Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@02:36:40 GMT

جازموریان، پدافند مقابله با ملخ‌های صحرایی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۶۵۷۳

جازموریان، پدافند مقابله با ملخ‌های صحرایی

جنوب کرمان خصوصا منطقه جازموریانِ آن بهارِ امسال هم مقصدی برای ملخ‌های مهاجم خواهد بود اما به گفته مسوولان، امکانات مورد نیازِ این منطقه به عنوان پدافند مقابله با دسته‌های ملخ طی سال‌های اخیر فرسوده شده است.

جنوب استان کرمان با دارا بودن اقلیمی چهارفصل و منطقه‌ای وسیع همچون تالاب و مرتع جازموریان، مقصد خوبی برای اقامت، تخم‌ریزی و همچنین ویرانگری ملخ‌های صحرایی به شمار می‌رود، از این رو این منطقه نیازمند توجه ویژه‌ای در بحث مبارزه با ملخ‌ها بوده چرا که عبور این حشراتِ زیان‌بار از جنوب کرمان، سایر مناطق کشور را هم درگیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرسودگی ماشین‌آلات، مهم‌ترین مشکل مبارزه با ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان یکی از مهمترین مشکلات مبارزه با آفت ملخ را فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ماشین‌آلات سَم‌پاش اعلام کرد.

سعید برخوری از رایزنی با استانداری کرمان برای رفع برخی مشکلاتِ مبارزه با ملخ‌های صحرایی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد اعتباری برای این امر تخصیص داده شود.

او که هر ساله مسئولیت مبارزه با ملخ‌های مهاجم در جنوب کرمان را بر عهده دارد ادامه داد: آمادگی مجموعه جهاد کشاورزی این منطقه منوط به تامین هرچه سریع‌تر اعتبارات لازم است.

خشکسالی، ملخ‌ها را به سوی باغ‌ها و مزارع کشاورزی سوق می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ‌ها اجتناب‌ناپذیر است از این رو خشکسالیِ مراتع، ملخ‌ها را به سوی باغ‌ها و مزارع کشاورزی سوق می‌دهد.

به گفته برخوری، کشاورزان هم باید آمادگی لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده ملخ‌ها سریعا مراکز جهاد کشاورزی را مطلع کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ملخی به محدوده ایران وارد نشده است اظهار داشت: جهاد کشاورزی در حال ردیابی این ملخ‌ها است و به محض ورود با آن‌ها مقابله می‌کند.

برخوری با اشاره به اینکه نشست‌های متعددی برای مقابله و مبارزه با آفت ملخ در جنوب استان کرمان برگزار شده است،  از طراحی روش‌های فنیِ دفاعی خبر داد و گفت: سَم مورد نیاز برای مبارزه نخستین، تهیه شده است.

وی به آخرین وضعیت پرواز ملخ‌ها اشاره کرد و گفت: دسته‌های ملخ از آفریقا وارد عربستان شده و به زودی مناطق جنوبی ایران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود در این مناطق ریزش ملخ وجود داشته باشد حال آنکه مزارع مناطق جنوبی هم در خطر حمله ملخ‌ها قرار دارند.

جنوب کرمان پدافند مقابله با ملخ‌ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: جنوب کرمان به عنوان پدافند مقابله با هجوم ملخ‌ها باید از توان مبارزه بالایی برخوردار باشد و گرنه این حشرات، مزارع مناطق دیگر را نابود می‌کنند.

محمد فرخی افزود: امسال این منطقه به عنوان خط مقدم مبارزه با ملخ‌ها، با هجوم دسته‌هایی از شبه جزیره عربستان، پاکستان، هندوستان، یمن و شرق دریای سرخ مواجه خواهد بود، همچنین نباید از تخم‌ریزی‌های سال گذشته غفلت کرد.

وی به تلاش‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت:  سال گذشته ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه که به جولانگاه ملخ‌ها تبدیل شده بود به طور کامل پاک‌سازی شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال هجوم ملخ‌ها را نسبت به سال گذشته بیشتر پیش‌بینی کرده است، از مستهلک بودن تجهیزات لُجستیکی این منطقه ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها به سایر مناطق کشور باید تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود تا همچون سال گذشته از میدان نبرد با ملخ‌ها پیروزمندانه بیرون بیاییم.

فرخی مهمترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی را کمبود وانت‌های دوکابین و کمک‌دار اعلام کرد و از  رایزنی با استانداری کرمان، ستاد بحران و وزرات‌ جهاد کشاورزی برای تامین خودروی کمک‌دار خبر داد.

روزشمار ورود ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در خصوص هجوم ملخ‌ها گفت: حسب اعلام سازمان حفظ نباتات کشور، هجوم ملخ از دو تا سه هفته آینده در جنوب کشور آغاز می‌شود.

عباس سعیدی اظهار داشت: بارندگی‌های اسفندماه موجب باز شدن تخم‌های سال گذشته ملخ‌ها و ورود خسارت به سرسبزی مراتع و پوشش گیاهی می‌شود. بر این اساس برنامه‌ریزی لازم انجام و در حال رفع کمبودها هستیم و بیشتر مشکل استان تأمین خودروی وانت مناسب است که در شمال استان کرمان با مشارکت سایر ادارات برطرف می‌شود.

جازموریان منطقه‌ای مناسب برای تخم‌ریزی ملخ‌ها

عضو هیات علمی کشاورزی نیز منطقه جازموریان جنوب کرمان را محیطی مناسب برای تکثیر ملخ‌ها اعلام کرد و گفت: مسوولان کشوری باید به جنوب کرمان در زمینه مبارزه با ملخ توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که شکست در این منطقه به معنای نابودی سایر مزارع و باغ‌های کشور است.

فاطمه‌السادات موسوی افزود: جنوب استان کرمان به ویژه منطقه جازموریان یکی از شاه‌راه‌های ورود ملخ صحرایی به مرکز کشور بوده از این رو مسوولان جهاد کشاورزی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود این حشرات اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه ملخ‌ها حدود پنج میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان را تهدید می‌کنند بیان داشت: در صورت نبود یک مبارزه همه‌جانبه، شاهد نفوذ این آفت به سایر مناطق کشور خواهیم بود.

«جازموریان، صحرایی به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع و همه جایش شبیه به هم است. حدود ۵۱ درصد مساحت آن در جنوب کرمان و ۴۹ درصد آن در حوزه استان سیستان و بلوچستان واقع شده است»

اما علی زینی‌وند استاندار کرمان ۲۸ بهمن‌ماه در نشست ستاد بحران این استان تاکید کرد: ستاد بحران باید برآورد دقیقی از امکانات خودرویی این استان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی داشته باشد تا در صورت نیاز از این امکانات استفاده شود، اما نباید منتظر اعتبارات بود و باید نیاز خودرویی کرمان از طریق دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تامین شود.

در جنوب کرمان و منطقه جازموریان اما شرایط متفاوت از شمال این استان است چراکه در این خطه با یک دشت و مرتع وسیعی مواجه هستیم که تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند، پستی و بلندی‌ها، باتلاق‌ها و رَمل‌ها در جازموریان، عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی را سخت می‌کند همانطور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم نیروهای جهاد کشاورزی با اینکه از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کردند اما شرایط سختی را پشت سر گذاشتند تا توانستند ملخ‌های مهاجم را کنترل کنند.

سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی جنوب مبارزه با ملخ ملخ های صحرایی پدافند مقابله جنوب استان کرمان مبارزه با ملخ ها منطقه جازموریان هجوم ملخ ها حفظ نباتات ملخ صحرایی جنوب کرمان سال گذشته باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 

ایسنا/کرمان دادستان کرمان هتک حرمت و هرگونه افترا و تهمت ناروا به افراد را مذموم شمرد و به مقامات قضایی استان‌ توصیه کرد مبارزه جدی با فساد را در اولویت کارها و امور خود قرار دهند.  

مهدی بخشی امروز ۱۲ اردیبهشت ماه در نشست رؤسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان‌ کرمان اظهار کرد: سند تحول قضایی با توجه به قانون اساسی و قوانین و مقررات هم سو با نظام، اهداف انقلاب، بیانات امام راحل و یکی از موضوعات مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته بوده است. 

وی با اشاره به ویژگی‌های قاضی تراز نظام اسلامی عنوان کرد: کسی که در مسند مسئولیت است همواره باید با داشتن منش انقلابی، اخلاص و سخت‌کوشی در راستای تحقق سند تحول قوه قضاییه تلاش کند.

دادستان کرمان خدمت کردن به مردم را یک توفیق و موهبت بزرگ دانست و اظهار کرد: در ابتدای سال جاری ٧٩ برنامه در راستای سند تحول قوه قضاییه ابلاغ شده و در دادستانی مرکز استان نیز برنامه یک ساله ۱۴۰۳ را مبتنی بر سند تحول تنظیم کرده‌ایم.

وی خواستار توجه جدی دادستان‌های سراسر استان به عملکرد حوزه‌های تحت امر خود و همچنین رسیدگی سریع‌ توأم با دقت به پرونده‌ها شد و اظهار کرد: تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر پرونده‌های موجود در نیروی انتظامی و ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد ضابطان و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها نیز در اولویت دادستان‌های سراسر استان قرار گیرد. 

بخشی هتک حرمت و هرگونه افترا و تهمت ناروا به افراد را مذموم شمرد و به مقامات قضایی استان‌ توصیه کرد مبارزه جدی با فساد را در اولویت کارها و امور خود قرار دهند و در عین حال توجه و اهتمام ویژه به حفظ حرمت و آبروی مسئولانی که هنوز جرم آن‌ها ثابت نشده نیز داشته باشند. 

دادستان کرمان یکی دیگر از مظاهر صیانت از حقوق عامه را برخورد و مقابله با شایعه‌سازان و نشردهندگان اکاذیب و اقداماتی دانست که در فضای مجازی باورهای مردم را نشانه گرفته‌اند و موجبات تشویش اذهان مردم را فراهم می‌آورند و تاکید کرد: دادستانی کرمان با تشکیل کمیته امنیت روانی با تمام توان به مقابله با هر آنچه امنیت روانی و فیزیکی مردم را تهدید می‌کند، خواهد پرداخت و از موارد نقض و مخدوش کردن حقوق عامه جلوگیری خواهد کرد. 

وی در ادامه به ماندگاری طولانی‌مدت وسایل نقلیه و اموال توقیفی در حوزه پرونده‌های مواد مخدر در استان اشاره و بیان کرد: الحمدلله با اقدام جهادی و شبانه‌روزی در راستای دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور، پارکینگ خودروهای توقیفی مواد مخدر وضعیت مطلوبی دارد اما باید این روند را ادامه دهیم تا بار دیگر پارکینگ‌ها پر نشوند و هر چه سریع‌تر در جهت تعیین تکلیف این خودروها اقدام شود. 

بخشی تأکید کرد: دادستان‌ها ضمن حضور در انبارها و پارکینگ‌های خودروهای توقیفی غیر مواد مخدر، علل ماندگاری خودروها به ویژه موتورسیکلت‌ها را مورد بررسی قرار دهند و با صدور دستورات قضایی لازم، موانع موجود را در جهت تعیین تکلیف آن‌ها رفع کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • بازدید مدیرکل اتباع استانداری کرمان از پاسگاه پنگ
  • توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران