور به نتیجه رسیده و برای آنفلوآنزای فصلی مناسب است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه شیوه تولید این واکسن بدون استفاده از تخم مرغ است، خاطر نشان کرد: اکنون واکسن ایرانی برای پیشگیری از آنفلوآنزا به تولید انبوه خواهد رسید که بدون استفاده از spf تخم مرغ است و برای اولین بار در کشور به تولید می‌رسد.

وی آمریکا را تنها تولیدکننده این واکسن بدون spf تخم مرغ دانست و ادامه داد: اکنون محققان ایرانی به دانش فنی آن دست پیدا کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه تأثیر این واکسن جدید با قبلی در افراد یکسان اس،ت فقط در تولید، وابستگی به تخم مرغ ندارد، گفت: این واکسن چهارظرفیتی آنفلوآنزای فصلی است که برای همه قابل استفاده است؛ همه افراد می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطر نشان کرد: الان واکسن آنفلوآنزا تست بالینی شده است؛ مشکلی که همیشه در کشور با آن مواجه بودیم.

قانعی تولید واکسن سرطان رحم را از دیگر دستاوردهای این ستاد نام برد و گفت: این واکسن پنجمین واکسن پرفروش دنیا است که توسط شرکت‌های دانش بنیان  تولید شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تولید واکسن "روتا" (واکسن خوراکی روتاویروس عامل اسهال) را از دیگر محصولات دانش بنیان شرکت‌ها در حوزه زیست فناوری نام برد و یادآور شد: تا پایان سال پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

واکسن‌های طیور و آبزیان در دستور کار ستاد زیست فناوری

قانعی با تاکید بر اینکه اینها گام‌هایی برای ورود به تولید واکسن انسانی بوده است، ادامه داد: در زمینه واکسن‌های دام، طیور و آبزیان تا کنون شرکت‌های دانش بنیان وارد نشده بودند و با برنامه ریزی‌های انجام شده این شرکت‌ها در حوزه تولید حدود ۱۵ واکسن دام، طیور و آبزیان وارد شدند.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون واکسن آبزیان نداشتیم، گفت: زمانی که از واکسیناسیون آبزیان سخن به میان می‌آمد، همه تعجب می‌کردند که چگونه می‌توان به آبزیان واکسن تزریق کرد؛ ولی در حال حاضر دو نوع واکسن در این حوزه وارد بازار شده است.

گام سوم ستاد؛ امنیت غذایی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه ما هنوز ۵ میلیارد دلار واردکننده مواد غذایی هستیم گفت: زیست فناوری به این معنی است که با امکانات موجود در جهت رفع نیازها اقدام کنیم نه با واردات.

وی خاطر نشان کرد: ما سال بعد به این سمت حرکت خواهیم کرد که با زیست فناوری دریا نوعی امنیت غذایی در کشور ایجاد کنیم. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسن روتاویروس همه باهم علیه کرونا رییس سازمان غذا و دارو کیت تشخیصی کروناویروس دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کیت های تشخیص تولید واکسن دانش بنیان خاطر نشان واکسن ها تخم مرغ شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر حمایت از شرکت‌های فناور این شهرک در حوزه مواد و ساخت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستادهای معاونت علمی به‌ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع‌رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت را خواستار شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان، گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آنها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی، گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماندها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!