Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، محتشمی‌پور در ابتدا به سهم قابل توجه فولادی‌ها در معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: تالار صنعتی و حوزه فلزات، بزرگ‌ترین بخش بازار کالایی بورس کالا است. به طوری که گروه صنعتی حدود ۴۵ درصد مبادلات بورس کالا را به خود اختصاص داده که سهم فولاد در این بازار قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام بورس کالای ایران افزود: علیرغم سهم چشمگیر فولاد در معاملات بورس کالا، این بخش هنوز درگیر چالش‌های تنظیم بازار و مسائل تقسیم منافع در زنجیره است و همین مسائل باعث شده تا شرکت‌های زنجیره فولاد کمتر از ظرفیت‌های حضور خود در بورس کالا و بازار سرمایه استفاه کنند.   

وی ادامه داد: موضوع مهمی که از نگاه صنایع مختلف از جمله شرکت‌های صنعت فولاد به دور مانده است، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آماده بورس کالا برای توسعه این صنایع و ارائه خدمات متنوع و راهگشا برای رفع دغدغه‌های آن‌ها است، اما در حوزه فولاد عموما از بورس کالا برای فروش کالا بهره برده‌اند که باید رویکرد بهره‌مندی از ابزارهای نوین مالی در میان این شرکت‌ها رواج پیدا کند. 

کشف پریمیوم، ابزاری راهگشا برای صنعت فولاد

محتشمی‌پور خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی زنجیره‌های ارزش، ارتباط پایدار میان حلقه‌های زنجیره و ایجاد قراردادهای بلند مدت بین اجزاست که ابزار کارآمد و بورسی این روش، معاملات کشف پریمیوم است.

وی ادامه داد: ابزار کشف پریمیوم تاکنون در حوزه فرآوره‌های نفتی مورد اقبال قرار گرفته، اما این ابزار در حوزه فولاد نیز راهگشاست. به نحوی که شرکت‌‌های عرضه‌کننده را قادر می‌سازد تا از میزان فروش خود در آینده مطلع شده و برای تولید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند؛ از سوی دیگر شرکت‌های خریدار نیز قادر خواهند بود از تامین دائمی نیاز خود مطمئن شوند.

به گفته قائم مقام بورس کالای ایران، اکنون که بحث عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس کالا مطرح است، ابزار کشف پریمیوم می‌تواند یکی از ابزارهای با اهمیت خصوصا در تامین نیاز مداوم و با قابلیت اطمینان مواد اولیه است. 

اوراق سلف موازی و خرید دین

قائم مقام بورس کالا در ادامه به ابزار اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: اگرچه این ابزار تاکنون از سوی صنعت فولاد مورد استفاده قرار گرفته، اما به جهت ظرفیت بالای این صنعت، کافی نبوده است. البته بخشی از این موضوع ناشی از یک آسیب است و به سطح مداخلات حاکمیتی باز می‌گردد که برای استفاده بیشتر از این ابزار تامین مالی، باید سطح مداخلات کمتر شود. 

وی با اشاره به اوارق خرید دین به عنوان یکی از ابزارهای جدید مالی بورس کالا که مصوبات آن در آبان ماه ابلاغ شد، گفت: اوارق خرید دین یک ابزار مناسب برای تامین مالی فروشندگان بدون فشار به سمت خریدار و سمت تقاضاست. 

محتشمی پور توضیح داد: در روش‌های سلف، تامین مالی از منابع خریداران استفاده می‌شود، اما برای اینکه فشار به سمت تقاضا منتقل نشود و کمک شود تقاضا هم متناسب با عرضه توسعه پیدا کند، اوراق خرید دین ابزاری مناسب به شمار می‌رود.

جای خالی فولاد در دو ابزار پرطرفدار 

وی گفت: اوراق مشتقه و گواهی سپرده کالایی به عنوان دو ابزار پرطرفدار و مرسوم در بازارهای مالی دنیا نیز اگرچه در بورس کالای ایران عمدتا در بازار کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و برای محصولات مس و پتروشیمی پیشنهاد شده، اما تا به امروز در حوزه فولاد بکار گرفته نشده که با مجوزهای اخذ شده از سازمان امور مالیاتی و رفع ابهام مالیاتی گواهی سپرده، امیدواریم به زودی شاهد ورود دارایی‌های جدید حوزه صنعتی و پتروشیمی به بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی باشیم. 

به گفته وی، مدیریت ریسک قیمتی، تامین مالی، روان سازی معاملات و کشف قیمت‌های مستمر و شفاف از جمله مزایای ورود محصولات فولادی به بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی بورس کالاست. 

محتشمی پور در خاتمه اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که فولادی‌ها به بورس کالا، صرفا به محلی برای عرضه و فروش محصول نگاه نکنند. زیرا بورس کالا دارای ابزارهای مالی است که می‌تواند زمینه جذب سرمایه و توسعه شرکت‌های مختلف را فراهم آورد.

پربیننده ترین افت قریب‌الوقوع دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان/ احتیاط در خرید رمزارزها و عدم ورود به برخی بازارها هجوم متضررین بورسی به رمزارزها/ بدون آموزش از مردم آزمون می‌گیرند! چه خبر از سود سهام عدالت؟ بازدهی منفی همه بازار‌ها در هفته اول اسفند/ ثبت بیشترین زیان برای سکه مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله / عملکرد بسیار ضعیف پالایش و دارایکم همراه با سنگین‌ترین افت‌های قیمت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت فولاد بورس بازار سرمایه بازار سهام بورس کالای ایران زنجیره فولاد فولادی ها وضعیت بورس امروز وضعیت بورس برجام بورس کالای ایران گواهی سپرده کشف پریمیوم محتشمی پور صنعت فولاد تامین مالی بورس کالا خرید دین شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی (که طی بخشنامه شماره ۲۸۳۹۶۲‏‏/۰۰ مورخ ۲۹‏‏/۰۹‏‏/۱۴۰۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است) با تلاش‌های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه‌ای و فناورانه و با همکاری بانک‌های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال عملیاتی شد و اولین برات الکترونیکی توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.

در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.

برخی از مزایای برات الکترونیکی عبارتند از:
- قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی
- امکان صدور برات الکترونیکی تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار
- معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی
- امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره‌های فعالیت آنها فراهم شده است. لازم به ذکر است که بر اساس بخشنامه مورخ ۲۶/۱/۱۴۰۳ بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که می‌تواند در کنار سایر ابزار‌های تامین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش موثری در تحقق اهداف شعار سال ایفا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!