Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، متولیان بازار سرمایه با تغییرات مداوم به دنبال بهبود شرایط هستند، اما بازار کماکان روند منفی خود طی ماه‌های اخیر را حفظ کرده و توجهی به این تجویز‌ها ندارد.

سهامداران با تغییر رئیس سازمان بورس، به دنبال تغییر سیاست ها و روندهای موجود در بورس به امید بهبود وضعیت بودند؛ اما تغییر در ریاست سازمان بورس و تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه توسط رئیس جدید تنها یک روز توانست سهامداران را قانع کند تا از صف های فروش خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند از روز یکشنبه هفته پیش دوباره به بست‌نشینی در صف های فروش منجر شد و بازار سرمایه در 8 روز گذشته روزهای منفی را سپری کرده است.

به عبارت دیگر، پس از ریزش ۴۵ درصدی شاخص کل و برخی نمادها تا ۸۰ درصد از سقف خود در مرداد ماه، همچنان به دلیل عدم تقاضای قوی، وجود ابهامات و پافشاری فروشندگان برای خروج از بازار، شاهد نزول متوالی قیمت ها در تابلوی معاملات هستیم. قوانین جدید نه تنها هیچ کمکی به بهبود وضعیت بازار نکرده؛ بلکه همان حجم معاملات نسبتا بالایی که در بازار حاکم بود و نوید روزهای بهتر به سهامداران را می داد نیز از بین برده است.

کاهش تقاضا در بورس با خروج پول حقیقی ها

نکته قابل تامل در این بین خروج پول از ابتدای بهمن ماه سال جاری توسط سهامداران حقیقی بوده است. در این مدت تنها 7 روز پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است. در 19 روز دیگر پول از بازار خارج شده است. برآیند پول ورودی و خروجی نشان می دهد حدود 9 هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان پول در این مدت از بازار سرمایه خارج شده است.

این رقم نشان می دهد، باید شاهد ورود پول به سایر بازارهای مالی موازی بورس باشیم. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط حاکم در بازارهای موازی و تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان پیش ‌بینی می ‌شود که کف شاخص بورس و قیمت سهام در همین محدوده‌ ها باقی بماند و دیگر شاهد افت سنگین شاخص ‌ها نباشیم.

اما با توجه به عدم وجود تقاضا در بازار سرمایه و پر نشدن قیمت پایانی در اکثر سهم ها، نباید امیدوار بود فشار فروش از بورس کم شده و همچنان در بیشتر نمادها شاهد ادامه صف های فروش خواهیم بود.

کاهش نرخ بهره بانکی راه حلی که کارگشا نبود

نکته قابل توجه آن است که بانک مرکزی به بهانه هدایت نقدینگی به سمت تولید در یک ماه گذشته نرخ بهره بین بانکی را به زیر 20 درصد کاهش داده است. این مساله که با فشار بسیاری از فعالین بازار سرمایه رخ داده است، نه تنها نتوانست در مقابل خروج پول از بورس را بگیرد، به احتمال زیاد باعث خروج پول از بانک ها نیز خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با کاهش نرخ بهره بین بانکی، نرخ سود سپرده نیز کاهش خواهد یافت. حسین درودیان در این زمینه می گوید: «این اتفاق سبب خواهد شد، پول به سمت بورس روانه شود. اما با توجه به عدم اعتماد ایجاد شده در بازار سرمایه، افراد به سمت اوراق با بازدهی ثابت خواهند رفت».

در این مدت، روند معامله اوراق بدهی دولت نیز در بازار سرمایه به دلیل اتفاقات رخ داده از ناحیه دولت در بورس و عدم حمایت از آن، به شدت روند نزولی داشته است و دیگر دولت نمی تواند مانند گذشته از بورس تامین مالی داشته باشد.

در این زمینه حتی می توان به عرضه اولیه اپال نیز اشاره کرد که نتوانست انتظارات را برآورد کند. حدود 169 میلیون برگ سهم این شرکت که در سال جاری حدود 2000 میلیارد تومان سود کسب کرده است، در کف قیمتی، معامله شده است. اکثر تحلیلگران دخالت های بیش از حد دولت و خارج شدن بورس از روند طبیعی در ماه های ابتدایی سال را دلیل افت شاخص در ماه های گذشته می دانند.

حال باید منتظر بود و دید دولت و سازمان بورس برای جلوگیری بیش از حد پول از بورس چه برنامه ای دارند. البته برخی دیگر از کارشناسان ثبات قیمت دلار در کانال 25 هزار تومانی و انتظار کاهش قیمت آن در هفته های آینده را یکی از دلایل رکود در بورس می دانند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه پول بانک مرکزی عرضه اولیه سهامدار حقیقی بازار سرمایه خروج پول نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار سرمایه در طول دو ماه اخیر یک روند صعودی را به خود گرفته که موفق شده است در دو ماه اخیر شاخص کل چیزی حدود ۲۰۰ هزار واحد رشد را ثبت کند و سه ریز موج صعودی را شاهد بودیم و به نظر می‌رسید محدوده حمایتی فعلی که تقاطع یک خط روند صعودی داینامیک است و همچنین ترما ۳۴ کندلی می‌تواند نقطه برگشت بازار رو به بالا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار نیاز به محرک و اخبار بنیادی دارد تا بتواند دوباره در مسیر صعودی و سقف تاریخی خود در ماه‌های آینده پیش از فصل مجامع حرکت کند خوش بین هستم این اتفاق در دو الی سه ماه آینده خواهد افتاد و ما شاهد حرکت دوباره و رسیدن شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهیم بود.

میرزایی در رابطه با شاخص کل هم وزن هم اظهار کرد: تا حدی زیادی میان این شاخص با شاخص کل بورس همبستگی وجود دارد. شاخص کل هم وزن فعلا بعد از حرکت‌های صعودی خود در فاز اصلاح موقت بوده هرچند در برابر ریزش در حال مقاومت است، اما انتطار می‌رود در طول هفته‌های آینده شاهد شکست محدوده مقاومتی استاتیک در حوالی ۷۸۰ هزار واحدی باشیم فکر می‌کنم این موضوع هم در هفته‌های آینده رخ دهد و شاخص کل هم وزن که برای سهم‌های کوچک بازار است بتواند حرکت صعودی را داشته باشد هرچند انتطار می‌رود اقبال بازار در موج بعدی صعودی بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ باشد.

او افزود: خوش بینی‌هایی در رابطه با افزایش نرخ دلار نیمایی و به دنبال آن فروش شرکت‌های بزرگ وجود دارد همچنین در رابطه با گروه خودرویی دو نماد بزرگ این دو گروه احتمال این که اخبار مثبتی داشته باشند و کمک به حرکت بازار کنند زیاد است به همین دلایل انتظار داریم شاخص کل هم وزن پشت سر شاخص کل حرکت کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس