Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از معلولات نبود عدالت رسانه‌ای که تا حدودی در فضای امروز کشور بخصوص صدا و سیما و برخی از خبرگزاری‌ها مشهود است و تداوم آن اثرات بسیار سنگینی بر بدنه جامعه خواهد داشت، محافظه‌کاری است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا مافی؛ امروزه که سرعت جریان زندگی در جامعه بشری بسیار بالاست، رسانه‌‌ها نقش اساسی در تغذیه اطلاعاتی افراد جامعه دارند؛ چرا که رویدادها و اتفاقات به موازات زندگی سریع بشری با سرعت و حجم بالایی در حال به وقوع پیوستن‌ هستند و هر فردی هم نیاز به حداقل آگاهی نسبت به پیرامون و محیط زندگی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم، یعنی انتقال اطلاعات بر عهده رسانه‌ها است. امروزه یکی از چالش‌ها در عرصه رسانه، ارائه به موقع و از آن مهم‌تر انتقال کامل، درست و صحیح اطلاعات و اخبار است.


یکی از مفاهیم مهم که تا امروز کمتر مورد بررسی قرار گرفته و از اهمیت مهمی در رسانه‌ها برخوردار است، عدالت رسانه‌ای است. نوعی کلید گمشده در رسانه‌های امروز کشور بخصوص در بزرگترین زیرساخت و سازمان رسانه‌ای کشور یعنی صدا و سیما که ادبیات آن در سطح کشور گنگ و مبهم است. عدم دسترسی عادلانه افراد جامعه به اخبار علت بروز عارضه‌های مختلف و بعضاً بسیار مخربی برای جامعه می‌شود.


یکی از معلولات نبود عدالت رسانه‌ای که تا حدودی در فضای امروز کشور بخصوص صدا و سیما و برخی از خبرگزاری‌ها مشهود است و تداوم آن یقینا اثرات بسیار بسیار سنگینی بر بدنه جامعه خواهد داشت و آنها را از اعتماد به رسانه ملی طرد و راه را برای پناه بردن به درب رسانه‌های مغرض غیر ملی فراهم خواهد کرد، محافظه کاری است.


محافظه کاری را به طرق مختلفی می‌توان معنا کرد؛ اما منظور ما در اینجا از محافظه کاری بندها، رشته‌ها و غل و زنجیزهایی است که مانع از آرمان‌خواهی و پیگیری آرمان‌ها هستند. از طرفی مانور بر روی بیان تعاریف مختلف محافظه کاری خود نوعی محافظه کاری است و خارج از موضوع.

 

حال خود پیش‌بینی کنید که محافظه کاری در رسانهٔ جامعه‌ای که ۴۳ سال پیش با آرمان‌های والایی آن هم آرمان‌هایی از جنس حق و برای دفاع از مظلومان انقلاب اسلامی را رقم زده است، منجر به چه آفت‌ها و نتایج بسیار خطرناکی خواهد شد؛ البته این عارضه پدیده جدیدی نیست که مختص امروز باشد؛ بلکه همواره در ساختار جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد بوده است و در این یادداشت سعی داریم دست به آشنایی‌زدایی در این زمینه بزنیم؛


هم اکنون بدلیل اقتضائات زمان که مخاطبین رسانه‌ها می‌توانند در فضای مجازی بسیار سریع‌تر و شفاف‌تر از رسانه‌های سنتی‌ چون صدا و سیما به اخبار دسترسی داشته باشند، عیان‌تر شده و اظهر من الشمس است.


اثبات این قضیه کار دشواری نیست و اشاره به این مثال کاملا بدیهی کافی است که دیگر تصور مناظره‌هایی همچون دهه ۶۰ تا حد زیادی غیرممکن است. اینکه سردمدارانی با دیدگاه‌های مارکسیستی و کمونیستی در برابر بزرگانی همچون آیت الله بهشتی و مصباح یزدی بنشینند، استدلال‌های خود را بازگو کنند و از آنها دفاع کنند و در مقابل مورد نقد قرار گیرند. حال این یک مثال اثباتی کاملا بدیهی است که خیلی از افراد به آن رسیده‌اند.

 

ای کاش تمام قضیه به همین امر واضح ختم می‌شد ولی قضیه پیچیده‌تر و پنهان‌تر از اینهاست تا حدی که برنامه‌ها و دست‌اندرکاران رسانه‌ای بنابر فشار‌هایی بایستی موضوع مورد بررسی خود را تغییر دهند یا برنامه خود را تعطیل کنند که این روزها کم از این اتفاقات ندیده‌اید. این عارضه به قدری از حیث مقابله حائز اهمیت است که درباره خیلی موارد محافظه کاری نتیجه وجود فسادهای گسترده در رسانه‌ها است.

 

علیرضا مافی - کارشناسی مهندسی هوافضا دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رسانه ملی محافظه کاری عدالت رسانه ای یادداشت دانشجویی محافظه کاری صدا و سیما رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی، ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: مهمترین دغدغه‌های فرهنگی امروز، آسیب‌های اجتماعی است که نگاه عمقی به آن نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش و پرورش در کنار هم دارای اهمیت هستند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به اندازه نیاز به مقوله پرورش پرداخته نشده است و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

استاندار زنجان معلمان را شریف‌ترین قشر جامعه خواند و گفت: استاد رضا روزبه به عنوان یکی از مشاهیر زنجان، فرد پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت (ع) بود و انسان‌های بسیاری همچون خود را تربیت کرد و باید برای تربیت نسل آینده نیز این مسیر را طی کنیم.

وی با بیان اینکه زنجان در بسیاری از بخش‌ها سرآمد است، تصریح کرد: باید در حوزه آموزش نیز رتبه خود را به کمتر از ۱۰ در کشور برساند و دانش‌آموزان با دانش و با مهارت را به جامعه تحویل دهد.

افشارچی در مورد برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تابستانی و اهمیت مقوله پرورش ابراز کرد: باید در تابستان امسال با تقویت فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان را متفاوت از آنچه بودند تحویل دهیم.

وی بر گسترش عدالت آموزشی در سطح استان تأکید کرد و افزود: باید امکانات آموزشی و ورزشی در همه نقاط استان و مناطق محروم فراهم شود.

کد خبر 6098030

دیگر خبرها

  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و هراز قفل شد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ محورهای چالوس و هراز قفل شد
  • ترافیک در مسیر بازگشت از شمال/ جوی آرام در دیگر جاده‌های کشور
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد/ جو آرام در تمام جاده‌های کشور
  • محدودیت تردد در هراز و چالوس/ ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • جاده چالوس یکطرفه شد/بارش باران در جاده‌های ۱۰ استان