Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:سفرهای اخیر وزیرخارجه عراق به تهران از یک سو عرصه اجرای توافقات گذشته از سوی دیگر تلاش برای توافقات جدید و از منظر سوم از آنجا که آمریکا در دوره انتقال قدرت به سر می‌برد ایران و عراق مترصد استفاده از این فرصت ایجاد شده هستند.

سید جعفر رضوی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق برای دومین بار در کمتر از یک ماه به ایران و رایزنی‌های صورت گرفته در این رفت و آمد‌ها گفت: دولت عراق الان در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و این کشور نیز مثل تمام کشور‌های دنیا به دلیل شیوع بحران کرونا وضعیت اقتصادی  خوبی ندارد

از این منظر عراق نیازمند از سر گیری مبادلات خود با ایران است و عراقی‌ها نیز اعلام کردند یک سری مجوز‌ها را از آمریکا برای از سر گیری این مبادلات اخذ کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی عراق براساس توافق نامه‌ای که سال‌ها قبل با آمریکایی‌ها امضا کرده اند هر نوع درآمدی که به حساب آن‌ها واریز شود در یک بانکی در آمریکا قابل وصول است گفت: از این رو سیستم مالی عراق برای مبادلات اقتصادی خود با ایران نیازمند مجوز آمریکایی‌ها هستند که ظاهرا این مجوز صادر شده است و به نظر می‌رسد امریکا برای حفظ عراق فعلا در حال مدارا با این کشور است.


رضوی ادامه داد: مجوز‌های صادر شده از زمانی که مشخص شد بایدن پیروز انتخابات است و حتی قبل از برگزاری مراسم تحلیف در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفت، چون سیستم اقتصادی در آمریکا منتظر برگزاری مراسم تحلیف نمی‌ماند و زمانی که رئیس جمهور عوض می‌شود کار خود را انجام می‌دهد و از این منظر مستقل از سیستم سیاسی آمریکا عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: براین اساس تصمیم گیران عراقی به دنبال ایجاد یک سری تسهیلات اقتصادی برای خود هستند و طرف دیگر قضیه نیز نگرانی عراق از سرنوشت ترک هاست.

وی با اشاره به بدقولی آمریکا در قبال ترکیه گفت: ترکیه هر نوع همکاری با آمریکایی‌ها را انجام داد، اما سرانجام ایالات متحده خود آن‌ها را تحریم کرد لذا عراقی‌ها از ترس اینکه این سرنوشت برای آن‌ها تکرار نشود به دنبال گشایش بابی در مبادلات اقتصادی خود با سایر کشور‌ها از جمله ایران هستند.

رضوی با اشاره به توافقات انجام شده در سال‌ها قبل بین ایران و عراق گفت: براساس این توافقات یک سری مبادلات تجاری مانند بازارچه‌های مرزی و داد و ستد‌ها بین دو کشور انجام می‌شود که نیازی به ثبت در بانک‌ها ندارد، اما به تجار اجازه داده می‌شود که با یکدیگر مبادلات اقتصادی داشته باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: براین اساس به نظر می‌رسد پیگیری به نتیجه رسیدن این اقدامات در این رفت و آمد‌ها در دستور کار طرفین است ضمن اینکه عراقی‌ها در سفر عبدالنصار همتی رئیس بانک مرکزی ایران به کشورشان یک سری قول‌هایی به طرف ایرانی دادند که در این سفر بناست به پیگیری آن تعهدات نیز پرداخته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برهمین اساس این عرصه از یک سو عرصه اجرای توافقات گذشته از سوی دیگر تلاش برای توافقات جدید و از منظر سوم از آنجا که آمریکا در دوره انتقال قدرت به سر می‌برد ایران و عراق مترصد استفاده از این فرصت ایجاد شده هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عراق ایران فواد حسین مبادلات اقتصادی کارشناس مسائل غرب آسیا آمریکایی ها یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۹۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در فضای مجازی نوشت: در سفر رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا (در چارچوب سیاست نگاه به آسیا)، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، با حضور روسای جمهور و مقامات دو کشور افتتاح شد.

‏وی افزود: پیش از آن رییس جمهور محترم در شهرهای تاریخی لاهور و کراچی (مراکز فرهنگی و اقتصادی پاکستان) با اقشار دانشگاهیان، فرهیختگان، تجار و فعالین اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشتند.

‏وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اشتیاق گسترده مردمی، علی‌الخصوص در میان جوانان، در ابراز محبت و احساسات به مقام معظم رهبری و اشتیاق دیدار رییس جمهور کشورمان، در خیابان‌ها و میادین شهرهای پاکستان و بطور خاص در فضای مجازی به شکل کم سابقه‌ای مشهود بود.

کد خبر 6088623 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • بلینکن وارد چین شد