Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@08:58:41 GMT

جان فورد؛ بزرگترین وسترن ساز تاریخ هالیوود

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۵۷۷۸

جان فورد؛ بزرگترین وسترن ساز تاریخ هالیوود

مردم اشتباه می کنند که کارگردان را با مولف مقایسه می کنند. کارگردان در مقام آفرینده بیشتر به معمار شبیه است و معمار نقشه هایش را براساس شرایط طراحی می کند. «جان فورد»

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ جان فورد کارگردان آمریکایی در اصل ایرلندی متولد 1 فوریه 1894 یکی از مهم ترین و مشهورترین صاحب نامان صنعت سینما است که به دلیل ساخت فیلم های معروفی مانند؛ «دلیجان»، «جویندگان»، «چه سرسبز بود دره من»، «مردی که پسر سیتی والانس را کشت» و فیلم های براساس رمان های مشهور کلاسیک آمریکایی همچون، «خوشه های خشم» توانست شهرت بسیار زیادی کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردانان بسیاری همچون؛ آکیرا کورساوا، اسپیلبرگ، گدار تحت تاثیر سینمای او بودنند.


او ابتدا در سال 1914 در زمینه بازیگری نمود پیدا کرد و به صورت افتخاری در فیلم «تولد یک ملت» ساخته گریفیث در نقش کوتاهی حضور پیدا کرد و تنها در یک صحنه گوشه کلاه خود را برای بهتر دیدن کنار می زند. ورود جان فورد به سینما همراه بود با زمانی که فرماندهی کارگردانان حرف اول را می زد. ابتدا به مدت چهار سال کنار برادرش دست به تجربه زد و مسائل تکنیکی سینما را آموخت و توانست با هنرمندان و منتقدان بسیاری آشنا شود. او کارگردانی را از سال1921 شروع کرد و توانست بیش از 50 فیلم بسازد. فورد خود را کارگردانی وسترن می نامد و در این ژانر بیشترین فیلم های خود را آفرید. اتحادیه کاگردانان آمریکا او را سه بار به عنوان بهترین کارگردان سال برگزیده کرده اند.


داستان را تصاویر باید نقل کنند نه کلمات


اولین فیلم جان فورد به نام «سه پدرخوانده» فیلمی صامت بود که با همکاری شرکت هری کری ساخته شد. «سه پدر خوانده» درباره رابرت، پدرو، ویلیام است که به بانک دسپرد می زنند. که در هنگام فرار پس از دزدی با زنی برخورد می کنند که در حال مرگ است و فرزندی در آغوش دارد آنها به زن قول می دهند که از نوزاد او مراقبت کنند. فیلمی در ژانر کمدی وسترن و یکی از مذهبی ترین فیلم های جان فورد است.


فورد طلایه دار فیلمبرداری فضای خارج از استودیو و نما های اکستریم لانگ شات بود که شخصیت در یک فضای عظیم نمایش داده می شد. هیچ حرکت دوربینی بدون دلیل مشخص در آثارش دیده نمی شد. فیلمنامه او از نقطه آ شروع می شد و سرانجام با کنش و واکنش هایی به نقطه پایانی می رسید. فیلمبرداران مطرح سینما معتقدند که او پیش از هرکس دیگر از فیلمبرداری سررشته داشته است. تمام تصاویر فیلم هایش فوردی اند به این معنا که او هرگز از عدسی دوربین به صحنه نگاه نمی کرد. فورد معتقد بود: داستان را تصاویر باید نقل کنند نه کلمات. اغلب فیلم های او سیاه و سفید هستند که رنگ مایه های خاکستری دارند. او از سایه اشیا بسیار استفاده کرد. در میان هنرمندان سینما، فورد را باید همتراز کارگردانانی همچون مورناو، اشترونبرگ، رنوار، میزوگوچی دانست.


رکورد دار اسکار


وی در سال 1935 برای«خبرچین»، در سال 1940 برای «خوشه های خشم»، در سال 1941 برای «دره من چه سرسبز بود»، در سال1952 برای «مردم آرام» موفق به کسب اسکار شد.


موضوع داستان «خبرچین» درباره مبارزات انقلابی گروهی در ایرلند است و روایت مردی است که به خاطر به دست آوردن پول دوست خود را می فروشد در آخر هم پول ها برای او هیچ شانسی را به همراه نمی آورد و خود نیز به سمت سرنوشت تلخی سوق پیدا می کند. فیلمبرداری این فیلم بسیار دقیق و حرفه ای است. ارتباط اجزا با یکدیگر و میزانسن خاص افراد و عمق میدان یکی از مهم ترین ویژگی این فیلم است. ضد قهرمان در این ژانر به رستگاری می رسد به گونه ای که تماشاکر با او همذات پنداری می کند.


«خوشه های خشم» یکی از بهترین آثار اقتباسی فورد است که فیلم نامه آن توسط ناتالی جانسون و براساس رمان مشهور اشتاین بک نوشته شده است. در این فیلم شاهد رنج ها و درد های انسان هایی آشنا هستیم. نقش مادر در این فیلم یکی از بهترین و کاملترین مادر ها در تاریخ سینما دانسته شده است.


«دره من چه سرسبز بود» فیلمی خانوادگی و شاعرانه است و روایتی از زندگی روستایی معدن چی است. روایتگر داستان پسر کوچک خانواده است و اکنون در فلش بک، ماجرا را برای ما تعریف می کند او شاهد بیکار شدن تمام مردان معدن چی است که در آنجا زندگی می کنند. جان فورد توانست جایزه «دی بیلو» گریفیث را نیز دریافت کند و در دهه 20 ریاست انجمن کارگردانان آمریکا را برعهده گرفت.


فورد، از جمله کارگردانانی بود که مهار فیلم هایش در دست خودش بود و کمتر اجازه دخالت افراد دیگر را به آثارش می داد. درست در دهه سی که فیلم سازی به بیشترین حد شخصی اش رسیده بود او سعی کرد استقلال خود را حفظ کند با این حال فروش فیلم هایش روز به روز افزایش پیدا می کرد و این امر نیز اقتدار او را محکم تر کرده بود. جان فورد هم مانند اغلب کارگردانان به نام هالیوود سعی داشت تا فیلم های خود را ارزان و کم هزینه تر از فیلم های کارگردانان دیگر به اتمام برساند.

در تمام طول کار حرفه ای خود جز چند فیلم، با گروهی واحد از نویسندگان، فیلمبرداران و مسئولان امور فنی و بازیگران، تدوینگران کار کرد به گونه ای که تمام کادر فنی با روحیات دقیق فورد آشنایی کامل داشتند. فورد عوامل خود را هر لحظه دعوت به پیشرفت می کرد و هرگز مانع نوآوری های آنها نمی شد. البته باید گفت تنها نوآوری هایی که همسو با خواسته های او بود. هنری فوندا: فورد دوست نداشت درباره فیلم هایش سخنی بگوید. او هرگز کلمه ای در توضیح فیلم هایش نمی گوید.


جان فورد بدون آنکه حتی یک خط در مورد نماهای مورد نظر خود روی کاغذ بیاورد، کل فیلم را در ذهنش می ساخت و تدوین می کرد. فیلم های او معروف به تدوین نامرئی بود و هرلحظه می دانست که چه چیزی می خواهد و تصویر هر صحنه در ذهن او از قبل ثبت شده بود به همین دلیل او را بزرگترین کارگردان هالیوود می دانند. او از هر دقیقه خود به بهترین نحو استفاده می کرد. تمرین های او آنقدر دقیق بود که پیچیده ترین صحنه ها در یک یا دو برداشت به پایان می رسید. کارگردانی او به گونه ای بود که هرگز از بازیگران خود نمی خواست چیزی را طوطی داری انجام دهند بلکه خواسته اصلی آن این بود که نقشی بیافرینند.

فورد هرگز صحنه های فیلم را برای بازیگرانش بازی نمی کرد و میزانسن خط کشی شده ای را تعیین نمی کرد فقط ایده کلی را توضیح می داد. لحظه برای آن مهم بود و اگر سکانسی با برداشت هایی تکراری همراه می شد ناراحتی آن را می شد دید. آرتور سی میلر می گوید: پس از فیلمبرداری چند فیلم جان فورد متوجه شدم که او شیوه یا الگو خاصی ندارد او را با هیچ کس حتی از امروز تا فردا با خودش نمی توانستم مقایسه کنم این مرد کمتر از هر کارگردان دیگری کارگردانی می کند.


قوانین فوردی


فورد برای هدایت بازیگران خود قواعد خاصی داشت. او هرگز به قوانین وضع شده در اتحادیه سینما توجهی نمی کرد و اگر بازی بازیگری به نتیجه مطلوب نمی رسید ناگهان می گفت: تو کاری از دستت بر نمی آید. او به گونه ای رفتار می کرد که وقتی حرف می زد بله، چشم، حتما تمام بازیگران شنیده می شد. اغلب در شروع یک فیلم به یک بازیگر گیر می داد و تا آخرین روز ضبط هرگز او را رها نمی کرد. این کلاس درسی برای تمام عوامل بود.

او تمام کارهایش را به منظور خاصی انجام میداد تا جایی که همه نظم و انضباط را رعایت کنند. با این تفاسیر هرگز پشت صحنه کار های او خالی از شادی و احترام نبود و همه به یکدیگر احترام می گذاشتند و از همکاری با بزرگترین کارگردان سینمای وسترن لذت می بردنند و معتقدند که فیلم ساختن با فورد از لذت بخش ترین تجربیات زندگی آنها بوده است.

پت ابراین می‌گوید: او هرگز درباره نقش بازیگر صحبت نمی کرد، فقط خواسته اش را می گفت و آرزو می کرد که بازیگر حرفش را متوجه شده باشد وقتی از انجام نفش بر نمی آمدی، فقط می گفت که این چیزی نیست که او می خواسته است و می خواست که تلاش کنیم تا به خواسته او برسیم و وقتی که دست آخر از پس نقش بر می آمدیم می آمی و در آغوشمان می گرفت و می گفت که پس چرا از همان دفعه اول این کار را نکرده ایم.


بیشترین همکاری بازیگری در فیلم های جان فورد به نام جان وین ثبت شده است. جان فورد به بازیگرانش چارچوب اصلی را تعریف می کرد و این اجازه را به آنها می داد تا درباره شخصیت خود فکر کنند. فورد تفکر خود را انتقال می داد. بازیگر برای او حکم قالبی را داشت که خروجی آن باید به بهترین صورت از قالب جدا می شد. او به بازیگران خود اجازه نمی داد تا صحنه های فیلمبرداری شده را ببینند. او حتی سرگذشت پایانی شخصیت ها را به بازیگران تا لحظه های آخر فیلمبرداری فاش نمی کرد.


در فیلم ریوگرانده شاهد کارگردانی مکانیکی هستیم. او از بازیگر خود جان وین خواست تا میمیک چهره خود را بی تفاوت و بی احساس نشان دهد و این دلیلی بود برای اینکه تماشاگر به تماشای مناظر بنشیند و به فکر فرو رود. او از ترفند های متفاوتی در کارگردانی استفاده می کرد برای مثال گاهی کاغذی را در دست می گرفت و دروبین را روشن می کرد و از بازیگر می خواست هر آنچه او می گوید را تکرار کنند و یا در فیلم طبل های موهاک از هنری فوندا خواست تا در پاسخ سوالاتی که خارج کادر از او پرسیده می شود به صورت بداهه صحبت کند که این نمونه ای از شیوه متااکتینگ است.

اینگمار برگمن و اورسن ولز او را بزرگترین کارگردان تمام عصار دانسته اند. او صحنه های خود را خیلی تمرین نمی کرد زیر معتقد بود بعد از تمرین زیاد محصولی مصنوعی برای ضبط آماده می شود بنابراین از دوربین صامت استفاده می کرد تا در بین فیلمبرداری های خود این فرصت را داشته باشد با بازیگران صحبت و آنها را راهنمایی کند.

جان فورد به جای اینکه به صورت تک بعدی به شخصیت بپرداز بیشتر سعی برآن داشت تا بر گروهی از شخصیت ها تمرکز کند به همین دلیل شخصیت های فیلم او همیشه به آسانی قابل شناسایی هستند و در ذهن بیننده باقی می مانند. شخصیت های او تیپیک هستند و خود را در قالبی جای داده اند. فورد در مورد انتخاب بازیگران خود حتی نقش های فرعی حساسیت بسیاری داشت. او معتقد بود که نقش های کوچک و شاید کم اهمیت از همان اهمیت و ارزش نقش های اصلی برخورد دار است. چرا که مسیر اصلی داستان فیلم را جز ها تشکیل می دهند و به یک کل منسجم می رسند.


شنیدن موسیقی یکی از عناصری بود که به فورد اجازه تخیل این را می داد تا طرح فیلم هایش را شکل دهد. او علاقه بسیاری به درام و موسیقی داشت. ریچارد هیچ من آهنگساز معروف می گوید: فورد هنگام کارگردانی بخشی از حواسش را متوجه موسیقی فیلم می ساخت او از پیش می داند که موسیقی فیلم اش چه باید باشد و کنش را به سوی آن هدایت می کند. اغلب موسیقی های فیلم آن در فضای اکسپرسیونیستی ساخته شده است.


جان فورد پس از یک دوره شاهکار پر افتخار هنری سرانجام براثر سرطان معده در 79 سالگی در کالیفرنیا آمریکا در 31 آگوست 1973 فوت کرد. مروین لروی: در رابطه با درگذشت جان فورد، فقط می توانم بگویم که او همچون گلی در خارستان بود. یکی از بزرگترین های حرفه ی ما و هرکسی که او را می شناخت یا آثار خارق العادش را بر پرده های سینما در جهان تماشا و تحسین می کرد، جای خالی او را احساس خواهد کرد.


ژان رنوار: «استعداد کم یافت می شود. مهار تکنیکی معمول نیست. هدایت عوامل در صحنه چیزی نیست که بتوان آن را سر کوچه کسب کرد. چیزی که حتما نادرتر است اصالت است. جان فورد یک سلطان بود، او برای تمام کسانی که این بخت بزرگ را داشتند که با او کار کنند یک شهسوار بود فقدان او جبران شدنی نیست». او بزرگترین وسترن ساز تاریخ هالیوود محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سینما فیلم سینمایی هالیوود جان فورد وسترن بازیگران خود جان فورد گونه ای فیلم هایش شخصیت ها او هرگز صحنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا فایق رستمی امروز در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مؤمنان شهر سنندج با تبریک هفته معلم به تمام معلمان و دانش آموزان و دانشمندان و روشنفکران جامعه  اظهار داشت: خداوند متعال و پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در وصف معلم و اهل علم آنچنان بیان کرده که انسان نمی تواند آن را توصیف کند.

وی در ادامه گفت: خداوند سینه دانشمندان و عارفان و معلمان را به عنوان لوح محفوظ قرار داده و یکی از شئون بزرگ معلم این است که خداوند متعال بسیاری از آیات الهی را در سینه معلم قرار داده است و در این باره نیز پیامبر اکرم (ص) فرمود: در روز قیامت خداوند مرکب عالمان و دانشمندان را با خون شهدا بر روی امت ها و انسانها می کشد و این بزرگی عالم و معلم را می رساند؛ همچنین در حدیث دیگری آمده است کسی که لباس و راه بزرگ علم و دین را در بر می گیرد خداوند درجه شهادت را به او می دهد.

ماموستا رستمی تصریح کرد: آنچنان شأن معلم بزرگ و مهم است که پیامبر اسلام (ص) فرمود: خداوند متعال وقتی مرا به عنوان معلم روانه کرد؛ و در حدیثی دیگری آمده است که نزدیک ترین افراد جامعه بشری به درجه پیامبری شغل معلمی است.

وی در ادامه گفت: شریعت اسلام برای هر انسانی سه پدر و مادر را تعیین و قرار داده است؛ اول پدر و مادر اصلی خود، دوم پدر و مادر همسر و سوم معلمان و علما هستند، اما متأسفانه گاهی در جامعه به معلمان بی احترامی می شود که باید مواظب باشیم قدردان زحمات معلمان خود باشیم.

امام جمعه سنندج در ادامه خطبه های نماز جمعه روز بسیج دانش آموزی را تبریک گفت و افزود: سپاه پاسداران در کمک به نیازمندان و فقرا اقدامات خوبی انجام داده که باید قدردانی کرد و امیدواریم این کمکها استمرار داشته باشد.

بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است

ماموستا رستمی در ادامه خطبه های خود اظهار داشت: بزرگترین هدف در دین اسلام خدمت به مردم، و بخصوص فقرا در راستای عمران، آبادانی، توسعه و شناخت وظایف و خدمتگزاری و تعامل و ارتباط با مردم و وطیفه شناسی است به طوری که این موارد دغدغه اصلی پیامبران الهی بوده و همه پیامبران الهی با این اهداف آنها را به میان جامعه بشری برای رفع رنج و احساس همدردی آورده است.

وی بیان کرد: خدمت به مردم آنچنان مهم است که خدواند عبادت خود را در بندگی و خدمتگزاری به مردم قرار داده و بزرگترین میدان جهاد، جهاد در راه خدا و کمک به فقرا و خدمتگزاری است و خداوند متعال امر می کند که امانات را به صاحبانش برگردانیم و پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمود: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته».

خطیب نماز جمعه سنندج با بیان اینکه خداوند متعال سه قشر امرا، علما و دانشمندان و ثروتمندان را همواره مورد امتحان قرار می دهد؛ تأکید کرد: مسئولان باید شب و روز به فکر فقرا و نیازمندان باشند و کاری که بزرگان دین انجام دادند و به فکر نیازمندان بودند را الگوی خود قرار دهند.

ماموستا رستمی در ادامه گفت: فقرا مرکز ترحم اند و بزرگترین مسئولیت، رسالت و خدمت به عهده مسئولان است؛ مسئولان باید مرجع مردم باشند، زیرا رکن اسلام خدمت به عام المنفعه است، الحمدلله ما در کشوری زندگی کنیم که از هر لحاظی غنی است و مسئولان باید تلاش کنند تا عدالت برقرار باشد.

امام جمعه سنندج در بخش دیگر از خطبه به اهمیت عفاف و حجاب اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند متعال در مورد پاکی و عفت حضرت مریم علیها السلام، حضرت خدیجه همسر پیامبر (ص)، حضرت فاطمه (س) دخت نبی مکرم اسلام، و سایر امهات المومنین در قران کریم آن گونه بیان کرده است.

وی خطاب به زنان و دختران امروز در مورد عفت و پاکدامنی و حجاب آنها و الگو برداری از این زنان پاکدامن تأکید کرد و افزود: خداوند از حجاب و عفت شما بانوان مؤمنه و مسلمان و باعفت آن گونه دفاع می کند و شما را در ردیف این زنان بزرگ قرار می دهد.

ماموستا رستمی همچنین در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: خداوند در آیاتی از قرآن کریم به دفاع پروردگار از خانه خدا و کعبه در مقابل ابرهه اشاره کرده است و آن گونه هم امروز از مردم مظلوم و بی دفاع غزه و فلسطین دفاع می کند که تمام دانشجویان کشور آمریکایی امروز در خیزشی از آنان دفاع کرده اند، لذا دشمنان بدانند خداوند امت اسلام به ویژه مسلمانان فلسطین را نهایتاً پیروز می گرداند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه خیّریه روستایی کشور
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • خودرو فورد ترانزیت 2025 چه مشخصاتی دارد؟
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • ماجرای حمله پوتین به بزرگترین ایالت بکر آمریکا!
  • خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+عکس)