Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان گفت: نخستین مزرعه تحقیقاتی آبزی‌پروری استان هرمزگان را سال آینده در این دانشگاه احداث می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان در نشست شورای تخصصی کشاورزی این دانشگاه گفت: چندی سالی است که آبزی‌پروری در آب‌های شیرین و کنار مزارع و باغات هرمزگان آغاز شده و یافته‌های اولیه نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای استان برای توسعه این صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامرانی افزود: دانشگاه آزاد هرمزگان با داشتن ظرفیت بالای کادر هیئت علمی در رشته شیلات، طرح آبزی‌پروری در آب‌های شیرین را در یکی از مزارع تحقیقاتی خود اجرا می‌کند.
رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در بهره‌وری منابع آب شیرین خاطرنشان کرد: پساب طرح‌های آبزی‌پروری دارای منابع غنی برای مزارع و باغات استان است و توسعه این طرح‌ها ضمن ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند کمک شایانی به افزایش کمّی و کیفی محصولات کشاورزی استان هرمزگان کند و مصرف انواع کود‌های شیمیایی را کاهش دهد. اجرای این طرح‌ها علاوه بر مزایای اقتصادی می‌تواند زمینه‌ای برای تولید محصولات ارگانیک باشد، چراکه کود مورد نیاز مزارع و باغات از پساب استخر‌های آبزی‌پروری تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از توسعه مزارع تحقیقاتی آبزی‌پروری، پاسخگویی به نیاز‌های تحقیقاتی مزرعه‌داران است. در مجموع، فعالیت‌های خوبی در دانشگاه آزاد هرمزگان در حوزه تولید بذر، مرکبات، گلخانه و نخل پیارم صورت گرفته و امیدواریم سال آینده نخستین مزرعه تحقیقاتی آبزی‌پروری استان را احداث کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد هرمزگان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد هرمزگان تحقیقاتی آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۱۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد

علی جورابلو مدیر جهاد کشاورزی گرمسار گفت: در بیشتر از ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گرمسار اکنون عملیات کشاورزی حفاظتی شامل کم‌خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق برنامه پیش بینی می‌شود سطح خاک‌ورزی حفاظتی در این شهرستان در سال‌های آتی افزایش پیدا کند و به بیش از یکهزار هکتار برسد.

وی گفت: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک مهم‌ترین عامل تولید درمناطق خشک وکم‌بارش است و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

این مسئول بیان کرد که کاهش تردد ادوات خاک ورزی در مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک از مزایای اجرای خاک ورزی حفاظتی است. در خاک ورزی مرسوم ۶ تا هفت بار تردد در مزرعه برای کشت، علاوه بر تخریب ساختمان خاک هزینه بسیاری دارد و این در حالی است که در خاک‌ورزی حفاظتی رایج در گرمسار فقط ۲ یا حداکثر سه بار ادوات خاک ورزی به سطح مزرعه می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی گرمسار افزود: کشت محصول در بقایای گیاهی سال قبل با دستگاه‌های مستقیم کار، حذف شخم عمیق در خاک و جایگزینی شخم سبک و استفاده از ادوات کم‌خاکورزی از روش‌های متداول خاک‌ورزی حفاظتی توصیه شده به کشاورزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین کنگره شهدای جامعه اطلاعاتی هرمزگان در بندرعباس
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری قشم
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری