دلنوشته رایزن فرهنگی ایران در لبنان در سالگرد رحلت اندیشمند تقریبی «مرحوم خسروشاهی»
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۰۸۶۸
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان در سالگرد رحلت «مرحوم خسروشاهی» نوشت:
«امروز هشتم اسفندماه مصادف با نخستین سالگرد رحلت عالم جلیلالقدر مرحوم حضرت آقای خسروشاهی است. از این رو دلنوشتهام درباره ایشان با عنوان «در سوگ اندیشمند تقریب» را بازنشر میدهم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرِ بسیار ناگوار و تأثربرانگیزی بود و ناگهان همه فعالان عرصه بینالملل چه در داخل و چه در خارج از کشور را در غم و اندوه فرو بُرد.
استاد سید هادی خسروشاهی که همواره پناهگاه و پشتوانه فکری تقریبی نخبگان و روشنفکران اسلامگرای جهان اسلام از دهه پنجاه تا سالیان سال قلمداد میشد، در نخستین روز ماه مبارک رجب المرجب و همزمان با سالروز شهادت مقتدایش امام علی الهادی(ع) به دیدار معبود شتافت و بر حزن، اندوه و غم امروز ایرانیان افزود. کمتر کسی از فعالان اسلامگرا و پژوهشگران اهل سنت از دهه پنجاه تاکنون، وی را نشناسد و بر نقش کمبدیلاش در کوران بحرانهای فکری و اندیشهای دهههای گذشته صحه نگذارد.
بدون هیچگونه مبالغه و تردیدی، وی از تاریخنگاران نهضتهای اسلامی و از پیشگامان فعالیتهای بینالملل در حوزههای علمیه در تاریخ معاصر ماست.
مرحوم خسروشاهی از فحول تقریب در نیم قرن اخیر، یعنی از زمان دارالتقریب مصر و از معدود کسانی بود که با اندیشه، شناخت و اعتدال، نقش والایی در همگرایی نخبگان شیعه و سنی و اسلام و مسیحیت آن دوره ایفا کرد و روابطی گسترده با دولتهای عرب، مصر، الجزایر، شبه قاره، ترکیه و اروپا داشت.
وی همچنین نویسنده و مترجم کتابها و اندیشههای جنبش اخوانالمسلمین و دیگر متفکران مسلمانِ دوران معاصر به فارسی است.
استاد خسروشاهی پیش از انقلاب در دارالتبلیغ قم مسئول بخش بینالملل بود. از همان زمان سفرهای مهمی به خارج از کشور داشت ودر مجامع فکری و همایشهای اندیشهای ازجمله در «ملتقی الفکر الاسلامی» الجزایر به صورت متوالی شرکت میکرد و از اندیشه ناب سخن میگفت.
وی بعدها در عرصه دیپلماسی و در قامت نماینده کشورمان در واتیکان و قاهره بر این نقش افزود.
این پژوهشگر پاکسرشت، توانست عالمانه اندیشههای وحدتگرایانه رهبران و بزرگان تشیع همچون سید جمالالدین اسدآبادی، آیتالله بروجردی، آیتالله محمدتقی قمی، امام خمینی و آیتالله خامنهای و نیز از اندیشههای متفکران اهل سنت همچون حسن البنا، سید قطب و ابو الاعلی مودودی و اقبال لاهوری را بازگو و تجزیه و تحلیل کند و با مکاتبات و ارتباطات خود، پل ارتباطی مستحکمی بین رهبران فکری، دینی و مذهبی شیعه و اهل سنت ایجاد کند.
وی در این مسیر، سکون و قرار نداشت؛ ثابتقدم، نستوه و همواره در حال تلاش علمی، گفتمانی و میدانی بود. شناخت دقیقش از ریشههای انحطاط جوامع اسلامی، آفتهای خانمانسوز جهل و نادانی و عوامل اصلی واگرایی مسلمانان و باور عمیقش به وحدت جهان اسلام، از وی شخصیتی جهانی ساخته و محبوبیتش را فرای مرزهای مذهبی و جغرافیایی، دوچندان کرده بود.
نگارش دهها اثر علمی و پژوهشی و نشر دهها مقاله و یادداشت به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی، امروزه کتابخانهها و مراکز مطالعاتی جهان اسلام را غنی و تحقیقاتش را به مرجعی برای پژوهشگران تبدیل کرده است.
افتخار آشناییام با استاد به دوره نوجوانی و اوایل دهه پنجاه باز میگردد که ایشان در کنار فعالیتهای تبلیغی برون مرزیاش مرکز نشر «رسالت» را در جوار کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی در شهر قم تأسیس کرد و من دانشآموزی بودم که به آن کتابفروشی تردد داشتم. مرحوم خسروشاهی این دارالنشر را بالاتر از طراز معمول آن سالها ساخت که این خود نشان از نگاه ایشان به آینده و طبع متجددانهاش داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه فعالیتهای بینالمللی آشناییم بیشتر شد و همواره این بزرگوار حامی و مشوق نوشتههایم بوده و کتاب «ایران و اخوانالمسلمین؛ عوامل همگرایی و واگرایی»ام را همواره منبع برتر تحقیق روابط فیمابین ایران و اخوان میدانست که به لطف ایشان سخت مفتخر بوده و هستم.
در دوره مسئولیتهای فرهنگیام تلاش کردم از این استاد فرزانه و پژوهشگر توانا استفاده کنم. ازجمله ایشان در سلسله نشستهای کارشناسی معاونت بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع همکارانم به بررسی تحولات سالهای اخیر کشورهای عربی پرداخت. چند ماه پیش از این، پیشنهاد تجلیل از ایشان را با سرکار خانم بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در میان گذاشتم که بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت.
اما بهرغم تلاشها و پیگیریهای مستمر بنده و همکارانم از جمله دوست مشترکمان جناب سید جلال میرآقایی، متأسفانه موفق به جلب نظر مثبت ایشان نشدم و استاد با ابراز تشکر، عنوان کردند که موارد مشابهی را نیز نپذیرفتهاند. شاید علت این بیرغبتی استاد، خستگی، بیماری و یا رنجوری خاطرش از روزگار بود! شاید...نمیدانم!.
شاید هم علاقهمندی به تحقیق و پژوهش، وی را بس بود و به کنج کتابخانهاش در قم، زادگاه علمیاش، کشانده بود و آنجا را مکانی امن و پلی مطمئن برای گذار و آرام گرفتن در خانه ابدی میدانست.
نمیدانم... شاید!
روحش شاد و یادش گرامی ...»
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: مرحوم خسروشاهی بین الملل آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از دلنوشته غمانگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
هوشنگ جاوید؛ کجایند مردان بیادعا؟
هوشنگ جاوید از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان است که طی سالهای گذشته خدمات و آثار ارزشمندی را در حوزه موسیقی نواحی ایران پیش روی مخاطبان قرار داده است. هنرمندی که خود از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس محسوب میشود و در این سالها به عناوین مختلف با این شرایط مبارزه کرده است.
این پژوهشگر و مدرس موسیقی که در این مدت عمده تمرکز فعالیتهای موسیقایی خود را معطوف به پژوهش در موسیقی نواحی ایران کرده و در این مدت آثار قابل توجهی را هم به مخاطبان ارایه داده است، چندی پیش بود که با انتشار تصویری در کانال شخصی خود که با یکی از آثار موسیقایی رضا ملکزاده خواننده موسیقی پاپ همراه بود و در آن رزمندگان جان برکف دوران دفاع مقدس از تدارکات گروهان خود فقط قرص نانی را برای رفع گرسنگی دریافت میکردند، با حالتی کنایهآمیز نوشت:
«کجایند مردان بیادعا؟ نسلی که برای دفاع از حیثیت کشور به نانی قانع بود. بعضیها باید یاد بگیرند، یا بیادشان بیاوریم».
علی جعفری پویان؛ قصه پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران
علی جعفری پویان از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان در عرصه نوازندگی ویولن که طی این سالها در بسیاری از پروژههای موسیقایی کشورمان حضور موثری داشته و پروژه «سال نوای موسیقی ایران» هم از جمله پروژههای تحت طراحی و مدیریت او است، در تازهترین پست فضای مجازی خود به حضورش در سنپترزبورگ روسیه اشاره کرده و نوشته است:
«پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران حاصل همکاری مستقل و و مشترک بخشی از نوازندگان سازهای زهی ایران با نوازندگان ارکستر مجلسی جوانان و ارکستر فیلارمونیک سنپترزبورگ است. پروژهای که باعث شد تا خاطره ارزشمندی ثبت شود و همکاری صمیمانهای بین نوازندگان ایران و روسیه شکل بگیرد.
از لطف دوستان عزیز و هنرمندم دیمیتری یاننکو سولیست ویولنسل و یاروسلا زابوریاکین رهبر ارکستر بسیار سپاسگزارم. از دوستان با ارزش و هنرمندم که به بهترین شکل پاسخگوی اعتمادم بودند و با آرامش و متانت و تمرکز و تلاش باعث شدند تا آثار «سرناد برای ارکستر زهی» از پیتر ایلیچ چایکوفسکی، «واریاسینهای روکوکو برای ویولنسل و ارکستر» از میخاییل گلینکا، «شُلیل و ویرانه» اثر ثمین باغچهبان و «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را در تالار بزرگ آکادمی فیلارمونیک سنپترزبورگ را در کنار دوستانمان اجرا و در مهد موسیقی از موسیقی کلاسیک لذت ببریم نهایت تشکر و قدردانی را داریم.»
بابک جهانبخش؛ آن که تو را بفهمد، صدای سکوتت را میشنود
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ که از او میتوان به عنوان یکی از فعالترین هنرمندان در فضای مجازی نام برد، در تازهترین پست فضای مجازی خود کمی از حال و هوای فعالیتهای موسیقایی خود خارج شده و به انتشار یک دلنوشته اکتفا کرده است.
جهانبخش نوشته است:
«گاهی فکر میکنی تمام عمرت را صرف ترجمه قلبت کردی، ولی آن که تو را بفهمد ... صدای سکوتت را میشنود.
اگرکسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرفهایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید بدان که او بهترین دارایی زندگی توست.»
امیرحسین مدرس؛ یک قدردانی کوتاه از استاد موسیقی
امیرحسین مدرس مجری و بازیگر شناختهشده تلویزیون که طی این سالها علاوه بر بازیگری و اجرا در عرصه موسیقی نیز حضور مستمر و فعالی داشته و در این چند سال قطعات و آلبومهای مختلفی را هم پیش روی مخاطبان قرار داده است، در تازهترین مطلب نوشتهشده فضای مجازی خود از یکی از هنرمندان و استادان موسیقیاش قدردانی کرده و نوشته است:
«به جان، سپاسگزارم از استاد بزرگوارم، جناب محمد ابراهیم ذوالقدر که به این شاگرد قدیمی، اظهار محبت و التفات فرمودند. نخستین استادم که ردیف آوازی را از محضرشان آموختم. خداوند متعال، وجود ارجمند و پربرکتشان را محفوظ بدارد.»
انجمن موسیقی تئاتر؛ تصمیمگیری درباره کنسرتهای پژوهشی
صفحه رسمی انجمن موسیقی تئاتر هم به انتشار خبری درباره تازهترین جلسه هیاتمدیره این انجمن اشاره کرده و نوشته است:
«هشتمین جلسه هیاتمدیره این انجمن ساعت ١۵ روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور سعید ذهنی، سحر لطفی، شروین عباسی، ریچارد عیسیپور و بازرس انجمن علی المعی در عمارت تئاتر برگزار شد.
در این جلسه جزییات کنسرت پژوهشی جدید مورد بررسی قرار گرفت و با تایید هیاتمدیره مقرر شد، سیاوش لطفی از اعضای با سابقه انجمن موسیقی، رهبری گروه کُر و تنظیم قطعات رپرتوار را عهدهدار شود. پس از بررسی تاریخ پیشنهادی با تصویب هیاتمدیره مشخص شد اجرای این رپرتوار هفته پایانی خرداد ماه ۱۴۰۳ باشد.
در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز انجمن موسیقی بعنوان یک تشکل صنفی پویا به وجهه صنفی و هنری خوبی دست پیدا کرده، مقرر شد شروین عباسی دبیر انجمن موسیقی تئاتر به عنوان نماینده این انجمن به شورای هماهنگی رویداد «صدای نمایشنامهنویس» معرفی شود.
هیاتمدیره برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تخصصی موسیقی را در دستور کار قرار داد. همچنین مصوب شد، انجمن موسیقی هزینههای مربوط به کوک و رگلاژ پیانوی خانه تئاتر را عهدهدار شود و با توافق صورتگرفته با هیاتمدیره مرکزی هر گونه استفاده از پیانو با هماهنگی و تایید انجمن موسیقی انجام شود.»
کد خبر 6087471 علیرضا سعیدی