Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه رجب و شعبان در نگاه امام خمینی (ره) مقدمه‌ای برای ورود به ماه مهمانی خدا هستند. در این بین برخی آداب و اعمال در تقویت روح انسان یاری می‌رسانند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پیوستگی سه ماه پر خیر و برکت رجب، شعبان و رمضان یکی از مهم‌ترین الطاف خداوند بر بندگان است؛ چرا که مؤمنان در این سه ماه سعی دارند روح و جان خود را از آلودگی‌های ایمانی، اخلاقی و صفاتی پالایش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از منظری دیگر می‌توان گفت ماه رجب و شعبان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در ابعاد معنوی دارند، مقدمه‌ای برای ورود به ماه میهمانی خدا محسوب می‌شوند؛ از این جهت است که پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‌السلام توجه خاصی نسبت به پاسداشت این ایام داشتند؛ همچنان که شیعیان خویش را نیز دعوت به مراقبت از این سه ماه پیش رو می‌کردند.

علمای بزرگوار ما نیز نسبت به مراقبت از این سه ماه اهتمام ویژه‌ای داشتند و برای استفاده هرچه بهتر مؤمنان از این ایام، به نکات ظریفی اشاره داشتند؛ به عنوان مثال امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر اهمیت این ایام فرمود «این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، برکات بسیار نصیب انسان، انسانهایی که می‌توانند استفاده کنند از این برکات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتی که هست. در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت مولا علی بن ابی طالب- سلام اللَّه علیه- و بعض ائمه دیگر، و در ماه شعبان ولادت حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- و ولادت حضرت صاحب- ارواحنا له الفداء- و در ماه مبارک، نزول قرآن بر قلب مبارک پیغمبر اکرم بوده است. شرافت این سه ماه در زبان‌ها و در بیان‌ها و در عقل‌ها و در فکرها نمی‌گنجد. از برکات این ماه‌ها، ادعیه‌ای است که وارد شده است در این ماه‌ها.» (صحیفه امام، ج 17، ص: 456)

و در جای دیگر در اهمیت ادعیه ماه شریف رجب فرمود «این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان، اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش انجام می‌دهد، برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی‌ای که در آنجا سفره‌ای که پهن کرده است قرآن مجید است.» (صحیفه امام، ج 13، ص: 33)

امام خمینی(ره) در سخنانی دیگر ادعیه سه ماه رجب، شعبان و رمضان را عاملی برای تقویت روح انسان معرفی کرده، فرمود «این دعاهایی که در ماه‌ها هست، در روزها هست، خصوصاً، در ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، اینها انسان را همچو تقویت روحی می‌کند- اگر کسی اهلش باشد... همچو راه را برای انسان باز می‌کند و نور افکن است برای اینکه، این بشر را از این ظلمت‌ها بیرون بیاورد و وارد نور بکند که معجزه آساست!» (صحیفه امام، ج 13، ص: 33)

جمع‌بندی فرمایشات امام خمینی (ره) در توصیف ماه رجب، شعبان و رمضان به این صورت است که ماه رجب و شعبان مقدمه‌ای برای ورود به ماه مبارک رمضان هستند. این امر به دلیل برکات این دو ماه است. در این بین، ادعیه این ایام بر تقویت هرچه بیشتر قلب یاری می‌رسانند و موجبات نورانیت مؤمنِ سالک را فراهم می‌کنند تا او آمادگی ورود به ماه مهمانی خدا را در خود بیابد.

تصویری سازی از امام زمان (عج) در دعای ماه رجب3 راهکار امام جواد (ع) برای دستیابی به رضایت خدا / نسخه‌ای کارآمد برای ماه رجب

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خمینی ره ماه مبارک رمضان ماه شعبان ماه رجب امام خمینی ره ماه مبارک رمضان ماه شعبان ماه رجب برای ورود به ماه ماه رجب و شعبان مهمانی خدا امام خمینی سه ماه ماه مبارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود مهدوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر الوند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و فرمودند که حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

وی افزود: از مسؤولان اجرایی و قضائی درخواست کرده‌ایم که مشکلات بعضی کارخانجات که حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند ورود جدی داشته باشد.

امام جمعه الوند تاکید کرد: رکن اصلی تولید که مطالبه جدی رهبری هم هست کارگر است وقتی این‌ها به کارگر بها قائل نمی‌شوند چه کسی باید پاسخگو باشد؟ وقتی کارگران را اخراج می‌کنند آیا مدعی العموم وظیفه‌ای ندارد که آنها را پاسخگو کند؟

وی با طرح این پرسش که مسؤولان قضائی استان چرا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود نمی‌کنند تاکید کرد: دستگاه قضا با مدیران واحدهایی که با زندگی مردم و کارگران بازی می‌کنند برخورد جدی داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی تاکید کرد: رهبری معظم هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را، تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری اسلامی، در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.

وی با اشاره به ادامه جنایت اسرائیل در غزه عنوان کرد: بدون شک، در موضوع فلسطین، دنیا تکانی خورده است که پیش از این اصلاً سابقه نداشته است. این اتفاق در حالی رقم خورده که فلسطینی‌ها در زمینه رسانه، فناوری اطلاعات و حتی در امور روزمره خود دچار محدودیت هستند.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن روز معلم یادآور شد: شهید مطهری، نه یک فرد بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود که می‌توانست و می‌تواند برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب، یک الگو و اسوه باشد. امام (ره) و هم رهبر حکیم انقلاب، یکی از اصلی‌ترین‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان را «بصیرت» دانسته‌اند.

کد خبر 6089140

دیگر خبرها

  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • ورود زنان به بازی آلومینیوم - پرسپولیس ممنوع شد
  • ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام