Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@21:56:55 GMT

چرا بن سلمان تحریم نشد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۲۱۵۷

چرا بن سلمان تحریم نشد؟

سردبیر "میدل ایست آی " در مقاله‌ای فاش کرد که برخی مشاوران جو بایدن با امارات در ارتباط هستند و در مجازات نشدن ولیعهد عربستان در پی انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی نقش دارند. ناطقان:  دیوید هرست، سردبیر روزنامه میدل ایست آی در مقاله‌ای نوشت: «برخی مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امارات ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشاوران همان کسانی هستند که در تحریم نشدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل دست داشتنش در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد، نقش داشتند.



هرست در این گزارش درباره ارتباط برت مک گورک که اخیرا به عنوان هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا تعیین شده و باربارا لیو، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی با امارات و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی صحبت می‌کند.

هرست گفت: این‌ افراد به بایدن توصیه کردند که تحریم‌هایی را علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعمال نکند که مانع دستیابی وی به ویزای ورود به آمریکا شود. آن‌ها روابط قوی با امارات دارند. ابوظبی اولین کشوری بود که بعد از انتشار گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) درباره قتل خاشقجی بیانیه‌ای را در همبستگی با سعودی‌ها صادر کرد.

وی گفت: کارمندان سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که از گفتگوهای داخل این آژانس خبر دارند و عربستان را خوب می‌شناسند مایل به تغییر واقعی درباره ریاض نیستند و معتقدند هرگونه اقدامی از این قبیل ماجراجویی خطرناکی است.

ترامپ به یک دلیل در برابر انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی مقاومت کرد و آن این بود که در صورت انتشار دولت باید با آن تعامل کند.اما بایدن یک گام به جلو برداشت. او گزارش را منتشر کرد چراکه از نظر قانونی ملزم به این کار بود اما نخواست متناسب با نتایج گزارش برخورد کند.

هرست نوشت: این اقدام نه تنها او را در همان جایگاه ترامپ و پامپئو قرار می‌دهد بلکه با این کار عملا به پادشاه آتی عربستان مصونیت از مجازات و محاکمه را بخشید که مانع برقراری عدالت و احقاق حق می‌شود.

این یک موضع امن و باثبات برای هر دولت آمریکایی است که به آن پایبند باشد. دولت بایدن اکنون با دو پرونده دیگر مواجه است که هر دو برای دستیابی به اطلاعاتی درباره قتل خاشقجی تلاش می‌کنند.

پرونده اول تمام فایل‌های مربوط به قتل خاشقجی را می‌خواهد و پرونده دوم در این باره است که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران اطلاعات و اسنادی درباره خطری که خاشقجی را قبل از ارتکاب جنایت تهدید می‌کرد، می‌خواهد.

به نظر می‌رسد همگان سعد الجبری، مسئول سابق وزارت کشور عربستان را که در تورنتو مخفی شده و هدف تیم ۵۰ نفره سعودی بود که قصد داشتند او را ترور کنند، فراموش کرده‌اند. او می‌گوید این تیم را محمد بن سلمان برای قتل او فرستاده بود.

الجبری همچنان زنده است و علیه محمد بن سلمان به دادگاه‌های آمریکایی شکایت کرده است. او وعده داده که جزئیات بیشتری درباره عملیات زشتی که ولیعهد دستور آن را داده فاش کند.

به نظر الجبری و هر مخالف عربستانی که در تبعید به سر می‌برد پیامی که بایدن به کسی که برای قتل آن‌ها نقشه می‌کشد این است:" آمریکا تحریم‌هایی را علیه کسانی که به آن‌ها دستور قتل داده شده، اعمال می‌کند اما نمی‌تواند شخص تو را تحریم کند چراکه تو برای ما مهم هستی."

هرست معتقد است که مجازات نشدن محمد بن سلمان بیش از هر کار دیگری که دوستانش یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یا مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا انجام می‌دادند، باعث افزایش جرأت این قاتل می‌شود و باعث می‌شود که فکر کند می‌تواند بار دیگر از زیر مجازات در برود.

پرونده خاشقجی هنوز تمام نشده است و بایدن خیلی زود این را می‌فهمد.»

منبع: تابناک برچسب ها: تحریم ، بن سلمان ، ناطقان ، بایدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تحریم بن سلمان ناطقان بایدن محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۲۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست