Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@23:19:37 GMT

زنی درقامت حماسه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۱۵۸۹

زنی درقامت حماسه

نیمه رجب مصادف با وفات یکی از چهره‌های عاشورایی، حضرت زینب(س) است. بانوی بزرگی که نام و یادش با حماسه عاشورا همراه شده والهام بخش آزادگان و ستم ستیزان درطول تاریخ بوده است. همراهی حضرت زینب(س) با کاروان شهادت و حضور در تمامی مراحل نهضت حسینی(ع) و طنین بخشیدن به پیام جوانمردان عاشورایی در امتداد تاریخ نشانگر نقش برجسته دختر علی(ع) درنهضت خونین کربلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوی بزرگی که به رغم قرار گرفتن در کانون مصایب بسیاربا ملکه صبر و استواری الگویی نمونه از زن مسلمان به‌دست داده و شأن و منزلت نوع زن را ارتقا بخشید. نقش حضرت زینب(س) در رخداد عاشورا در سه موضوع قابل دسته‌بندی است.
صبر بربلایا و مصایب بزرگی که فوق طاقت هرانسانی بویژه یک زن بوده و پی افکندن شالوده حماسه‌ای بزرگ درنتیجه صبر و شکیبایی. حضرت زینب با مقاومت در برابر آسیب‌های عاطفی مصایب شکننده و تبدیل احساسات آن به‌طوفانی بنیان کن و انتقال احساسات و عواطف به دیگران حتی نسل‌های بعدی نقشی استثنایی از خود در تاریخ برجای گذاشت و به‌نهضت عاشورا به‌عنوان واقعه‌ای تأثیر‌گذار و زنده استمرار بخشید. به‌گونه‌ای حرکت توابین و قیام‌های عدالت طلبانه را می‌توان شکوفایی بغض‌های فروخفته حضرت زینب(س) برشمرد.
 دومین محوری که در ارتباط با نقش حضرت زینب(س) می‌توان از آن یاد کرد، صیانت از روایتگری عاشورا آنگونه که بود قبل از تحریف آن است. یزیدیان از غروب عاشورا دست به‌کار شدند تا موضوع را در چارچوب‌های اعتقادی لوث و مصادره به مطلوب کنند. آنگونه که رسم و سبک ستمگران و مستبدین تاریخ است. اما حضرت زینب(س) در کنار امام سجاد(ع) از تحریف وقایع و اهداف نهضت کربلا جلوگیری کرده و اجازه نداد سایه شوم تحریف از گرما و حرارت آن بکاهد.
 سومین محور نقش آفرینی حضرت زینب(س) در امتداد نهضت عاشورا سخنوری و بلاغت آن حضرت است. حضرت زینب(س) با تسلط روحی در مقاطع حساس به ایراد خطبه‌های دشمن شکن پرداخت و با نفوذ کلام خود، یزیدیان را متوجه خطاهایشان نمود. به‌گونه‌ای که یزید درصدد چاره‌جویی برآمده و شیوه تبلیغی خود را که ازکوفه تا شام برنیزه کردن سرهای شهدای عاشورا و نشان دادن آنها به علامت پیروزی بود تغییر داده و مزورانه به رفتار خود وحکومتیان با اسرا  رنگ ملاطفت بخشید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حضرت زینب س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس + سند

در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می‌کند. تحریف نام خلیج فارس تنها به سال‌های اخیر باز نمی‌گردد. این موضوع سابقه طولانی داشته است. از سده نوزدهم میلادی با روی کار آمدن قاجار و شکل گیری رقابت انگلیس و روس در آن حوزه تا دوران پهلوی دوم و همچنین پس از انقلاب اسلامی، کشور‌های مختلف اقداماتی در زمینه تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند.

 در هر دوره از تاریخ، بستگی به میزان حساسیت حاکمیت سیاسی ایران، واکنش‌ها قابل تحلیل و ارزیابی می‌باشد. در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می‌کند. شاید هر بار که نام جعلی خلیج فارس (خلیج یا خلیج عربی) خوانده و یا شنیده می‌شود، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در ذهن متبادر می‌شود، اما در این سند پای رژیم صهیونیستی به این جعل باز شده است.

اما ابعاد این سند:

۱-آنچه که به عنوان تاریخ در سند به صورت دستی و میلادی نوشته شده است ۲۲ ژوئن ۱۹۷۸ که مصادف با ۱ تیر ۱۳۵۷ می‌باشد.

۲- طبقه بندی سند سری می‌باشد. با توجه به بررسی اسناد ساواک و نظام محرمانگی در آن سازمان، اسنادی که مرتبط به همکاری اطلاعاتی ایران و اسرائیل می‌باشد، همگی سری هستند که نشان از حساسیت موضوع برای پهلوی دارد.

۳-این سند مبتنی بر گزارش واصله از سرویس اسرائیل است. ساواک و اسرائیل همکاری متعددی در زمینه‌های مختلف داشته اند و این سند می‌تواند در راستای همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو رژیم تعریف شود.

۴- خطاب گزارش، اداره کل هفتم ساواک می‌باشد. اداره کل هفتم مسئول بررسی اطلاعات خارجی ساواک بوده است که نشان می‌دهد موضوع خلیج فارس و مسائل آن مانند تحریف نام خلیج فارس، یکی از پرونده‌های اطلاعات خارجی ساواک بوده و روی آن کار می‌شده است.

۵- گزارش در خصوص همکاری بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس می‌باشد که سرویس اسرائیل گزارش این توافق نامه را برای ساواک ارسال نموده است. این گزارش تائیدکننده همکاری اطلاعاتی پهلوی و اسرائیل در زمینه‌های مختلف است.

۶- بر اساس سند مذکور، رژیم صهیونیستی در گزارش خود به ساواک، از کلمه جعلی "خلیج" استفاده نموده و نام کامل خلیج فارس ذکر نشده است، که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در این تحریف نقش دارد و احتمال دارد برای تحریف نام خلیج فارس یک همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس وجود داشته است.

۷- موضوع دیگر در این سند، واکنش مسئول اداره هفتم ساواک به آن گزارش است. رژیم پهلوی همیشه یکی از شعار و هویت‌های خود را ملی گرایی اعلام می‌نمود، اما موارد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد آن رژیم ملی نبوده و یا حداقل در برخی از حوزه‌های حیاتی مانند موضوع خلیج فارس، حساسیت قابل توجهی از خود نشان نمی‌داده است. در این سند، هنگامی که کارشناس اداره هفتم گزارش را به مدیریت آن اداره ارائه می‌کند و تقاضای تذکر به سرویس اسرائیل را دارد، آنچه که در پاسخ آمده، آن است که؛ "این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم سابقه است". این جواب گویای آن است که حتی برای یک تذکر به اسرائیل هم عزم و اراده‌ای وجود نداشته و منافع ملی قربانی منافع سیاسی پهلوی می‌شده است؛ و نه تنها به تقاضای کارشناس مربوطه توجه نشده بلکه به گونه‌ای، از سرویس اسرائیل در جعل نام خلیج فارس دفاع شده است؛ بنابراین با بررسی سند مذکور، روشن می‌شود که رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران تحریف نام خلیج فارس می‌باشد و رژیم پهلوی با تمام شعار‌های ملی گرایی خود، توان و یا اراده مقابله با این گونه تحریفات را نداشته است.

درباره: گزارش واصله از سرویس اسرائیل
گزارش
۲۲ ژوئن ۱۹۷۸
منظور: استحضار تیمسار مدیریت کل اداره هفتم
سرویس اسرائیل در گزارش مربوط به موافقتنامه بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس به جای نام صحیح و کامل این منطقه به ذکر خلیج اکتفاء نموده است. (پیوست)
در صورت تصویب توسط بخش تبادل اطلاعات به رابط سرویس مذکور تذکر داده شود.
اداره ۲ بررسی
توضیح داده شد.
این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم‌سابقه است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌ها
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌‌ها
  • تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس + سند
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد