Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  یک جراح دندان پزشک با بیان اینکه بیماری‌های لثه معمولا در سنین بالا به شکل مزمن بروز می‌کند و استخوان دندان قدرت خود را از دست می‌دهد، گفت: تغییر رنگ بافت لثه از صورتی مرجانی به سمت قرمز تیره پرخون، تغییر بوی دهان، تشکیل بافت سفت اطراف دندان، تحلیل و پایین رفتن استخوان اطراف دندان، خونریزی (هنگام مسواک زدن و خوردن مواد غذایی محکم) از نشانه‌های تحلیل رفتن لثه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 افشین کاووسی افزود: پس از مصرف موادغذایی شیرین، توسط باکتری‌ها بر روی دندان سموم و اسید‌هایی ایجاد شده که در واقع این اسید‌ها باعث از بین رفتن مینای دندان و ایجاد پوسیدگی می‌شود، همچنین سموم و توکسین‌ها سبب از بین رفتن بافت نگهدارنده دندان یعنی استخوان و بافت نرم اطراف دندان (لثه) می‌شود.

او بیان کرد: رشد و نمو سلولی در جنین و تا دو سال اول زندگی زیاد است و سلول‌ها به شدت تکثیر می‌شوند، به همین دلیل اگر زخم یا شکستگی در بدن ایجاد شود با سرعت بیشتری ترمیم می‌شود، اما به مرور زمان این تکثیر سلولی کاهش پیدا می‌کند، رشد لثه نیز به همین صورت است و در میانسالی این بافت به سختی ترمیم می‌شود.

این جراح دندانپزشک اظهار داشت: در جوانی ممکن است مسواک زدن مرتب نباشد و مراقبت‌ها با حسایت کمتری انجام شود، اما باز هم واکنشی از لثه‌ها نداریم، اما از سن ۴۰ سال به بعد مشکلات و بیماری‌های لثه بروز پیدا می‌کند و استخوان دندان قدرت خود را از دست می‌دهد.

کاووسی افزود: جِرم گرفتگی، بهم خوردگی ردیف دندان ها، بهم فشردن دندان ها، مصرف بعضی از دارو‌ها و پرتو درمانی، کمبود ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C، وجود بعضی از بیماری ها، سوءتغذیه و افزایش سن در بیماری‌های لثه موثر است.

او گفت: درست مسواک زدن دندان ها، کشیدن نخ دندان، استفاده از دهانشویه، تغذیه سالم و مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک از راه‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌های لثه توصیه می‌شود.
انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اخبار سلامت بیماری های لثه بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند

ایتنا - طبق پژوهشی جدید، نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا پیش از دو سالگی می‌تواند باعث افزایش وزن پس از دهه دوم زندگی شود، در حالی که این خطر در کودکانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشند، کمتر است.
در تحقیقی که دانشگاه سوانزی بریتانیا انجام داد، پژوهشگران ۱۴ هزار کودک را از تولد تا بزرگسالی پیگیری کردند؛ گفته می‌شود این طولانی‌ترین پیگیری در نوع خود است.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، کودکانی که تا قبل از دو سالگی نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌هایی شیرین‌شده‌ با شکر می‌نوشند، در سن ۲۴ سالگی وزن بیشتری اضافه کردند.

کودکان خردسالی که در سه سالگی کولا می‌نوشیدند، کالری، چربی، پروتئین و قند بیشتر اما فیبر کمتری مصرف می‌کردند در حالی که افرادی که آب‌سیب طبیعی نوشیده بودند، چربی و شکر کمتر و فیبر بیشتری می‌خوردند.

طبق این پژوهش، بین نوشیدنی‌های دوران کودکی و انتخاب غذاهای مختلف هم ارتباط وجود دارد. کودکانی که آب‌سیب طبیعی می‌نوشیدند، ماهی، میوه، سبزیجات سبز و سالاد بیشتری می‌خوردند، اما کودکانی که نوشابه کولا می‌نوشیدند، بیشتر به همبرگر، سوسیس، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت، شکلات و شیرینی‌ گرایش داشتند.

پروفسور دیوید بنتون، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «رژیم غذایی سال‌های نخست زندگی الگوی غذایی می‌سازد که در تمام طول عمر بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد.»

مهم‌ترین چالش این است که مطمئن شویم عادت غذایی درستی برای کودک ایجاد کرده‌ایم: عادت غذایی که چربی و شکر کمتری دارد. آب میوه طبیعی هم می‌تواند ویتامین سی، پتاسیم، فولات و پلی‌فنول‌های گیاهی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته پی برد که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده و محرومیت‌های اجتماعی هم ارتباط وجود دارد؛ به طوری که کودکان خانواده‌های مرفه‌تر به آب‌میوه‌ طبیعی دسترسی بیشتری دارند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها والدین را تشویق کند تا به رژیم‌ غذایی کودکان در سال‌های اولیه زندگی‌ توجه بیشتری نشان دهند. به باور متخصصان، چاقی معضلی جدی برای سلامتی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.    

دیگر خبرها

  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • پیش بینی غربالگری ۵ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در لردگان
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان