Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود، هدررفت ۳۰ درصدی آب در شبکه‌های آبرسانی یکی از چالش‌های اساسی در این استان محسوب می‌شود.
جنوب نیوز:  حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود و از طریق خطوط انتقال مسیری طولانی را طی می‌کند و سپس در شبکه‌های توزیع به مصرف‌کنندگان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه‌های طولانی انتقال و توزیع آب دارای عمر بالایی هستند و در برخی از نقاط دچار فرسودگی زیادی بوده که باعث می‌شود تا شاهد هدررفت بالای آب در این شبکه‌های آبرسانی باشیم.

در حالی که استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و برای تأمین آب خود نیازمند استان‌های همسایه است و در برخی از ایام سال با کمبود جدی آب روبرو می‌شود، هدررفت بالای آب به عنوان یک چالش جدی محسوب می‌شود که باید اصلاح شود.

بر اساس اصول نگهداری تأسیسات، هر ساله باید درصدی از این شبکه‌ها اصلاح و نوسازی شود تا در یک بازه چند ساله کل شبکه نوسازی شود و این سیکل ادامه داشته باشد ولی در استان بوشهر این روند ناقص است.

یکی از اولین اقدامات در تأمین آب پایدار در استان بوشهر، نوسازی شبکه‌های آبرسانی است و می‌تواند بیشتر از ایجاد و احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در پایدارتر شدن آب استان اثرگذار باشد.

هدررفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب

عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای کاهش میزان هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و طرح‌های مهمی را نیز در دست اجرا داریم.

وی از هدررفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب در شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: نوسازی شبکه‌های آبرسانی نقش مهمی در کاهش هدررفت آب در این شبکه‌ها خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اصلاح ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی و خطوط انتقال آب استان خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه‌های فرسوده و قدیمی آب در استان به نیاز است.

ترمیم شبکه‌های آبرسانی

وی با اشاره به اینکه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای نوسازی هر کیلومتر خط آبرسانی نیاز است افزود: در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های ترمیم شبکه آبرسانی استان تخصیص یافته است.

حمزه‌پور از نصب کنتور در ورودی روستاها و شهرهای استان برای توزیع عادلانه آب در این مناطق خبر داد و بیان کرد: تاکنون انشعاب دو هزار باغ ویلا قطع شده است که تا قطع پنج هزار انشعاب ادامه خواهد داشت.

جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده

استاندار بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: در راستای تأمین آب پایدار در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و تلاش داریم تا در تابستان پیش رو کمترین مشکلات را در استان شاهد باشیم.

عبدالکریم گراوند از تلاش برای جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده خبر داد و بیان کرد: باید ساز و کاری فراهم شود که تا قبل از شروع فصل گرما، مشکلی برای تأمین آب در تابستان نداشته باشیم.

نوسازی خطوط آبرسانی

وی نوسازی خطوط آبرسانی استان بوشهر را یکی از مهمترین برنامه‌ها برای پیشگیری از هدررفت بالای آب دانست و اضافه کرد: با پیگیری‌های جدی اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده است و طرح‌های مهمی در دست اجرا است.

استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت بالای اصلاح، بازسازی و نوسازی شبکه آبرسانی برای تأمین آب آشامیدنی بیان کرد: سال گذشته پنج استان کشور به عنوان استان‌های معین استان بوشهر برای اصلاح و نوسازی شبکه آبرسانی شهرهای بوشهر، برازجان و جم کمک کردند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای ۱۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن در استان افزود: ساخت پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر تاکنون نسبت به سه سال قبل هفت برابر افزایش یافته است.

گراوند از افزایش ظرفیت تولید آب از پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰ هزار متر مکعبی بوشهر خبر داد و افزود: این پروژه با اجرای طرح توسعه و افزایش ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی، اکنون به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است.

در کنار اقداماتی که برای تولید آب انجام می‌شود، باید نگاه ویژه‌ای به خطوط آبرسانی شود که با نوسازی و اصلاح آنها، زمینه کاهش هدررفت آبی که این همه برای تولید آن تلاش شده است، فراهم شود.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: شبکه های آبرسانی استان بوشهر آبرسانی استان نوسازی شبکه شبکه ها آب شیرین کن ۳۰ درصدی آب تأمین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

به گزارش خبرنگار مهر، سلامت هدایتی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به روند افزایشی جمعیت کشور در شهرها اظهار کرد: سرعت ساخت و سازها نسبت به فرسودگی بافت‌ها متناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ شهر در سطح کشور داریم ادامه داد: ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است و آمار اسکان رسمی در شهرها ۵۹ هزار هکتار اعلام شده است.

وی بافت تاریخی شهرها را ۳۲ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: اکنون ۷۴ هزار هکتار از بافت‌های شهری استان‌ها فرسوده و این فرسودگی در حال افزایش است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با اشاره به اسکان ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها خاطرنشان کرد: خدمات شهری افزایش قابل توجهی یافته است ولی به دلیل افزایش حاشیه‌نشینی خدمات شهری متوازن انجام نمی‌شود.

۶ میلیون ساختمان نیازمند مقاوم‌سازی است

هدایتی سرانه خدماتی در شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اکنون هفت هزار هکتار کمبود سرانه‌های خدماتی در شهر تهران اعلام شده که نقش مؤثر در کیفیت زندگی دارد.

وی بافت ناکارآمد شهری بوشهر را هزار و ۸۳۷ هکتار دانست و گفت: این بافت‌ها در ۱۱ شهر استان بوشهر اعلام شده و سکونت‌گاه غیررسمی این شهرها ۷۷۰ هکتار است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها ادامه داد: با بودجه مصوب شهرداری‌ها امکان بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده نیست از این نظر بر اساس شعار سال مشارکت بخش خصوصی در این عرصه ضروری است.

هدایتی افزود: از ۱۷ میلیون واحد مسکونی شهری در کشور بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱ میلیون واحد آن مقاوم و با دوام است و ۶ میلیون ساختمان نیاز به طرح‌های مقاوم‌سازی دارد.

کد خبر 6087008

دیگر خبرها

  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • ۳ هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند