Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ نهال موسوی - با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور ما و سایر نقاط جهان یکی از کمک های دولتی در بسیاری از کشورها به هنرمندان و علی الخصوص هنرمندانی بوده است که بازنشسته، مریض و یا بیکارهستند.

شب گذشته (جمعه 8 اسفند) دانش اقباشاوی - رییس انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما - با حضور در برنامه هفت شبکه 3 از مشکلات هنرمندان و سینماگران و درارتباط با بیمه درمانی و بیمه تکمیلی هنرمندان حرف زد و گفت:

«ما در سطحی بالاتر از خانه سینما درگیر یک دست‌انداز به نام صندوق اعتباری هنر و بیمه تکمیلی هستیم و متوجه شده‌ایم وقتی با این صندوق در سطح مدیران خانه سینما تماس گرفته می‌شود خیلی خوش برخورد و خوشرو هستند، ولی وقتی از اعضای بدنه صنف تماس می‌گیرند کاری از پیش برده نمی‌شود و طبق گزارش‌هایی هم که دریافت کردیم، برخوردهای از بالا به پایین و تحقیرآمیز با بچه‌های سینما از سوی کارکنان صندوق اعتباری هنر اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


اقباشاوی تاکید کرد که بیشتر مشکلات فعلی در مورد نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای برای بیماری‌های صعب‌العلاج است و در این باره به یکی از اعضای خانه سینما اشاره کرده که همسرش درگیر سرطان است و با وجودی که سال‌ها حق بیمه خود را پرداخت کرده، پس از گذشت 11 ماه هنور بازپرداخت بیمه به طور کامل انجام نشده است: « طی صحبتی که هفته گذشته با مدیرعامل صندوق - سید حسین سیدزاده - داشتم، این مدیر تاکید کرد که حتما پول پرداخت می‌شود ولی بعد از یک هفته هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی یک هزار توی عجیب وجود دارد که یک رئیس دستور پرداخت می‌دهد اما پولی به حساب بیمار واریز نمی‌شود.»

اقباشاوی همچنین به خدمات‌رسانی ضعیف شرکت بیمه طرف قرارداد برای هنرمندان اشاره کرد:‌ «سال گذشته با امضای ۱۴۰۰ نفر اعضای صنوف محتلف، بیانیه‌ای در انتقاد از همین شرکت بیمه که طرف قرارداد خانه سینما است، امضا شد و در کمال تعجب برای امسال هم قرارداد با همان شرکت منعقد شد، این در حالی است که تحقیقات ما نشان می‌دهد بعضی از شرکت‌های بیمه خدمات خوبی ارائه می‌دهند ولی قراردادی که صندوق اعتباری هنر بسته، با ارزانترین نوع ارائه خدمات است که البته با قیمت ارزان هم باز می‌توان خدمات بهتری گرفت.»

وی با بیان اینکه باید سازوکار به گونه‌ای باشد که نیازی به این همه رفت و آمد و پیگیری از طرف سینماگرها نباشد، از تصویب یک آیین‌نامه در هیات مدیره خانه سینما خبر داده که برمبنای آن 100 درصد حق بیمه بیماران خاص توسط صندوق پرداخت شود تا روند درمان سرعت بگیرد و بعد باقی امور بین خانه سینما و صندوق پیگیری شود ولی صندوق اعتباری هنر از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

به گفته وی، اگر قدرت اجرایی خانه سینما کم است باید این مشکلات از سوی وزیر ارشاد پیگیری شود و در این راستا پیشنهاد داد تا اعضای صنوف بار دیگر متحد شوند و بخواهند مسائل، زیربنایی حل شوند و مطالبه‌گری جدی از وزارت فرهنگ و صندوق اعتباری هنر صورت بگیرد چرا که این شرکت بیمه فعلی، ناکارآمد است و خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد. درواقع پس از گذشت یک سال اعتباربخشی دیگر به عمل است، نه به حرف!

باید ذکر کرد هنرمندان و اعضا مختلف مرتبط با این بمیه صندوق اعتباری هنر خواسته به حق خود را مطالبه می کند، آنها سالها حق بیمه پرداخت کرده اند برای چنین روزی. اگر قرار باشد در چنین موقعیتی که به دلایل مختلف گرفتار بیماری شده اند (حال چه کرونا و چه بیماری‌های دیگر) بیمه به آنها سرویس خدماتی ارائه ندهد دیگر باید چه کنند؟ غیر از بیمه درمانی آنها باید از کجا مطالبه پولهایی را داشته باشند که سالها پرداخت کرده اند؟

دردناکترین بخش حرف های دانش اقباشاویی این است که برخورد در شان با هنرمندان، نویسندگان و ... صورت نگرفته است و بیشتر انگار قرار است به آنها صدقه‌ای داده شود و نگاهی تحقیر آمیز به هنرمندان بیمار یا خانواده های آنها دارند. در صورتیکه این پول حق مسلم این افراد است که سال به سال و ماه به ماه حق بیمه خود را پرداخت کرده اند.


واقعا دردناک است! وزارت ارشاد ، صندوق اعتباری هنر و هر نهاد یا سازمان مرتبط با این قضیه بهتر است که هرچه زودتر چاره ای بیاندیشند. این رسمش نیست!

 

پی نوشت :

اشاره به چند مثال از کشورهای مختلف جالب توجه است (این آمار را محمد اطبایی ، پخش کننده بین المللی سینمای ایران اعلام کرده است) حال جالب توجه است که این کمک ها فقط برای دوران کرونا است و افراد دچار بیماری‎ های لاعلاج و سخت با این کمک های بلاعوض فرق دارند و آنها در بستر روال عادی خود اتفاق می افتد:

دولت رومانی اعلام کرد که از طریق وزارت فرهنگ آن کشور مبلغ صد میلیون یورو جهت کمک به بخش فرهنگ رومانی اختصاص داده است. این کمک برای فعالان حوزه های سینما، هنرهای نمایشی، انتشارات، میراث فرهنگی و آموزش فرهنگی خواهد بود و از ابتدای سال جدید مسیحی در دی ماه به افراد پرداخت خواهد شد.

انجمن سينماگران لهستان (SFP) اعلام داشت كه پيش پرداخت ها، كمك هاى مالى بلاعوض و كمك هاى روزانه مانند غذا را به اعضاى خود ارائه مى كند به ويژه افرادى كه تقاضاى كمك در دوران شيوع ويروس كرونا را دارند. بسيارى سينماگران به واسطه توقف تمامى پروژه هاى فيلمسازى با بحران هاى مالى روبرو شده اند. مارتا بروكزوسكا، طراح صداى لهستانى مى گويد كه موقعيت هاى بحرانى بهترين امتحان براى كارايى هر سازمانى بوده و مجمع سينماگران لهستان در اين امتحان با بالاترين نمره قبولى گرفت. وزارت فرهنگ لهستان نيز بودجه اى معادل ٨٧ ميليون يورو جهت حمايت از هنرمندان و نهادهاى فرهنگى در دوره مبارزه با ويروس كرونا اعلام كرد. كليه سازمان هاى غير دولتى حوزه فرهنگ و هنر، هنرمندان، افراد حقيقى مى توانند براى اين كمك ها تقاضا كنند.

دولت مقدونیه شمالی حمایت مالی معادل ۴۰۴۵۲۹ یورو را برای دست اندرکاران سینمای آن کشور به تصویب رساند که از همه گیری بیماری کووید-۱۹ آسیب دیده اند. تعداد ۴۶۲ نفر از سینماگران مقدونیه شمالی بین ۲۳۵ تا ۳۵۰ یورو برای سه ماه کمک مالی بلاعوض دریافت خواهند کرد. هر کدام از این افراد نیز برای یک بار و به میزان ۹۷ یورو می توانند محصولات فرهنگی را با هزینه دولت خریداری کنند.

دولت فدرال استراليا اعلام كرد كه مبلغ ٥٠ ميليون دلار استراليا به صنعت سينماى آن كشور بابت مشكلات و آسيب هاى پيش آمده از بحران همه گيرى ويروس كرونا كمك مالى خواهد كرد. اين مبلغ توسط نهاد اسكرين استراليا مديريت و جهت توليد در سينما و تلويزيون استراليا پرداخت خواهد شد. اين كمك بخشى از كمك ٢٥٠ ميليون دلارى دولت استراليا در حمايت از هنر و توليدات هنرى آن كشور در دوران شيوع ويروس كرونا محسوب مى شود.

بیشتر بخوانید: بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون درگذشت مخالفت هنرمندان با واکسیناسیون خود قبل از مردم ثبت نام 83 هزار فعال فرهنگی برای دریافت هنر کارت تکذیب درخواست واکسیناسیون هنرمندان از سوی فاطمه معتمدآریا (فیلم) اعلام جزییات "هنر کارت" / جامعه هنری ما فقط جشنواره فجری ها نیستند چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کشد؟ لینک کوتاه: asriran.com/003F2r

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صندوق اعتباری هنر ویروس کرونا پرداخت کرده خانه سینما حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه

معاون خرید راهبردی اداره‌ کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌ اجتماعی از اتصال داروخانه‌ها به سازمان بیمه سلامت و فراهم‌شدن امکان بهره‌مندی بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در زمینه داروهای مورد تعهد این صندوق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی، فرهاد خدایی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیکی تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت، ارتباطی دائمی است و اطلاعات بیمارانی که تحت پوشش تأمین‌اجتماعی و در دسته بیماران مشمول حمایت از صندوق بیماران خاص هستند، به‌صورت مستمر به بیمه سلامت ارسال می‌شود، اظهار کرد: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دولت سیزدهم و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینه‌های بیماری‌های پرمخاطره و بیماری‌های مزمن تشکیل شده است، هر سال اعتبار مشخصی در بودجه برای حمایت از این بیماران پیش‌بینی می‌شود و در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد، بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش تأمین‌اجتماعی نیز با معرفی و ارائه اطلاعات از سوی این سازمان، علاوه بر خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، مشمول حمایت‌های مورد تعهد صندوق یادشده و کاهش سهم فرانشیز پرداختی هستند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل این بیماران که بیشترین مراجعات آنان را در پی دارد مربوط به هزینه‌های داروهای مورد مصرف آنان است، تا پیش از این، بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، بعد از تهیه داروهای تجویزی باید به واحدهای خسارات متفرقه مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی در استان خود مراجعه می‌کردند تا مابه‌التفاوت سهم مورد تعهد این صندوق در مورد داروهای مشمول را دریافت کنند، با جلسات و نشست‌های متعددی که میان تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت برگزار شد در حال حاضر، ارتباط برخط داروخانه‌ها با سازمان بیمه سلامت برقرار شده است، به این ترتیب سهم مورد تعهد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در همان لحظه نسخه‌پیچی در داروخانه محاسبه و از فرانشیز پرداختی بیمه‌شده کسر می‌شود؛ در واقع دیگر نیازی به مراجعه حضوری این بیماران به واحدهای خسارات متفرقه نیست، در خصوص اتصال سایر مراکز پاراکلینیک مانند فیزیوتراپی، آزمایشگاه، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی به این سامانه نیز هماهنگی‌ها و جلسات بین این دو سازمان هنوز در حال پیگیری است.

معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: بیماران خاص و صعب‌العلاج از این پس در هنگام مراجعه به داروخانه‌ها برای دریافت داروهای تجویزی، چنانچه داروی تجویزی برای آنان از داروهای مشمول حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج باشد، به‌صورت برخط و خودکار از حمایت این صندوق در زمینه فرانشیز دارو بهره‌مند خواهند شد و نیازی به اقدام خاصی از سوی این بیماران نیست.

خدایی گفت: در مورد بیماران مبتلا به بیماری‌های پرمخاطره مانند هموفیلی، تالاسمی، ام اس، سرطان، اوتیسم و بیماری‌های ژنتیک و برخی دیگر از بیماری‌ها، بهره‌مندی از حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، منوط به تشکیل پرونده در مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها است؛ در مورد بیماری‌های مزمن دیابت و فشار خون نیز امکان نشان‌دار شدن بیماران به عنوان بیمار مشمول این حمایت‌ها، توسط پزشکان متخصص و در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم شده است.

وی در مورد هزینه‌های بستری بیماران خاص و صعب‌العلاج ادامه داد: طبق ابلاغ وزارت بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها ملزم شده‌اند مقررات مربوط به حمایت‌های صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج را در سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) ثبت کنند، به این ترتیب در بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌های پایه، سهم این صندوق از هزینه‌های درمان بیمار به‌صورت برخط و خودکار محاسبه می‌شود؛ در بیمارستان‌های خصوصی غیرطرف قرارداد بیمه‌های پایه نیز این بیماران می‌توانند بعد از ترخیص و با ارائه اسناد و مدارک هزینه‌های بیمارستانی به واحدهای خسارات متفرقه، سهم صندوق یادشده را دریافت کنند.

گفتنی است؛ طبق بند (ن) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ حمایت‌های ویژه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته و صندوق ویژه‌ای برای حمایت از این بیماران در دولت سیزدهم تشکیل شده است، موضوع فعالیت این صندوق، فراهم‌آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت‌محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل و مانند آن است فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

کد خبر 747470

دیگر خبرها

  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند