Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:46:09 GMT

صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری زنجان در ۱۰ ماهه امسال

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۵۱۴۰

صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری زنجان در ۱۰ ماهه امسال

ایسنا/زنجان رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: میزان صادرات استان زنجان طی ۱۰ ماهه امسال‌ به بیش از ۲۳۰ میلیون دلار افزایش یافته، در حالی که طی سه ماه امسال به دلیل شیوع کرونا عملاً صادرات به دلیل بسته بودن مرزها صورت نگرفت.

علی یگانه‌فرد شامگاه دیروز (۹ اسفندماه) در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان زنجان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، در رابطه فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استان در سال‌جاری، اظهار کرد: فرآیند ثبت‌نام واحدهای صادراتی با اعلان اتاق بازرگانی ایران در سامانه یکپارچه اتاق ایران در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۲۵ مهرماه انجام شد و در تاریخ ۵ و ۱۹ آبان‌ماه نیز کارنامه اولیه واحدهای صادراتی استان زنجان از سوی اتاق ایران صادر شد که سه شرکت استان نیز در بخش صادرکننده نمونه ملی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان و شرکت سیم و کابل ابهر به عنوان کاندیدای ملی صادرکنندگان برتر امسال انتخاب شدند، تصریح کرد: شرکت‌های ترانسفورماتور توزیع زنگان، صنایع خالص‌سازان روی زنجان، ایران‌ترانسفو، صنعتی مینو، گسترش صنایع روی ایرانیان، صنایع روی، فرزام تجارت، سیم و کابل ابهر، شیر پاستوریزه پگاه زنجان، کالسیمین و سیلیس‌آرا، از جمله شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان در سال ۹۷ است.

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه ۱۴۶ شرکت صادراتی در استان زنجان فعالیت می‌کنند که ۸۲ شرکت صادراتی با حداقل ۱۰۰ هزار دلار صادرات داشتند، ادامه داد: شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه زنجان، صنایع خالص‌سازان روی زنجان، ایران‌ترانسفو، صنعتی مینو، توسعه صنایع روی خاورمیانه، مجتمع فولاد البرز غرب، روی‌پردازان ایران، یاشیل قطره، روی‌گداز زنجان، فرآوری مواد معدنی ایران و سیلیس‌آرا پس از ارزیابی و امتیازدهی جزو شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان سال گذشته است.

یگانه‌فرد در رابطه با محورهای نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، اظهار کرد: شناسایی و بررسی بیش از ۲۵ گروه کالای تولیدی استان دارای استعداد تجاری در ۱۰ سال گذشته، شناسایی و بررسی بیش از ۷۰ کشور هدف با بررسی بازار و گمرک آن‌ها طی ۱۰ سال گذشته، بررسی بازار داخلی از گروه‌ کالاهای دارای پتانسیل در ۱۰ سال گذشته برای تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز، بررسی نقاط ضعف و قوت استان در تجارت خارجی و ظرفیت‌های بالقوه موجود، تعیین ارزش یک میلیارد دلار صادرات کالاهای استان زنجان طی سه سال هدف‌گذاری و غیره، از جمله محورهای نقشه ‌راه تجارت خارجی استان است.

وی با بیان اینکه در صورت رشد ۳۰ درصدی هر ساله میزان صادرات استان، شاهد تحقق یک میلیارد دلاری در پایان سه ساله برنامه خواهیم بود، افزود: اخذ موافقت ایجاد میز مشترک زنجان با هند، عمان و ویتنام از اتاق‌های مشترک ایران با کشورها، امضای تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین شرکت‌های وابسته به پارک علم و فناوری استان و کشور بنگلادش در زمینه دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و کامپوزیت‌های فولادی، مذاکره و رایزنی برای ثبت برند جهانی زیتون زنجان با نماینده سازمان فائو در ایران و پیگیری ثبت نشان، ارسال و تبادل پروپزال همکاری طرح چندقلوزایی فی ما بین سازمان جهادکشاوری استان و کشور بنگلادش و غیره از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحقق نقشه راه تجارت خارجی استان است.

این مسئول در رابطه با عملکرد تجارت خارجی استان زنجان، تصریح کرد: میزان واردات ۲۷۸ میلیون دلار بوده و میزان صادرات نیز ۲۳۰ میلیون دلار است که کشورهای عراق، ترکیه، امارات، ارمنستان، عمان، افغانستان، پاکستان و هند از جمله کشورهای مقصد صادرات استان زنجان بوده و کشورهای ترکیه، چن، روسیه، اندونزی، ایتالیا، آلمان، بلژیک، پرتغال و فنلاند از جمله کشورهای مبدا واردات این استان به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی استان در رابطه با ۱۰ کالای عمده صادراتی و وارداتی استان زنجان، ادامه داد: شمش روی، ترانسفورماتور، پلیمرپروپیلن، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، محصولات لبنی، مخلوط آبمیوه و پارچه نبافته از جمله ۱۰ کالای عمده صادراتی به ترتیب ارزش بوده و خاک روی، نخ پلی‌آمید، نخ پلی‌استر، ماشین‌آلات خط تولید، الیاف سنتتیک، ورق فولادی، روغن ترانسفورماتور، ریسمان، تنباکو، لاتکس و چوب متراکم از جمله ۱۰ کالای عمده وارداتی به ترتیب ارزش است.

یگانه‌فرد در رابطه با مجموع صادرات استان زنجان در سال گذشته، اظهار کرد: کل صادرات استان زنجان در سال گذشته از مبدا گمرک زنجان؛ ۲۲۳ میلیون دلار و با مبدا گمرک کشوری صادرات استان، ۳۵۸ میلیون دلار بوده که این عدد در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۲۳۰ میلیون دلار افزایش یافته است، در حالی که سه ماه سال به دلیل شیوع کرونا عملاً صادرات به دلیل بسته بودن مرزها صورت نگرفت.

وی در رابطه با مشکلات موجود در حوزه صادرات استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان این صنعت از محل ورودموقت مواد اولیه و صادرات مجدد شمش، سهم بالایی در صادرات استان دارند ولی برای رفع تعهدات ارزی خود با مشکلات جدی مواجه هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان صادرات صادرات استان زنجان تجارت خارجی استان ۲۳۰ میلیون دلار اتاق بازرگانی سال گذشته صنایع روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، توافق نامه همکاری دو جانبه بین سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری استان سمنان در راستای توسعه صادرات محصولات شرکت‌های مستقر در پارک این استان منعقد شد.

این  توافق‌نامه در راستای کمک به توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان، بین پارک علم و فناوری استان سمنان در بحث توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور و سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری منعقد شد.

همکاری دو جانبه در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری، روابط بین‌الملل و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های پارک در راستای انتخاب شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف و بررسی اولیه ظرفیت‌های صادراتی و محصول شرکت، اتصال شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف به کارگزار صادراتی یا کارگزاران تجارت برون مرزی مورد تایید برای ارزیابی سطح صادراتی شرکت (ERA)، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی جهت توسعه صادرات شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف، ارتباط با کارگزار معتبر ارائه دهنده خدمات حقوقی در حوزه صادرات محصولات و عقد قرارداد‌های بین‌المللی و برگزاری مشترک نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

پارک علم و فناوری استان سمنان متعهد شد از تمامی ظرفیت‌های خود جهت توسعه سرمایه‌گذاری، روابط بین‌الملل و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان استفاده و فضا، امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت انجام موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه را تامین کند.

سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز متعهد شد نیروی متخصص، امکانات فنی و زیرساخت‌های تخصصی لازم جهت انجام موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه را تامین و اتصال شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف به کارگزار صادراتی یا کارگزاران تجارت برون مرزی مورد تایید برای ارزیابی سطح صادراتی شرکت (ERA) تسهیل کند.

 

در جریان این توافق‌نامه معاونت علمی مسئولیت تسهیل اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان را به کارگزاران حقوق بین‌الملل جهت بررسی قرارداد‌های بین‌المللی شرکت‌ها و دریافت مشاوره‌های حقوق بین‌الملل را عهده‌دار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش درآمد استارباکس به دنبال تحریم‌های ضدصهیونیستی
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران