Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:57:33 GMT

اعتماد، مشارکت و همدلی لازمه انتخابات پرشور ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۳۴۲

اعتماد، مشارکت و همدلی لازمه انتخابات پرشور ۱۴۰۰

به گزارش ایرنا، انتخابات در طول ۴۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی در کشوری با پیشینه تمدن و فرهنگ غنی، نماد بزرگ و باشکوهی از همبستگی ملی ایرانیان بوده که با حضور باشکوه مردم تجلی یافته است.

ملت ایران اگرچه پیش از برپایی انتخابات ۱۴۰۰ با مشکلات متعدد از جمله جنگ اقتصادی، تحریم ها و در نهایت مشکلات کرونایی مواجه هستند اما تجربه نشان داده است که عرق ملی و غیرت دینی آنها تمام موانع را در رویدادهای سیاسی مختلف کنار زده است و به ویژه در رویدادهای سیاسی حماسه حضور را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته صاحب‌نظران امر، یکی از علل حضور بموقع و تجلی‌گرایانه مردم در انتخابات همانا بصیرت و آگاهی است که باید توسط مسوولان و متولیان عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به آنها آموزش داده و یادآوری ‌شود به خصوص در شرایط کنونی که جامعه با چالشهایی نیز مواجه هست.

آنها بر این باورند که انتخابات از یک سو تجلی‌گاه وحدت مردم با نظام و احساس مسوولیت نسبت به سرنوشت کشور و از طرفی عامل خنثی‌سازی توطئه‌ها، سیاست‌های استکبار جهانی و دشمنان توسط مردم است.

تجلی انسجام ملی با سرمایه‌های اجتماعی

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه انتخابات تبلوری از مشارکت و نمادی از دموکراسی است، گفت: انسجام ملی در این رویداد عظیم سیاسی به دست سرمایه‌های اجتماعی تجلی می‌یابد.

نعمت‌الله اکبری در گفت و گو با ایرنا افزود: هر چه انتخابات دقیق‌تر، شفاف‌تر، فراگیرتر و با حضور گسترده مردم باشد حکومت تضمین و واکسینه می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس باید با مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و پشتوانه حکومت صادق و شفاف باشیم زیرا آنها در جریان به ثمر رساندن انقلاب ، دوران جنگ تحمیلی و دیگر عرصه‌ها بارها و بارها خود را ثابت کرده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: اگر با سعه صدر و تحمل نظر مخالف و رقیب به انتخابات نگاه نکنیم افکار عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم که

نمونه آن را در انتخابات مجلس در دوره قبل دیدیم و بر این اساس باید مراقب بود که این حرکت تداوم نیابد.


اکبری  اقتصاد ایران و جامعه کنونی را وابسته به سه عنصر اقتصاد داخلی، روابط بین الملل و سیاستهای خارجی و در نهایت افکار عمومی و سرمایه اجتماعی دانست و گفت: اگر هر یک از سه ضلع جامعه کنونی که فضای عمومی کشور را ترسیم می‌کند، آسیب ببیند تمام هویت و نظام جمهوری اسلامی آسیب خواهد دید.

این استاد دانشگاه  یادآور شد: مهمتر آنکه اگر افکار عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم در اقتصاد داخلی و روابط بین‌الملل و سیاست خارجی به شدت آسیب خواهیم دید.

اعتماد، مشارکت و همدلی نیاز ضروری انتخابات

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: انتخابات به شدت نیازمند افکار عمومی و سرمایه اجتماعی است که آن متشکل از سه عنصر اعتماد، مشارکت و همدلی است.

وی تصریح کرد: هر اقدامی از طرف هر کسی، گروه‌ها، احزاب سیاسی، جناح‌ها و به‌ویژه رسانه‌ها و یا از طرف تریبون‌ها یا اهل نظر و قلم به دستان و در نهایت از سوی سه  قوه مجریه، مقننه و قضاییه که افکار عمومی و سرمایه اجتماعی و زیر مجموعه‌های آن شامل اعتماد، مشارکت و همدلی را مورد هدف قرار بدهد و آسیب بزند خطایی نابخشودنی است.

عبور از گردنه‌های بحران با حفظ افکار عمومی  

اکبری یادآور شد: تحلیل گران و مشاوران آمریکا می‌دانند که هرگونه درگیری نظامی با ایران برای آنها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و بر این اساس آنها افکار عمومی و سرمایه اجتماعی کشور را هدف قرار داده‌اند.

وی یادآور شد: در دهه اول انقلاب که اقتصاد داخلی به شدت به خاطر جنگ و انقلاب در شرایط بسیار بحرانی قرار داشت و سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از یک سو به دلیل ناشیگری و نداشتن مهارت کافی و از سویی به دلیل خصومت و دشمنی دشمنان وضع خوبی نداشت، تنها چیزی که کشور را اداره می‌کرد و ما را از گردنه‌ها و بحران‌ها عبور می‌داد افکار عمومی و سرمایه اجتماعی بود.

مردم همیشه حماسه‌ساز بوده‌اند

وی به مسوولان و دولتمردان توصیه کرد که مراقب باشند زیرا اگر افکار عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم اداره جامعه بسیار پر هزینه خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: همانطور که مردم به عنوان سرمایه اجتماعی در زمان جنگ و در هر شرایطی عازم جبهه‌ها می‌شدند و در دهه اول انقلاب نیز موجب شدند که کشور را بتوانیم با دست خالی اداره کنیم در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ هم می‌توانند حماسه‌ساز باشند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان، قوه قضاییه، قوه مقننه، احزاب و سایر گروه های سیاسی باید مراقب باشند کاری نکنند که  افکار عمومی، مشارکت، همدلی و اعتماد مردم از دست برود.

در نگهداشت افکار عمومی مراقب باشیم

اکبری با بیان اینکه انتخابات سال آینده یکی دیگر از گردنه‌های حساس کشور است گفت: لازمه عبور از این شرایط حساس، همراهی کاروان امید افکار عمومی و سرمایه‌های اجتماعی است که باید در نگهداشت آنها خیلی مراقب باشیم.

وی یادآور شد: به پشتوانه حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات ۱۴۰۰، اقتصاد داخلی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هم به موفقیت دست خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان توصیه کرد: باید بسیار مراقب باشیم که در مدت چند ماهه تا انتخابات با پشت سر گذاشتن تهدیدها و توطئه‌های دشمنان، مشارکت و همدلی مردم آسیب نبیند.  

نباید مشارکت مردم آسیب ببیند

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، انتخابات را نماد بزرگ و عینی همبستگی ملی ایرانیان برشمرد و گفت: حضور باشکوه مردم در این کارزار رقابت سیاسی به این مهم تجلی می‌بخشد.

سیدجواد امام‌جمعه‌زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم ایران با توجه به عرق و تعصب ملی خود در طول تاریخ نشان دادند که همواره در عرصه‌های سرنوشت‌ساز کشور نقش خود را با مشارکت و همراهی به‌موقع بطور کامل ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: انتخابات از منظر جامعه‌شناسی، تجلی بلوغ سیاسی جامعه است که حضور بالای مردم در این عرصه بیانگر رشد آگاهی و بینش سیاسی در بین مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: انتخابات به عنوان یکی از انواع مهم مشارکت سیاسی، جایگاه خاصی در حوزه جامعه‌شناسی به ویژه در بخش تحلیل رفتار دارد.

رفتار انتخاباتی مردم بیانگر فهم سیاسی جامعه

به گفته وی رفتار انتخاباتی مردم به عنوان بخش عظیمی از نظام اجتماعی به این اتفاق سیاسی، بیانگر میزان فهم سیاسی و تفسیر آنها از ضرورت و اهمیت سیاست در جامعه است.

امام‌جمعه‌زاده خاطرنشان کرد: در این راستا مقوله اثربخشی سیاسی مطرح و به آن معناست که افراد جامعه در زمان انتخابات احساس می‌کنند با مشارکت خود بر فرآیندهای سیاسی اثر گذاشته و بر آن ها کنترل و نظارت می‌کنند و به نوعی به این رفتار احساس اعتماد به نفس سیاسی می‌گویند.

وی تاکید کرد: براساس نظریه‌های جامعه‌شناختی شرایط اجتماعی، محیطی، جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی در رفتار انتخاباتی افراد مؤثر است و بین شرایط اجتماعی افراد و گرایشهای سیاسی آنها رابطه مستقیمی وجود دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، جامعه‌پذیری سیاسی که در قالب نهادهای اجتماعی و در فرآیند زمان صورت می‌گیرد عامل تکوین شخصیت و تربیت سیاسی انسانها محسوب می‌شود که در ایجاد حس مشارکت در انتخابات سهم عمده‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌پذیری سیاسی، فرآیندی است که طی آن، انسانها با سیستم سیاسی در نظام اجتماعی آشنا می‌شوند گفت: در این جامعه افراد واکنش خود را در برابر دیده‌های سیاسی تعیین می‌کنند.

