Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@18:55:51 GMT

رد فرضیه رشد تورم با صعود بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۲۷۲۳

به گزارش بورس تابناک، پیمان حدادی تصریح کرد: در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه (چه بخش خصوصی و چه دولتی) به طور عمده یا با فروش سهام یا با انتشار اوراق بدهی انجام می شود. در روش انتشار اوراق بدهی، این امکان وجود دارد که میزان نرخ بازدهی یا بهره آن اوراق افزایشی شود که این شرایط هم به کنترل تورم می انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی این موضوع توضیح داد: در چنین فضایی، پول ها بیشتر به سمت اوراقی می روند که بازدهی بالاتری داشته و بدون ریسک هستند، بر این اساس عمدتا با جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و هدایت آنها به سمت اوراق برای تامین مالی تا حدود زیادی از تلاطم و نوسان قیمت بازاراها کاسته می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین از این طریق، پول ها بیشتر به سمت اهداف دولت (در رابطه با اهداف جاری و یا عمرانی) می‌رود و معمولا سبب افزایش قیمت یا تورم نخواهد شد. تامین مالی بخش خصوصی از طریق بازارسرمایه در خصوص پروژه‌ها و با اهداف بلند مدت انجام می شود و بنابراین به تورم منجر نمی شود؛ در مجموع روش تامین مالی که منجر به ایجاد تورم باشد در بازارسرمایه وجود ندارد.

پیش از این مطرح شده بود که رشد بورس به ایجاد تورم منجر می‌شود، اما ثابت شد که این فرضیه کاملا اشتباه است، زیرا با ریزش بازارسرمایه با ادامه روند صعودی تورم رو به رو بودیم.

این تحلیلگر بازارسرمایه اظهار کرد: اصولا روش های تامین مالی تورم زا باید از طریق دولت انجام شود که یک طرف آن بانک مرکزی یا بانک ها باشد. در واقع، آنجایی که دولت از بانک مرکزی یا بانک‌ها استقراض می‌کند و در گام بعدی بانک‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شوند (ممکن است اضافه برداشت داشته باشند)؛ این موضوع، سبب بالا رفتن پایه پولی و ایجاد تورم می شود.    

حدادی اظهار کرد: پیش از این مطرح شده بود که رشد بورس به ایجاد تورم منجر می‌شود، اما ثابت شد که این فرضیه کاملا اشتباه است، زیرا با ریزش بازارسرمایه با ادامه روند صعودی تورم رو به رو بودیم.

وی بازارسرمایه را یکی از مناسبترین بازارها، برای تامین مالی دانست و افزود: اولا بلند مدت تر است و مانند بانک نیازی به تسویه و پرداخت اصل تسهیلات ندارد، همچنین ابزارها و روش‌های مختلفی برای تامین مالی در این بازار وجود دارد که می‌تواند در نرخ تامین مالی، انعطاف داشته باشد و نیز در مدت زمان پرداخت. حتی این تامین مالی میتواند صرفا بدهی نباشد بلکه به صورت مشارکتی هم می تواند انجام شود و ریسک و بازده را در هر دو طرف سرمایه‌گذار و تامین مالی کننده تقسیم و منتقل کند.

حدادی در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: همانطور که روزهای بسیار مثبت بازار با اصلاح رو به رو شدند، روزهای منفی بازار هم پایان یافته و بازار به حالت قبل خود باز خواهد گشت و روزهای مثبت بازارسرمایه بازخواهند گشت. مدیریت سرمایه در این روزها بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران لازم است پورتفوی تشکیل داده و حد ضرر را رعایت کنند تا از شرایط کنونی بازار گذر کنیم. 

 

منبع:سنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: پروتکل الحاقی پهپاد کمان 22 ایام البیض آزادراه غدیر حادثه سراوان بازار سرمایه تامین مالی دولت روند صعودی پروتکل الحاقی پهپاد کمان 22 ایام البیض آزادراه غدیر حادثه سراوان ایجاد تورم تامین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟

آفتاب‌‌نیوز :

اخیر روزنامه هم میهن از شکستن رکورد تورم تاریخ انقلاب در دولت رئیسی خبر داده بود که بانک مرکزی در جوابیه ای به این گزارش آن را رد کرد اما ناخواسته اطلاعات جدیدی از ثبت رکورد تورم در دولت رئیسی افشا کرده است.

این روزنامه نوشته بود: ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در ۱۰ بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد. یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

براساس گزارش خبرگزاری دولت(ایرنا) بانک مرکزی در پاسخ به گزارش این روزنامه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد و نوشت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری دولت افزود: توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

‏ حالا عبدالناصر همتی در واکنش به این گزارش بانک مرکزی نوشته است: از اطلاع رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲  ‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. 

‏وی افزود: این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

‏همتی نوشت: این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

این در حالی است که سال گذشته نیز برخی رسانه ها از ثبت نرخ تورم بالای ۷۰ درصد در دولت رئیسی خبر داده بودند که بانک مرکزی بدون اعلام جزئیات نرخ تورم، آن را تکذیب کرده بود.

از زمان روی کارآمدن دولت رئیسی آمارهای اقتصادی به شدت سانسور می شوند.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است