Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه همه بیمارداری‌ها، نطق‌ها و جانفشانی‌های حضرت زینب(س) برای حفظ امامت بود، گفت: امروز هم شیعه برای حفظ جایگاه امام زمان(عج) باید خود را هزینه کند و در قول و فعل انتظار راستین را تبلور دهد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن نیمه رجب سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها و به منظور تبیین آموزه های منتظرانه سبک زندگی آن بانوی تاریخ ساز گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه را بازخوانی کرده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام بهاری اظهار کرد: ولادت حضرت زینب(س) و نامگذاری ایشان به وسیله پیامبر اکرم(ص) و حوادثی که در لحظه ولادت ایشان رخ می دهد و بعد از آن مسیر تربیتی حضرت(ع) و اثرگذاری این بانوی بی نظیر در تاریخ اسلام، از حوادث بزرگ تاریخ بشریت است علاوه بر این، شخصیت ایشان الگویی در ابعاد فردی و اجتماعی برای همه تاریخ بوده و است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: نامی که حضرت رسول(ص) برای ایشان برگزیدند، عجیب است پیامبر(ص) در تعبیر نام مبارک این نوه خود می فرمایند: زینب، زینت پدر است! این تعبیر در جامعه آن روز که فرزندان پسر ارج و قرب خاصی داشتند و زنده به گور کردن دختران، رسم اعراب جاهلی بود، اتفاقی مبارک محسوب می شد؛ شاید پیش از آن هم از نام زینب در بین اعراب برای نامگذاری دختران استفاده شده بود اما تعبیر نبوی(ص) حقیقتی بزرگ را در دل داشت که از جایگاه و برکت وجود دختر در خانه پرده برمی داشت.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر این تعبیر حضرت رسول(ص) به اثرگذاری حضرت زینب(س) در تاریخ نیز اشاره دارد، گفت: این اثرگذاری در تاریخ بشریت بر همگان روشن است تا زمانی که در منزل پدر بودند سبک زندگی شان متفاوت بود، چنان که «مازنی» همسایه امیرمومنان(ع) نقل می کند: سال ها همسایه علی(ع) بودم اما هرگز دخترش را ندیدم، وقتی می خواست به زیارت مزار پیامبر(ص) برود، امیرمومنان(ع) کسانی را می فرستاد تا بروند و نور حرم را کم کنند، برخی از پسران حضرت(ع) از پیش، برخی در پس و برخی در جناحین حضرت زینب(س) حرکت می کردند، تا ایشان به دور از چشم نامحرمان به زیارت جدشان برود.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه این سطح و کیفیت از رعایت حیا و عفت به معنای عزلت و گوشیه نشینی حضرت زینب(س) نبوده است، ابراز کرد: عقیله بنی هاشم(س) زنی گوشه گیر و درون خانه و محدود و بدون اطلاع از جامعه نبود، بلکه در کوفه در زمان حیات امیرالمومنین(ع)، به عنوان استاد، قرآن و احکام فقهی اسلام را به زنان کوفی آموزش می دادند و به قدری در کمال بودند که در حادثه کربلا امام حسین(ع) همه بار کربلا را بعد از خود بر دوش زینب کبری(س) می گذارند!

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در تعریف ایشان فرمودند: «الحمدلله تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد هستی». چنین شخصیت عظیمی وقتی در وسط بازار کوفه خطبه خواند، حتی صدای زنگ شتران هم متوقف شد اختیار صدای حیوان در دست انسان است اما در آن بازار وقتی صدای حضرت زینب کبری(س) بلند می شود حتی اشتران از صدا بازمی ایستند!

 

حجت الاسلام بهاری ابراز کرد: در زیارتنامه حضرت زینب(س) می خوانیم: سلام بر آن بانویی که نطق می کند در کوفه همچون نطق علی بن ابیطالب(ع) در حالی که دورش را دشمنان گرفته بودند. یعنی آن حضرت(س) در بیان حق و ایستادگی و دفاع از حق همچون پدرشان عمل کردند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تک تک صحنه های حیات بابرکت حضرت زینب کبری(س) دنیایی از درس است، تاکید کرد: محبت و عاطفه در کنار خشم، صبر و حلم که بالاتر از صبر است در سیره ایشان موج می زند. از ایشان به «جبل الصبر» تعبیر می شود، این همه مصائب و مشکلاتی که بر حضرت زینب(س) وارد شده کم نیست، داغ برادران، برادرزادگان، عموزادگان، مصائبی که بر اسلام وارد شد و ... همه را تحمل می کنند و مقابل حاکم جور می ایستند و می فرمایند: هر حیله ای داری بزن اما نمی توانی این محبت الهی را که بر قلب آزادیخواهان جهان نهادینه شده، از بین ببری.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس این منطق بود که در برابر آن همه مصائب فرمود: «ما رأیتُ الّا جمیلاً» چون نگاه زینب کبری(س) والا است، همان نگاهی که انتظار دارد حقیقت اسلام به وسیله آن موعودی که وعده داده شده، پیاده شود و عدالت واقعی شکل بگیرد و برای شکل گیری آن عدالت باید صبر و تلاش و مبارزه کرد در جایی که لازم است خون داد و مقاومت کرد!

 

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: در روایات است که همیشه فرج بعد از شدت و سختی است، قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ* وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ * الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ * وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ* فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ...» « (اى پيامبر!) آيا به تو شرح صدر عطا نكرديم؟ و بار سنگين‌ات را از (دوش) تو برنداشتيم؟ آن (بار گرانى) كه براى تو كمرشكن بود. و نام تو را بلند (آوازه) گردانيديم پس (بدان كه) با هر سختى آسانى است.» حضرت زینب(س) نیز مصائب کربلا را برای رضای تحمل کرد و در پی این رضا چیزی جز زیبایی ندید!

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در این شرایط کرونایی که دنیا را در بر گرفته و دلایل متعدد و متنوعی دارد، بزرگ ترین دلیل شاید کم خدایی و بی خدایی جوامع بشری باشد، هر چه از منبع فیض دور می شویم بلایا سراغ ما می آید، همانطور که هر چه از خورشید دور شویم از نور و فیض آن بی بهره می شویم از خدا هم هر قدر فاصله بگیریم از فیض الهی بی بهره خواهیم شد. خدا فرمود: اگر بخواهم بنده ای را شکنجه کنم، لذت حرف زدن با خودم را از او می گیرم ... اینطور می شود که حاضریم ساعت ها درگیر بازی و سرگرمی باشیم اما نیم ساعت با خدا سخن نگوییم! اما در همین شرایط می بینیم افرادی را از مذاهب و مکاتب مختلف در کره خاکی که برای خدا به میدان آمده و می خواهند از بار مصیبت کرونا کم کنند.

 

وی تصریح کرد: در این وضعیت، پرستاران و پزشکانی جمع می شوند و دور شمع بیماران می گردند و زینب‌وار عمل می کنند، چنان که حضرت زینب(س) از جان امام زمانش دفاع کرد و ایشان را پرستاری کرد. این الگو برای ایثارگری جامعه لازم است و جامعه با این الگوها دچار بن‌بست و رخوت نمی شود. خدا را شاکریم که در جامعه ای متولد شدیم که خدا الگوهای اینچنینی برای ما خلق کرده است.

 

حجت الاسلام بهاری درباره آموزه های زینبی(س) برای منتظران امام مهدی(عج)، بیان کرد: حضرت زینب(س) خود را برای امام زمان خویش خالص کرد مهم است که ماموم در پیشگاه امام زمان خود تابع محض باشد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکند. حضرت زینب(س) هم منتظر فرج واقعی بود تا گره هایی که به کار امامت افتاده، گشوده شود، همه بیمارداری ها، نطق ها و جانفشانی ها برای حفظ امامت بود امروز هم شیعه برای حفظ جایگاه امام زمان(عج) باید خود را هزینه کند و در قول و فعل انتظار راستین را تبلور دهد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاقی که در جریان کرونا رخ داد و این سیل کمک های مومنانه و قدم های خیری که برای عبور از این بحران برداشته شد، نشانگر آمادگی جامعه برای چشیدن طعم عدالت واقعی است که با ظهور امام مهدی(عج) میسر می شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: حضرت زینب س سبک زندگی اسلامی مهدویت حجت الاسلام بهاری حضرت زینب س زینب کبری س امام زمان برای حفظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی محمودنژاد در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاوردهایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

وی ابراز کرد: از جمله پروژه‌هایی رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

محمودنژاد افزود: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

کد خبر 6093128

دیگر خبرها

  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