امام‌جمعه‌زاده افزود: در فرآیند اجتماعی شدن سیاسی، افراد در جامعه‌ای معین با نظامی سیاسی آشنا می‌شوند و تا اندازه زیادی دریافتشان از سیاست و واکنش‌هایشان به پدیده‌های سیاسی تعیین می‌شود.

وی، رفتار انتخاباتی را یکی از انواع کنش‌های سیاسی مردم برشمرد که به عنوان شاخص مناسبی برای تعریف جامعه پذیری سیاسی و میزان مشارکت سیاسی جامعه در نظام اجتماعی مورد توجه جامعه‌شناسان قرار دارد و مطالعه و تحلیل رفتار انتخاباتی و ارتباط آن با جامعه‌پذیری سیاسی به نوعی به خصوصیات اجتماعی و اقتصادی رأی دهندگان و نوع گزینش نامزدهای انتخاباتی مربوط می‌شود.

مشکلات جامعه برای مردم تبیین شود

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به روند رفتار انتخاباتی در کشور گفت: مطالعات بیانگر آن است که مردم در مدت بالغ بر چهل سال از انقلاب اسلامی همواره در مسیر پر فراز و نشیب انتخابات حضوری مداوم داشته‌اند.

امام جمعه زاده تصریح کرد: در این مدت با وجود شرایط جنگ، تحریم، فشارهای اقتصادی و در زمان حاضر شیوع ویروس کرونا، مردم همواره با مشارکت پرشور خود در صحنه رقابت سیاسی انتخابات حاضر شده و سرنوشت کشور را به دست خود رقم زده‌اند.

وی این مهم را نشانه جامعه‌پذیری و احساس مسوولیت مردم متعهدی عنوان کرد که در هر شرایطی که منافع ملی و دینی آنها تحت تاثیر قرار بگیرد با دل و جان به صحنه آمدند و جلوه‌ای از همدلی و وحدت را به نمایش گذاشته‌اند.

حضور پرشور مردم تنها راه علاج کشور

استادیار دانشکده عمران دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تمام تلاش احزاب و گروه‌های سیاسی از اکنون باید ایجاد فضایی برای حضور پرشور و گسترده مردم در صحنه انتخابات بااشد.

حامد یزدیان در گفت و گو با ایرنا افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حضور پرشور مردم تنها راه علاج کشور است که باید خرداد سال آینده با همراهی و همسویی صحیح جریانهای سیاسی، تجلی‌گاه انسجام ملی شود.

وی اضافه کرد: اگر همه مجموعه‌های انقلابی به این گفتمان مشترک برسند که معیارهای مشخصی را برای انتخابات داشته باشند و براساس این معیارها با مکانیسم‌های مشخصی که فارغ از بحث‌های سهم‌خواهی گروهی و جناحی و براساس شایستگی های افراد و بایستگی های این مقطع از انقلاب باشد می‌توانند حضوری پرشور و منسجم را در انتخابات آتی رقم بزنند.

ضرورت توجه احزاب به محتوا در فضای سیاسی

وی گفت: متاسفانه در سالهای گذشته فضای سیاسی احزاب از محتوا خالی شده و این آفتی جدی در مجموعه‌های سیاسی و انقلابی به شمار می‌آید که اگر مداوا و آسیب‌شناسی نشود عاقبت خوبی برای مجموعه‌های فعال انقلابی نخواهد داشت.

یزدیان خاطرنشان کرد: خالی شدن از محتوا ما را به لبه پرتگاه می‌برد و انقلاب‌ها و نظام‌ها اگر خود را با محتواهای دینی و انقلابی پر نکنند رو به اضمحلال خواهند رفت. 

استادیار دانشگاه اصفهان افزود: در ادوار گذشته شعاری به نام وحدت موجب شده انتظار و مطالبه‌گری از کاندیداها در عرصه انتخابات مختلف از جمله مجلس، شورا و ریاست‌جمهوری فراموش شود و همه فقط به فکر این باشند که یک کاندیدا بیاید و مهم نیست که چه گفتمان و محتوایی دارد. 

این فعال سیاسی افزود: دوستان در مجموعه‌های انقلابی براساس یک دو قطبی مفروض فضای انتخابات را ترسیم و مدیریت می‌کنند که باید به فکر این آفت باشیم و این مطالبه را از احزاب و گروهها داشته باشیم

 وحدت گروه های سیاسی نیاز ضروری کشور
وی تصریح کرد: بطور مسلم وحدت بین گروه‌های انقلاب از اصول ضروری و نیاز کشور است ولی آنچه مهمتر از وحدت شکلی و ظاهری است آن است که وحدت در قالب گفتمانی قابل ارائه برای مردم در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دیگر موارد باشد.
یزدیان تاکید کرد: ضرورت دارد که فعالان سیاسی از احزاب این مطالبه را داشته باشند و حرف های متفاوت را در جامعه بشنوند و تحمل و سعه صدر جامعه به حدی برسد که عقلانیت در جامعه حاکم شود که در بین گفتمان‌های مختلف بتواند دست به انتخاب بزند.
وی تصریح کرد: ما به عنوان فعالان عرصه‌های سیاسی نباید با برچسب‌زدنهای متفاوت کاری کنیم که این گفتمان‌های متفاوت از میدان به در شوند.
انتخابات ۱۴۰۰ شامل چهار انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی  و میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری است که اولین ثبت نام انتخابات در  بیستم اسفند با شوراها آغاز می‌شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ وحدت ملی اعتماد اجتماعی اصفهان مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ وحدت ملی اعتماد اجتماعی انتخابات ۱۴۰۰ وحدت ملی اعتماد اجتماعی اصفهان مشارکت سیاسی اخبار کنکور عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افکار عمومی و سرمایه اجتماعی دانشگاه اصفهان سرمایه های اجتماعی جامعه پذیری سیاسی رفتار انتخاباتی روابط بین الملل امام جمعه زاده مشارکت و همدلی انتخابات ۱۴۰۰ اقتصاد داخلی یادآور شد گروه ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی خدمتكار آرانی، مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در گفتگوی رادیویی در مورد آغاز طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی در استان تهران اظهار كرد: این طرح اواخر سال گذشته در سازمان امور اجتماعی وزارت كشور طراحی و پیاده‌سازی آن آغاز شد. مشاركت مردمی همواره یكی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است كه نیازمند بسترسازی برای حضور مردم به صورت نظام‌مند در جهت حل مسائل حوزه‌های مختلف فراهم شود كه وظیفه متولیان است.

او در این باره افزود: در سازمان امور اجتماعی كشور وزارت كشور، ناظر به مسائل اجتماعی و فرهنگی در موضوع كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی، دغدغه مشاركت مردمی وجود داشت و به این نگاه این طرح طراحی شد. در طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی تلاش می‌شود كار شناسایی دقیق ظرفیت‌های مردمی كشور به‌ویژه استان تهران صورت گیرد كه در سال‌های گذشته صورت نگرفته است. پس از این مرحله، ارزیابی ظرفیت‌ها در دستور كار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف است.

آرانی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تمهید مقدمات و بسترسازی‌ها تا اوایل تابستان و اواخر بهار صورت گرفته تا از آغاز تابستان بتوان ظرفیت مردمی را به كار گرفته و به صورت بهینه از آن در جهت حل مسائل مختلف استفاده شود.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به ارتباط نزدیك دستگاه‌های اجرایی با مجموعه‌های مردمی گفت: سازمان بهزیستی، كمیته امام خمینی (ره)، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها با مجموعه‌های مردمی در ارتباط هستند كه باید دور یك میز قرار گرفته و داشته‌ها و ظرفیت‌های مردمی را به میدان آورده و در فضای روشن از آنها به صورت هدفمند استفاده شود.

او لازمه برنامه‌ریزی روشن را تعریف گام‌های اجرایی و زمان‌بندی‌های مناسب دانست و ادامه داد: تا اواخر خردادماه شناسایی و ارزیابی اولیه صورت می‌گیرد و از اوایل تابستان در سطح كشور استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سكوی ظرفیت‌های مردمی استان تهران را در فضای مجازی بالا آورده تا برای همه ارگان‌ها و همه نهادها قابل شناسایی و استفاده باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • دولت بسترساز جهش تولید است