Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:14:03 GMT

ده پرسش بنيادين از نامزدهاي رياست جمهوري 1400

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۱۹۴۷

ده پرسش بنيادين از نامزدهاي رياست جمهوري 1400

خبرگزاری آریا-جمعیت مهندسین استان خوزستان طی بیانیه ای، ده پرسش بنیادین در حوزه زیرساخت های عمران و توسعه خوزستان از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400، مطرح کرده است. این جمعیت با توجه به اوضاع نا به سامان خوزستان از نظر زیرساخت های ابتدائی پاسخ به این ده پرسش بنیادین را یک ضرورت عنوان می دارد و امیدوار است این پاسخ ها بتواند انتخاب نامزد اصلح را در این استان زرخیز شهید پرور ساده تر کند، از این روی مجله الکترونیکی شط پرس متعهد شده است، پاسخ به این پرسش ها را به طور اختصاصی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 منتشر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

ده پرسش بنیادین جمعیت مهندسین خوزستان به شرح زیر است: 
 

1- تغییر اقلیم و سوء مدیریت
تغییر اقلیم در فلات ایران از خوزستان شروع شده است، این باعث گرمای بیش از حد شده، البته این تماماً به تغییر اقلیم بر نمیگردد بلكه سوء مدیریت، سد سازی های گسترده و عدم رعایت حق آبه، نابودی هورها ،بهره كشی بیش از حد از جلگه ها، باعث نابودی جنگلها و مراتع شده است. جریان آب رودخانه کارون و کرخه بسیار کاهش یافته است. نتیجه و برآیند این موضوع قطعاً منجر به منشا تحولات عظیم اجتماعی مانند مهاجرت به خارج استان خواهد شد.
برنامه جنابعالی برای برون رفت از این موضوع چیست؟

 

2- بافت های تاریخی
همه می دانیم خوزستان با قدمت چند هزار سال تاریخ از پیش از عیلامیان تا کنون همواه یکی از مراکز مهم و فوق استراتژیک در جهان به شمار می آمده است.
حجم وسیعی از آثار به جای مانده در دوره های مختلف در این خاک دست نخورده به حال خود رها شده اند؛ از تپه های باستانی شوش و دزفول گرفته تا منطقه عسکرمکرم تا منطقه دست نخورده و بی نظیر قبان (گوبان) ، از بافت های تاریخی در شهرستان‌ها گرفته تا منطقه تاریخی اهواز قدیم، باب التشیع ایران و …
لذا برنامه جنابعالی در خصوص حفاظت، مرمت و باز زنده سازی بافت های تاریخی در زمینه توسعه صنعت گردشگری، عمران شهری و رشد اقتصادی وابسته به این ثروتهای فرهنگی در استان خوزستان چیست؟

 

3- پایین بودن شاخص سرانه سپرده های بانكی در استان خوزستان
بررسی ها نشان می دهد استان خوزستان علی رغم وجود صنایع بسیار وسیع نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و صنایع و شركت های پایین دستی وجود گذرگاه های بین المللی و بنادر بزرگ صادراتی و وارداتی،
برخورداری از منطقه آزاد ، طرحها و صنایع بزرگ كشاورزی همچون طرح توسعه نیشكر و صنایع مرتبط، وجود سدهای عظیم و بزرگترین نیروگاههای تولید برق ، حمل نقل ریلی جاده ای و كشتیرانی، …..به نسبت استانهایی همچون یزد و اصفهان دارای پایین ترین نرخ سرانه سپرده بانكی است.
این بیانگر و موید این موضوع است كه مدیران و تصمیم گیرندگان علاقه ای به انتقال سرمایه ها و گردش بانكی به استان خوزستان نداشته در حالی که خوزستان بعنوان مركز تولید ثروت بوده اما سرمایه و گردش مالی به سایر استانها انتقال می یابد.
برنامه جنابعالی برای تغییر این نگاه و تقویت سیستم بانكی استان كه نهایتاً می تواند باعث تقویت و رشد سرمایه گذاری در استان باشد چیست؟

 

4- نرخ بیكاری
نرخ بیكاری بالای ١٥ درصد وكسب مقام دوم در كشور بعد از چهارمحال و بختیاری در حالیكه ٨٥درصد از نفت تولید شده در کشور را خوزستان تولید می‌کندو 21 واحد پتروشیمی در خوزستان فعال است که به تولید بیش از 18.5 میلیون تن محصول در سال می‌پردازند، همچنین استان خوزستان با دارا بودن رتبه دوم، قطب تولید فولاد کشورمحسوب میشود، از سویی تولید20 درصد برق کشور و همچنین وجود خطوط زمینی، ریلی، دریایی‌ و هوایی در استان كنار طرحهای بزرگ كشاورزی و اضافه بر این ها وجود طرحها و پروژه های عظیم ملی در گوشه گوشه استان که همه این مسائل نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان خوزستان است؛ اما متأسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، شاهد نرخ بالای بیکاری در خوزستان هستیم.
لذا این پرسش و دغدغه را داریم كه برنامه جنابعالی جهت تغییر این وضعیت و كاهش درد اصلی مردم این خطه چیست ؟

 

5- سرمایه انسانی محور توسعه پایدار
متاسفانه شرایط فعلی استان خوزستان برای نیروی انسانی متخصص و نخبه در همه حوزه‌های توسعه ، دافعه نسبتاً شدیدی دارد. این معضل برای حوزه سلامت که شاغلان حِرَف وابسته به آن همگی از تحصیلات عالیه برخوردارند و امکان اشتغال آنها در سایر نقاط کشور (و بعضاً خارج از کشور) فراهم است، به مراتب پیچیده‌تر و دردسرآفرین‌تر است.
اگر چه توسعه سخت‌افزارها و گسترش امکانات و تسهیلات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سهم خود حائز اهمیت است، لکن نگهداشت و بالاتر از آن جذب سرمایه انسانی در استان بسیار مهمتر است.
بدون شك نامزد ریاست جمهوری باید راهکارهای خود را برای حفظ و افزایش جذب نیروهای متخصص در تمام حوزه‌های مرتبط با توسعه استان تبیین کند.
چگونه و با چه سازوکارهایی می‌توان از فرار نیروی انسانی ماهر و متخصص و نخبه جلوگیری کرد؟
با چه مزایا و امتیازات چشمگیری می‌شود بر عوامل نامطلوب متعدد (آب و هوای نامساعد، آلودگی محیط زیست، کمبود امکانات تفریحی، گرانی‌ مسکن، …) غلبه کرد تا نیروی انسانی برای ماندگار شدن در استان دلگرم و دلخوش بشود؟

 

6- اشتباه در جانمایی سد گتوند
در حال حاضر سد گتوند با مدیریت مخزن اداره می شود، در مخزن سد چند لایه آب وجود دارد. لایه پایین دست که شوری بسیار بالایی دارد و آب سنگینی است. و سطح دریاچه از شوری كمتر ی برخوردار است . شوری لایه تحتانی به اندازه اقیانوس است، مخزن دریاچه با برخورداری از دیسپاچینگ و خارج کردن آب از بخش های مختلف دریاچه، شوری را بین 900 تا یکهزار و 400 میکرو موس برای خارج کردن و به پایین دست فرستادن، مدیریت می کند.
با عنایت به شرایط بسیار مهم كارون و تاثیر مستقیم آن بر زندگی بخش بسیار مهمی از مردم استان و بویژه كلان شهر اهواز، و بجای صرف هزینه های بسیار سنگین دیگر ،پرسش جدی این است كه آیا زمان آن نرسیده است كه بپذیریم در احداث این سد اشتباه شده است و بجای آنكه برای همیشه كارون را شور نماییم ، از سد گتوند صرفنظر نموده و راه حل جایگزینی را برگزینیم،؟

 

7- مشكل فاضلاب و دفع آبهای سطحی
علی رغم اینكه در سال 1383 و از سوی بانک جهانی، 149 میلیون دلار به منظور اصلاح شبکه فاضلاب خوزستان و چند شهر دیگر به دولت نهم و دهم اختصاص یافت، اما همچنان این سوال همواره در ذهن ساكنین این خطه وجود دارد كه چرا مشکل فاضلاب خوزستان حل نمی شود؟ راه حل شما در این خصوص چیست؟

 

8- نظام مهندسی
همانطور که می دانیم نظام مهندسی براساس قانون نظام مهندسی متولی اجرا و نظارت بر مقررات ملی ساختمان است.
مهمترین مشکل آن: نظام مهندسی قدرت اجرایی در ساخت وساز های شهری ندارد، فی الواقع قدرت در اختیار مدیریت شهری متمرکز است. راه حل شما در این خصوص چیست ؟

 

9- هزینه زندگی 
هزینه زندگی در استان خوزستان همواره بیش از هزینه زندگی در سایر استان هاست، به گونه ای که برای شروع یک زندگی کاملا ابتدائی حداقل های گزافی به نسبت استان های دیگر احتیاج  است همچون (تامین سیستم های خنک کننده و آب شرب قابل آشامیدن) وانگهی جهت سرویس سالیانه و ماهیانه این ابتدائی ترین ها هزینه های بسیار سرسام آوری را بر شهروندان خوزستانی تحمیل می کند، نظر جنابعالی جهت ایجاد رفاه عمومی و متوازن ما بین اقلیم های گوناگون با تفاوت های آب و هوایی چیست؟

 

10- مسئولیت اجتماعی
بخش عمده ای از آلودگی های زیست محیطی و عقب ماندگی عمرانی استان خوزستان متوجه عدم همیاری صنایع و منابع غنی تولید انرژی در استان است، برنامه جنابعالی در خصوص مشارکت حداکثری این بنگاه های اقتصادی در ایفای مسئولیت اجتماعی شان در استان چیست؟

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ریاست جمهوری1400 برنامه جنابعالی استان خوزستان ده پرسش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری

دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند؛ امیدواریم تا آخر سال حداقل رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند. یکی از مراحل بلوغ بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آن ها در بازار سرمایه و مشارکت آن ها با سرمایه مردم است.

او گفت: لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: آن جایی که بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور بیان کرد: شایعه فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال برای فروش سهامشان بی‌اساس است.

او تاکید کرد: صنعت خودرو اگر خصوصی و محدود شود٬ هم خودرو با کیفیت می‌شود و هم به قیمت می‌توان خودرو را عرضه کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است