Web Analytics Made Easy - Statcounter

پسر مبلغ محبوس عربستانی به گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ مشهور عربستانی که توسط مسؤولان این کشور بازداشت شده، در گفتگو با روزنامه عربی۲۱ اظهار کرد: تا زمانی که آمریکا به این نتیجه رسیده بن سلمان متهم اصلی این پرونده (قتل خاشقجی) است، در صورتی که دولت آمریکا به صورت جدی به این اعمال فشار بر عربستان ادامه دهد، طبیعی است که تحریم‌هایی علیه او اعلام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

العوده تاکید کرد: روشن است که تمامی کسانی که در قتل خاشقجی دست داشتند، از سوی آمریکا محاکمه شده و در لیست تحریم‌ها قرار داده شدند و این کار می‌بایست شامل تمامی چهره‌هایی شود که دست داشتن آنها در این پرونده برای واشنگتن ثابت شده است.

این چهره آکادمیک عربستان در ادامه گفت: تعهداتی که بایدن پیش از این درباره مساله عربستان داده بود و اینکه تعهد داده بود با مسؤولان عربستانی به شکل جداگانه تعامل داشته باشد، شاید هرگز به صورت کامل انجام نشوند اما نشانه‌های مهم جدیدی وجود دارند که اولین آنها تعلیق صادرات اسلحه به عربستان و پس از آن توقف عملیات‌های هجومی در یمن و سومی نیز ارتباط بایدن و ملک سلمان بود.

العوده تاکید کرد: اینها تغییر بزرگی نسبت به شرایطی است که در دوره دونالد ترامپ وجود داشت و او مستقیما با ولیعهد عربستان که او را حاکم واقعی این کشور می‌دانست، در ارتباط بود.

پسر مبلغ محبوس عربستانی در ادامه گفت: دولت بایدن با ولیعهد عربستان تنها به عنوان وزیر دفاع این کشور در تماس است و بر این اساس وزیر دفاع آمریکا با او تعامل دارد و بایدن مستقیما با او ارتباطی نداشته بلکه با ملک سلمان در ارتباط است.

وی افزود: این نکته بسیار اهمیت داشته و نشانه‌ای برای فهم این است که آمریکا چه نظری درباره حاکمیت در عربستان و ولیعهدی آن دارد.

همچنین العوده گفت: دولت بایدن بن سلمان را به عنوان فردی که در آینده پادشاه عربستان می‌شود، به رسمیت نشناخته و در حال حاضر با او تنها به عنوان وزیر دفاع تعامل دارد.

او ادامه داد: نکته دیگر و مهمتر در رابطه با خاشقجی این است که آمریکا تایید کرده که ولیعهد عربستان دستور و طرح ترور او را تنظیم کرده و این مساله مهم است که آمریکا و اطلاعات مرکزی آن که بسیار به این پرونده می‌پردازد و گزارش‌های خود را به کنگره ارائه می‌دهد، چنین تفکری دارد. حال سوال بزرگی که وجود دارد این است که چه چیزی در پی این گزارش خواهد آمد؟ بایدن وعده داد اقدامات دیگری روز دوشنبه انجام خواهند شد و خواهیم دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

العوده با اشاره به اینکه دولت بایدن تحریم‌ها علیه بن سلمان را مستقیما اعلام نکرده، گفت: دلیل این امر این است که بایدن نمی‌خواهد روابطش با عربستان به شکل کامل قطع شود و در واقع می‌خواهد نقشی را که آمریکا مدت‌های طولانی ایفا می‌کرد، ایفا کند و بهترین کسانی که این نقش را ایفا می‌کنند، دموکرات‌ها هستند، آنها این کار را از طریق تهدید در کنگره انجام می‌دهند و اجازه می‌دهند که کنگره در این جهت ریاض را تحت فشار بگذارد و آن را تهدید کند تا به این ترتیب بیشترین میزان امتیازات را بگیرد و در بسیاری از پرونده‌ها فشار ایجاد کند.

او تاکید کرد: این چیزی است که دولت فعلی آمریکا به آن فکر می‌کند و بدون قطع کامل روابط در صدد ارزیابی مجدد آنها است، این موضوع را بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) نیز تایید کرده که کشورش قصد دارد روابط خود با عربستان را دوباره ارزیابی کند.

با این حال العوده در ادامه این مصاحبه احتمال داد در صورتی که اعمال حداکثر فشار ممکن بر عربستان تصویب شود، دولت بایدن تحریم‌های مستقیمی را بر بن سلمان اعمال کند.

بایدن روز شنبه اعلام کرد که به سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان اطلاع داده که واشنگتن روزهای جمعه و دوشنبه تغییرات مهمی را در سیاست خود در قبال عربستان اعلام خواهد کرد.

آژانس اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که دفتر مدیر اطلاعات ملی احتمال می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شخصا با ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار این کشور در سال ۲۰۱۸ موافقت کرده است.

در مقابل عربستان مخالفت قطعی خود با این گزارش آمریکا را اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان ولیعهد عربستان دولت بایدن تحریم ها بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم

به گزارش همشهری آنلاین، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

کد خبر 846830 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند