قندریز مثل قند آب شد!
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۲۵۷
منصور قندریز، نقاشی که یکی از مهمترین هنرمندان معاصر ایران محسوب میشود، عمر کوتاهی داشت. او با وجود فرصت کم، ردپای ماندگاری از خود به جا گذاشت و حالا پس از گذشت بیش از ۵۰ سال از نبودش، آثارش با قیمتهای بالایی خرید و فروش میشوند.
به گزارش ایسنا، منصور قندریز ۱۱ اسفند ۱۳۱۴ در تبریز به دنیا آمد و ۳۰ سال بعد بر اثر یک حادثه رانندگی از دنیا رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قندریز با پشت سر گذاشتن جنبه آکادمیک و پس تقلید از شیوههای امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، در دورهای تحت تأثیر نقاشی قدیمی چین قرار گرفت. اما به مرور سراغ سبک شخصی خودش رفت و در همان دوران بود که سطوح رنگی تخت و روشن به همراه خطها و پیکرهای بلندقامت و سرهای کوچک با لباسهای ساده روستایی سر از آثارش درآوردند.
اندکی بعد رویکردهای اساطیری و مضمونهای رازآمیز کهن نیز در آثار قندریز پدیدار شدند. در واقع منصور قندریز از حدود سال ۱۳۴۲ با تغییر جهت ناگهانی در آثارش به طرف مکتب سقاخانه رفت. در آثار دو سال آخر عمر قندریز، رنگها تخت نیستند و به باور بسیاری از کارشناسان هنر کیفیت نقاشانه دارند. در این آثارش شکلهای هندسی به صورت موزائیکی در کنار هم قرار میگیرند تا فرمهای سقاخانهای ساخته شوند. آثاری که در آنها اشیای سقاخانه از گلدستهها و گنبد امامزاده گرفته تا ضریح و قفل بازنمایی میشوند.
در واقع مکتب سقاخانه، منصور قندریز را به مسیر تازهای کشاند و سرنوشت هنری او را تغییر داد. آغاز دهه ۱۳۴۰ در تاریخ ایران به نوعی با نام «مکتب سقاخانه» پیوند خورده است، اما به طور کلی روایت تاریخ شکلگیری این مکتب با چالشها و انقولتهای فراوانی همراه است. هرچند تمام روایتهای متعدد و متنوع درباره تاریخچه مکتب سقاخانهای، یک نقطه مشترک دارند و همگی بر این باورند که این سبک، از نشانههای تصویری آیینهای مردم عامه به عنوان فرمهای تازه برای هنر نوگرا، استفاده کرد.
نام هنرمندانی که در «مکتب سقاخانه» فعال شده بودند و اثر خلق میکردند کم نیست؛ هنرمندانی که در سالهای بعد از دهه ۴۰ هر کدام مسیر شخصی خود را در هنر طی کردند و برخی هم دیگر پایبند به دستاوردهای جریان «مکتب سقاخانه» نماندند. در هر صورت، آثاری که در حدود سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۵ خلق شد، تحول تازهای در هنر نوگرای ایران ایجاد کرد که همچنان نیز ماندگار است. منصور قندریز نیز از جمله مهمترین هنرمندان سبک سقاخانهای بود که مرگ نابه هنگام او، اجازه عرض اندام بیشتر در عرصه هنر را نداد.
در سالهای بعد از فوتش نمایشگاه های بسیار کمی از آثار او برگزار شد. اما آنچنان در سالهای حیاتش در عرصه هنر درخشید که تعدادی از آثارش در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری میشوند و هنوز هم بعد از گذشت ۵۰ سال از وفاتش، آثارش را در حراجیها و نمایشگاههای مختلف با قیمتهای نسبتا بالایی خرید و فروش میکنند. اثری از قندریز در نهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: منصور قندریز هنرهاي تجسمي تاریخ هنر ایران تاریخ هنر جهان منصور قندریز مکتب سقاخانه سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئترئیسه دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.
وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنجساله این الگو را پیادهسازی کردیم که مورد توجه ریاستجمهور قرار گرفت. بعد از گزارشهای وزیر علوم و معاون اول ریاستجمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.
رئیس دانشگاه جامع امامحسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدنسازی اسلامی بر دو محور تربیت انسانهای تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فنآورانه مبتنی بر نظریهپردازی شکل میگیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاهها است.
حسنیآهنگر با بیان اینکه دانشگاههای ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوقالعاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلیبزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.
وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانههای پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگیهای انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روسها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچگاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلیبزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بینالمللی و جهانی بود.
حسنیآهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیامهای بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرتها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بینالمللی رساند.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از این قدرت کار فارغالتحصیل دانشگاهها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانیمقدم و امروز زیر نظر سردار حاجیزاده فعالیت میکنند. البته بر اساس داشتن کرسیهای نخبگی میخواهیم به قدرت بینالمللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) گفت: نظام رتبهبندی دانشگاهی جهانی را آمریکاییها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.
حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. میکوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.
کد خبر 6092331