Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@02:31:51 GMT

دولت جوان انقلابی و استقلال بودجه از نفت

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۶۲۳۱

دولت جوان انقلابی و استقلال بودجه از نفت

بر اساس گزارش مرکز بین‌المللی مالیات و توسعه، در نیمی از کشورهای جهان، بیش از ۸۰ درصد درآمد دولت از محل مالیات است. در ایران، اما به دلیل تأمین درآمدهای دولت از محل دیگر، این رقم زیاد نیست.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، یکی از مهم‌ترین عیوب اقتصاد ایران را وابستگی به نفت ذکر کرده و اظهار امیدواری فرموده‌اند که «یک مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت» بتواند این اشکال بزرگ را رفع نماید؛ لذا باید گفت یکی از انتظارات رهبر انقلاب از مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان و در یک کلمه «دولت جوان حزب‌اللهی»، قطع وابستگی درآمدهای دولت به نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا این آرمان و انتظار، با واقعیات اقتصاد ایران همخوانی دارد؟

بر اساس گزارش مرکز بین‌المللی مالیات و توسعه (ICTD)، در نیمی از کشورهای جهان، بیش از ۸۰ درصد درآمد دولت از محل مالیات است. در ایران، اما به دلیل تأمین درآمدهای دولت از محل صادرات نفت، این رقم قابل توجه نیست. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، سال ۱۳۸۴ سهم مالیات در درآمدهای دولت ۲/ ۱۸ درصد بوده است.

پیرو ابلاغیه رهبر انقلاب در بند ۵۱ سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه و تأکید بر «تلاش برای قطع اتکای هزینه‌های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی»، اقداماتی صورت گرفت و تا سال ۹۰ سهم مالیات در درآمدهای دولت به ۶/ ۳۰ درصد افزایش یافت. با تحریم صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۰، اهمیت این تدبیر بیش از پیش روشن شد، گرایش به مالیات به عنوان منبع جایگزین نفت در سبد درآمدی دولت اندکی شتاب گرفت و سهم مالیات در درآمدهای دولت در سال ۱۳۹۸ به ۵۴ درصد افزایش یافت. اما اولا فاصله این رقم تا شرایط مطلوب بسیار است و ثانیاً، رقم ۵۴ درصد می‌تواند بیش از آنکه مربوط به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی باشد، ناشی از کاهش سهم درآمدهای نفتی و رشد ناکافی رقم کل بودجه کشور باشد (سال ۱۳۹۰ نسبت بودجه عمومی به تولید ناخالص داخلی ۲۶ درصد بود. اما در سال ۱۳۹۸ این نسبت به ۲۱ درصد کاهش یافت)؛ لذا سهم مالیات در درآمدهای دولت، شاید سنجه مناسبی برای حرکت ایران به سمت اقتصاد بدون نفت نباشد.

ممکن است اساساً این تلقی در برخی اذهان وجود داشته باشد که اقتصاد ایران ظرفیت لازم برای جایگزین کردن مالیات با نفت در درآمدهای دولت را ندارد و افزایش درآمدهای مالیاتی به منزله فشار بیشتر به فعالان اقتصادی و نهایتاً مصرف‌کنندگان خواهد بود. اما شاخص بسیار مهمی در اختیار ماست که می‌تواند برای ارزیابی اعتبار این تلقی مورد استفاده قرار گیرد. اگر اندازه کیک اقتصاد یک کشور را مساوی تولید ناخالص داخلی آن بدانیم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که چند درصد از این کیک به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا صرف هزینه‌های خود کند. شاخص مالیات بر تولید ناخالص داخلی (T/GDP) این وضعیت را به ما نشان می‌دهد. دقت کنیم که این شاخص از آنجایی‌که نشانگر سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی است، به بزرگی یا کوچکی کیک اقتصاد یک کشور ارتباطی ندارد و از یک «نسبت» حکایت می‌کند.

با بررسی وضعیت شاخص T/GDP در کشورهای مختلف جهان، می‌توان یک نتیجه کاملاً روشن گرفت: فارغ از بزرگی یا کوچکی اقتصاد کشورها، دولت‌هایی که متکی به درآمدهای نفتی نیستند، نسبت درآمدهای مالیاتی‌شان به تولید ناخالص داخلی بسیار بهتر از دولت‌هایی است که از محل فروش نفت گذران امور می‌کنند. برای نمونه، کشورهایی نظیر کوبا، صربستان، مونته‌نگرو، اسلوونی، بولیوی، نیکاراگوئه، زیمبابوه، فیجی، بلغارستان و رومانی اقتصادهای بزرگی ندارند، اما نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در این کشورها به ترتیب ۶/ ۴۰، ۱/ ۳۶، ۳۶/ ۳۶، ۹/ ۲۳، ۸/ ۲۳، ۱/ ۲۲، ۶ /۲۶، ۷/ ۲۶ و ۷/ ۲۴ درصد است. در گزارش Global Revenue Statistics Database از ۸۰ کشور منتخب، میانگین نسبت T/GDP در این کشورها ۲ /۲۶ درصد اعلام شده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران در وضعیت بسیار نامناسبی است که هرچند جای تأسف دارد، اما چنان‌که نشان خواهیم داد، همین وضعیت به ما می‌گوید استقلال درآمدهای دولت از نفت از طریق جایگزینی مالیات کاملاً ممکن است. طبق گزارشی که در سال ۱۳۹۵ از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شده در سال ۱۳۸۴ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران ۸ /۶ درصد بوده که در گذر زمان نیز تغییر چندانی نکرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۳۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است. گزارش سازمان امور مالیاتی نیز درآمدهای مالیاتی کشور در این سال را ۱۶۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

یعنی در سال ۱۳۹۸ نسبت مالیات بر تولیدناخالص داخلی ما چیزی حدود ۷ درصد بوده است. این درحالی است که طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، کشورهای در حال پیشرفت برای اینکه بتوانند سرمایه‌گذاری لازم را برای رشد اقتصادی پایدار به دست آورند، باید نسبت T/ GDP آن‌ها حداقل ۱۵ درصد باشد.

در رابطه با پایین بودن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران، صاحب‌نظران مختلف دلایل متعددی عنوان کرده‌اند. اما همگان اذعان دارند که حداقل رسیدن به میانگین جهانی در این موضوع، اولاً کاملاً ممکن است و ثانیاً باعث استقلال بودجه کشور از نفت و رفع بسیاری از گرفتاری‌های بودجه‌ای نظیر کسری بودجه که عامل بسیاری از مشکلات ماست، خواهد شد.

برای نمونه، اگر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ما در سال ۱۳۹۸ به جای ۷ درصد، ۲۶ درصد یعنی حداقل به اندازه میانگین جهانی بود، درآمد مالیاتی ما از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. این در حالی است که کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بود که بنا بود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان آن نیز از محل منابع نفتی تأمین شود! یعنی با رساندن نسبت T/ GDP کشور به میانگین جهانی، درآمد مالیاتی‌مان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمومی نیز بیشتر می‌شد و نه کسری داشتیم، نه نیازی به فروش نفت داشتیم، نه انتشار اوراق بدهی، نه گران کردن بنزین، نه گران کردن دلار و ضربه زدن به ارزش پول ملی و نه حراج اموال دولت.

اگر نظام مالیاتی ما هوشمند شود و تمامی فعالیت‎های اقتصادی و معاملات کشور و تمامی دستگاه‎‌های ذی‌ربط به سامانه‎‌های نظام مالیاتی متصل شوند و در یک کلمه این سازمان بر جریان پول و کالا و خدمات در کشور اشراف کامل داشته باشد، نه تنها با تأمین بودجه از محل مالیات، اقتصاد ایران از وابستگی به نفت نجات خواهد یافت، بلکه دولت امکان استفاده از این ابزار برای جذابیت‌زدایی از فعالیت‌های غیرمولد و هدایت نقدینگی به سمت تولید را که یکی از دغدغه‌های مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، خواهد یافت.

خوشبختانه انگیزه کافی در مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور برای هوشمندسازی نظام مالیاتی و افزایش نسبت مالیات به تولیدناخالص داخلی وجود دارد، منتهی باید گفت این موضوع در سطح این سازمان حل و فصل شدنی نیست؛ نیاز به یک اراده و همت و شجاعت در سطح رؤسای قوا به‌ویژه رئیس‌جمهور دارد. دولت جوان حزب‌اللهی ان‌شاءالله رویکرد غلط «مذاکره برای فروش نفت» را به «مالیات به جای نفت» تغییر داده و این وابستگی را برای همیشه قطع خواهد کرد. درباره فروش نفت نیز اشتباه نکنیم. نفتی که خام به فروش می‌رسد، برای فروشنده‌اش حکم طلای سیاه را ندارد. نفت برای آن خریداری طلای سیاه است که می‌تواند ۶ هزار کالا از آن تولید کند. این نفت باید داخل همین خاک تبدیل به کالای نهایی شود و برای همین مردم ثروت و رفاه خلق کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا سازمان امور مالیاتی نفت ایران برنامه چهارم توسعه سازمان امور مالیاتی کشور دولت جوان حزب اللهی بانک مرکزی سید یاسر جبرائیلی یادداشت نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی سهم مالیات در درآمدهای دولت سازمان امور مالیاتی هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی بر اساس گزارش اقتصاد ایران سال ۱۳۹۸ دولت از محل فروش نفت ۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۶۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها

به کارنامه مالی که در طی یک سال کاری شرکت یا شخص جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، اشخاص یا صاحبان مشاغل هرساله موظف به پرداخت مالیاتی هستند که به آن مالیات تکلیفی نیز گفته می‌شود. برای این‌کار فرم‌های خاص مالیاتی در نظر گرفته شده است و این فرم توسط مودیان مالیاتی در سامانه مودیان یا موسسات خصوصی که باید گزارش بدهی مالیاتی از جمله مشاغل، شرکت‌ها و... را گزارش کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه مالیات به عنوان بخش بزرگی از درآمد دولت به شمار می‌رود. مالیات به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود که هردو قسمتی از درآمد مالیات هستند. درآمد مالیاتی، درآمد دولت حاصل از مالیاتی است که از درآمد زمین، مالکیت، انتقال دارایی، سود، کالا و خدمات و ... اخذ می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اظهرنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

کدام دسته از افراد موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند؟

به صورت کلی تمامی تجار یا کسبه‌ای که برای شرکت‌های خصوصی یا دولت کار نمی‌کنند و از فیش حقوقی برخوردار نیستند، باید اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده کنند‌ . صاحبان کارخانجات و تولیدی‌ها، واحدهای کارگاهی، فروشگاه و تمامی افرادی که به نوعی کارفرمای خود هستند و کارت بازرگانی دارند، به گروه‌های ۳گانه تقسیم و باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر در سایت آپلود کنند. این گروه ۳ گانه عبارت است از:

گروه اول: این گروه شامل افرادی است که در یال گذشته ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد. صاحبان مشاغلی همچون بیمارستان، صرافی، بهره برداران معادن، کارخانجات، واحدهای تولیدی، افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و... در دسته این گروه قرار دارند.

گروه دوم: این گروه شامل افرادی است که در طی یکسال ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال باشد.

گروه سوم: افرادی که در دو دسته قبلی جای ندارند، در این دسته قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است، افرادی که در یکی از این سه گروه قرار گیرند، تا مدت ۳ سال امکان تغییر گروه را نداشته و باید تعهدات مربوط به گروه خود را پرداخت نمایند.

انواع اظهارنامه مالیاتی و مدارک لازم جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی

پیش از آنکه به ارائه انواع اظهارنامه مالیاتی بپردازیم، می‌خواهیم مدارک لازم جهت پر کردن اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی را بیان کنیم. از این رو جهت اطلاع از مدارک لازم درجهت پر کردن فرم اظهارنامه و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات تکلیفی عملکرد اشخاص حقوقی، در ادامه با ما همراه باشید.

مجوزهایی که از سوی مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است. مدارک شرکت که شامل اساسنامه، آخرین تغییرات اساسنامه، شرکت‌نامه، موضوع فعالیت شرکت است. تهیه رونوشت از کارت ملی و شناسنامه اعضای هیأت مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور. تهیه اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت گواهی تراز نامه اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه سود و زیان کلیه اشخاصی که بر طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه هستند. میزان مبلغ درآمد داخل و یا خارج از کشور گواهی‌های گردش حساب مربوط به شعبه شرکت یا موسسه. تهیه صورت بهای تمام شده کالا یا خدماتی که به فروش رفته است. تهیه مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی شماره ثبت دفاتر قانونی سند مالیات پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور جهت کسر مالیات رسیده باشد. رمز عبور، کد کاربری، کد رهگیری پیش ثبت نام جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کارت بازرگانی ( درصورت دارا بودن) ارائه گواهی حساب سال‌های قبل مودی مالیاتی تهیه هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد.

اظهارنامه مالیاتی در گروه‌های ۶ گانه قرار می‌گیرد که این ۶ گروه به شرح زیر است:

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و مستغلات ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰ اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

بر طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی خواهد بود. از این رو مودیان باید در این مدت اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند. اگر پایان سال مالی را اسفند ماه در نظر بگیریم، آخرین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، حداکثر تا پایان ۳۱ تیرماه سال آینده خواهد بود.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اشخاص حقیقی در سه گروه تقسیم می‌شوند و هریک برای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی باید مدارک مربوطه را به اداره امور مالیات کشور ارسال کنند.

جمع بندی

اظهارنامه مالیاتی نوعی سند رسمی است که در طی آن درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که درآمد دارند،در پایان سال می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. عدم انجام این‌کار به منزله تخلف به شمار می‌رود و می‌تواند برای افراد عواقب نامطلوبی در پیش رو داشته باشد.

به همین دلیل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی و اخلاقی به شمار می‌رود که باید از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مورد اهمیت قرار گیرد و از طریق سایت سازمان امور مالیاتی اقدام به پرداخت آن نمایند. شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر در زمینه اظهارنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی را در سایت صدگان مشاهده و مطالعه کنید و از قوانین مهم این امر به خوبی مطلع شوید.

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است