Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@15:14:12 GMT

از فارسی تا اردو؛ نگاهی به ادبیات شیعی در عرشه شعر

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۳۰۹۰

از فارسی تا اردو؛ نگاهی به ادبیات شیعی در عرشه شعر

نخستین شماره از فصلنامه «عرشه شعر» با نگاهی به ادبیات شیعی در زبان‌های فارسی، ترکی، اردو و عربی همزمان با میلاد مبارک امام علی(ع) منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین شماره از فصلنامه تخصصی «عرشه شعر» همزمان با میلاد مبارک امیرالمؤمنین، امام علی(ع)، منتشر شد. این شماره از فصلنامه تلاش دارد به صورت تخصصی به ادبیات و هنر شیعی بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادبیات، پس از مباحث نظری، آثار و ادبای شیعی در پنج دورۀ پیش از صفوی، صفوی، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی معرفی و نقد می‌شوند و در هنر به دو مبحث هنرهای تجسمی (نقاشی، نگارگری، خط، معماری و ...) و هنرهای نمایشی (تعزیه، موسیقی، تئاتر، فیلم و ...) پرداخته می‌شود.

از دیگر اختصاصات این فصلنامه، پرداختن به زبان‌های غیر فارسی است؛ چنان‌که سه فصل را دربارۀ ادبیات شیعی عربی، ترکی و اردو آورده است.

مروری بر ادبیات شیعی، منابع تاریخی- روایی در سرایش حماسه‌های علوی، نوحه‌پژوهی، نگاهی به آثار کسایی مروزی، غدیر خم در منظومه مجمع‌البحرین، مرور قصیده‌ای از لطف‌الله نیشابوری در مدح امام علی(ع)، هنرسازه تکرار و نقش آن در منظومه «علی‌نامه»، نگاهی به سروده‌های آیینی میلی مشهدی از شعرای قرن دهم، مروری بر مستزاد یغمای جندقی در سوگ علی اکبر(ع)، بررسی «طوفان البکاء» از مقاتل معروف دوره قاجار، مروری بر بحر طویل صغیر اصفهانی در رثای حضرت رقیه(س)، بررسی کتاب «گنجشک و جبرئیل» اثر زنده‌یاد سیدحسن حسینی، مروری بر ادبیات شیعی عربی، غدیر در شعر مسیحیان لبنان، مروری بر ادبیات شیعی ترکی و اردو و ... از جمله عناوین مقاله‌های این شماره از فصلنامه است.

محمدرضا سنگری، محمود مهدوی دامغانی، رضا بیات، غلامرضا کافی، محمد طاهری خسروشاهی، مصطفی قلی‌زاده، سیدعلی طباطبایی، جواد هاشمی، مهدی قصری، سیدمهدی نوری و ... از جمله همکاران این فصلنامه هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخۀ کاغذی فصلنامه «عرشه شعر» را به صورت سیاه و سفید و فایل PDF هر یک از فصول (رنگی) از سایت سلیس (sails110.ir) خریداری کنند.

آیا شعر آیینی مصداق عمل صالح است؟در ستیز با تحریف‌ها و باژگونگی‌های شعر آیینیداغ عقب‌ماندگی سیاسی بر پیشانی شعر آیینی!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زبان فارسی شعر فارسی شعر شعر آیینی زبان فارسی شعر شعر آیینی شماره از فصلنامه ادبیات شیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته

به گزارش جماران، از ماراتن لندن 2024، فوران کوه آتشفشان روانگ در اندونزی، جاری شدن سیل در چین، ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه، صد و پنجاه و چهارمین سالگرد تولد «لنین» در روسیه، تظاهرات علیه کاهش بودجه دانشگاه های دولتی در آرژانتین، تجمع دانشجویان طرفدار فلسطین و معترض به جنگ غزه و بازداشت آنها در ایالات متحده تا رژه به مناسبت صد و نهمین سالگرد نسل کشی ارامنه در ارمنستان در 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته.

 

حجم ویدیو: 71.91M | مدت زمان ویدیو: 00:03:51 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • همایش روز ملی خلیج فارس روی عرشه ناو
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود