Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@10:30:48 GMT

درک صحیح نوآوری‌ها در میزان توسعه شهرها

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۵۸۲۹

درک صحیح نوآوری‌ها در میزان توسعه شهرها

نوآوری در شهرها کاهش فقر، پایین آمدن سطح مصرف منابع و دستیابی به پیامدهای اقتصادی مثبتی را در پی داشته است؛ در واقع، نوآوری منجر به ایجاد شهرها و مناطقی شده است که امروزه رشد ۶۷ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان را به عهده داشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه انسان‌ها به خوبی توانسته‌اند نقش نوآوری را در ایجاد شهرهای امروزی درک کنند، با این حال، بسیاری از آن‌ها، در ارائه رویکردهای نوین برای توسعه شهری اغلب ناموفق عمل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۴۰ شاخص جهانی، زیست‌پذیری شهرها را بر اساس نوآوری‌های انجام شده در آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهند و این در حالی است که بسیاری از شهرهای جهان در مدیریت نوآوری‌ها بسیار ناکارآمد عمل می‌کنند. در واقع، مقامات رسمی در بسیاری از شهرها، درک درستی از نوآوری ندارند و همین امر آن‌ها را به اعمال اقداماتی نامناسب برای دستیابی به نوآوری سوق می‌دهد. اما علت برداشت نابرابر برنامه‌ریزان از نوآوری چه چیزی می‌تواند باشد؟

تعریف شفافی از نوآوری وجود ندارد

بسیاری از منتقدان شهری بر این باورند که هنوز مفهوم دقیقی برای واژه نوآوری وجود ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان نوآوری به توافق نظر در این زمینه نرسیده‌اند. در واقع، هر یک از برنامه‌ریزان شهری از دیدی متفاوت به نوآوری شهری نگاه می‌کند و برای توسعه آن جنبه در شهر می‌کوشد. البته بسیاری از مفاهیمی که تا کنون در زمینه نوآوری ارائه شده، به گونه‌ای با هم در ارتباط است اما نبود معنای شفاف برای این واژه، مانع از حرکت مقامات شهری به سمت نوآوری درست شده است.

مقامات شهری در تلاش برای یافتن اثرات نوآوری بر شهرها

بدیهی است که پیاده‌سازی نوآوری‌ها در یک منطقه شهری مستلزم مدیریت دقیق، اجرای استراتژیک و تاب‌آوری است. بسیاری از نهادهای شهری، از اصولی اساسی برای ایجاد نوآوری در شهرها بهره می‌گیرند تا بتوانند میزان پیامدهای آن را مورد ارزیابی قرار دهند. این رویکرد برای شناسایی استراتژی‌هایی جهت بهبود و پایداری اجرا بسیار مؤثر واقع می‌شود و می‌تواند اثرات نوآوری را بر مناطق شهری، به خوبی نشان دهد.

توجه به شهرهای کوچک و در حال توسعه طی ارزیابی نوآوری‌های شهری

در شاخص‌های نوآوری شهری، اغلب کلانشهرها مور توجه قرار می‌گیرد. در واقع، مراکز نوآوری جهان نظیر نیویورک، لندن، سنگاپور و پاریس با میلیون‌ها نفر جمعیت، در مناطق توسعه یافته واقع شده است و ارزیابی نوآوری شهری بر اساس عملکرد این شهرهای صورت می‌گیرد.

اگرچه این کلانشهرها، از نظر اندازه بسیار قابل توجه است، با این حال، نسبت به شهرهای کوچک و در حال توسعه، از تراکم جمعیتی پایین‌تری برخوردار است. بنابراین، شهرهای کوچک و در حال توسعه بیش از کلانشهرهای توسعه یافته به نوآوری‌ها نیاز دارد.

در دوران کنونی پاندمی کرونا که شهرها در مرکز توجه قرار گرفته‌اند، این مناطق حومه‌ای و شهرهای کوچک هستند که در کنار شهرهای بزرگ توانسته‌اند از بار تحمیلی ویروس بکاهند و باعث بقای شهر شوند. برای مثال، بحث فاصله اجتماعی که مطرح شد، شهرها از ارائه راه حل عاجز شده بودند و این در حالی بود که شهرک‌های حومه‌ای و شهرستان‌ها در این زمینه مشکلی نداشتند چرا که مؤلفه‌های تراکم جمعیت و انبوه‌سازی که مخل اصل رعایت فاصله اجتماعی بود، دیگر وجود نداشت. پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر به نوآوری‌ها، به طور ویژه در زمینه نقش شهرها برای توقف پاندمی، در شهرهای کوچک توجه شود، می‌توان پیروزی بزرگی را رقم زد.

متأسفانه اغلب شهرهای کوچک در بودجه‌بندی‌های ملی از توجه بسیار پایینی برخوردار می‌شود و این در حالی است که دارای قابلیت‌های بالایی برای ارائه نوآوری‌های شهری هستند. علاوه بر این، شاخص‌های نوآوری هیچ جایگاهی در شهرهای در حال توسعه ندارد و این در حالی است که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۹۰ درصد رشد جمعیت در مناطق آفریقایی و آسیایی صورت گیرد. در واقع، تا سال ۲۱۰۰ کشورهای قاره آفریقا و آسیا میزبان پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان خواهد بود و لاگوس، کلانشهری در کشور آفریقایی نیجریه، میزبان بیش از ۱۰۰ میلیون نفر خواهد بود. بدون شک روند رشد جمعیت در آینده، محققان امروزی شهری را به بحث در مورد این مسئله خواهد پرداخت که آیا می‌توان از کلانشهرهای امروزی به عنوان الگویی برای شهرهای آینده استفاده کرد؟

بدون شک، توجه به شاخص‌های نوآوری کلانشهرهای امروزی نمی‌تواند به توسعه پایدار کلانشهرهای آینده منجر شود. لازم است از نوآوری‌های شهرهای کوچک و در حال توسعه در ارزیابی شاخص‌های نوآوری شهری بهره گرفته شود چرا که اقدام برای نوآوری در آن‌ها به درستی صورت می‌گیرد. البته در این بین، حمایت مالی و معنوی از ایده‌پردازی کارشناسان نیز باید در نظر گرفته شود تا مسیر "ایده تا نوآوری" به طور صحیح پیش برود.

کد خبر 478014

منبع: ایمنا

کلیدواژه: توسعه شهری توسعه نوآوری در شهر شهرهای کوچک ویروس کرونا کرونا در شهر کرونا و شهرها توسعه شهر نوآوری شهری فاصله اجتماعی افزایش جمعیت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شاخص های نوآوری نوآوری شهری نوآوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، لازم است بدانیم امروز هوای هیچکدام از شهر در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد و تعداد ۲۲ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم برای عموم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۹۶، کرج با شاخص ۵۳، بوشهر با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۸۷، بیرجند با شاخص ۵۲، مشهد با شاخص ۵۱، بجنورد با شاخص ۶۳، اهواز با شاخص ۹۲، زنجان با شاخص ۸۵، سمنان با شاخص ۵۴، قزوین با شاخص ۸۴، قم با شاخص ۶۱، سنندج با شاخص ۷۸، یاسوج با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۷۰ و همدان با شاخص ۵۳، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته ششم اردیبهشت، شهرهای اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، یاسوج، کرمان و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۱، اردبیل با شاخص ۲۶، شهرکرد با شاخص ۴۴، زاهدان با شاخص ۳۸، کرمان با شاخص ۴۹ و کرمانشاه با شاخص ۴۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اردبیل، بوشهر، بجنورد، کرمانشاه و همدان، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شمار ۹ شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته همین شرایط در استان‌های کشور حاکم بوده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 748047

دیگر خبرها

  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند