Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:52:42 GMT

والدین را باید نسبت به تبعات منفی کودک همسری آگاه کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۵۱۶

والدین را باید نسبت به تبعات منفی کودک همسری آگاه کرد

مونیکا نادی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فقر اقتصادی را از دلایل کودک‌همسری عنوان کرد و گفت: بخشی از این ازدواج‌ها به آن علت است که وضعیت‌های مطلوب اقتصادی اجتماعی وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از این ازدواج‌ها نیز به این علت است که مشکلاتی در خانواده‌ها وجود دارد که آنها را به این سمت سوق می‌دهد که فرزند خود را زودتر از سن موعود به ازدواج بکشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط اقتصادی ممکن است موجب شود که خانواده‌ها به کودکان اجازه ازدواج بدهند یا آنها را به سمت ازدواج تشویق کنند یا بسیاری مواقع وادار کنند.

نادی ادامه داد:‌ بخشی از این ازدواج‌ها نیز به خاطر باورهای فرهنگی و فکری آداب رسوم و سنن و بخش دیگری از این ازدواج‌ها ناشی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است. بنابراین بخشی از ازدواج کودکان تابع تفکرات و باورهای یک منطقه است.

عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: کودک‌همسری برخلاف حقوق کودک است و اینکه فرهنگ و آداب و رسوم اینچنینی در برخی مناطق وجود دارد، ناقض حقوق کودک است اما متاسفانه برخی افراد بجای استفاده از ابزارهایی برای حمایت از حقوق کودک، گاهی در جهت تشویق به کودک‌همسری گام برمی‌دارند.

نادی افزود: ازدواج کودک نه تنها حقوق خود کودک را پایمال می‌کند بلکه بعدها این کودک خانواده‌ای تشکیل می‌دهد و آن خانواده، همسرش (چه دختر چه پسر)، فرزندان حاصل از آن ازدواج  و به تبع آن جامعه را دچار مشکلات می‌کند.

وی تاکید کرد: کودک‌همسری آسیبی است که به همه زنجیره خانواده تا جامعه وارد می‌شود بنابراین لازم است روی آن بخش ازدواج‌هایی که به خاطر آداب و رسوم و سنن اتفاق می‌افتد، کار کنیم و فرهنگ‌ها را تغییر دهیم و به سمتی ببریم که کسانی که چنین باورها و آدابی دارند، تبعات منفی ازدواج کودکان را ببینند.

عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: برخی ازدواج‌های کودکان نیز به دلیل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد که برای جلوگیری از این ازدواج‌ها نیز باید روی آسیب‌های اجتماعی کار کنیم و میزان این آسیب‌ها را کاهش‌دهیم تا بتوانیم تعداد این ازدواج‌ها را کاهش دهیم.

نادی افزود: متاسفانه برخی افراد در وضعیت فعلی نه تنها با انجام اقداماتی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی در کاهش اثرات منفی ازدواج کودکان، نقشی ندارند بلکه گویا آداب و رسوم در رابطه با کودک‌همسری را تشویق می‌کنند و گاهی سیاست‌های تشویقی می‌بینیم به‌طورمثال می‌بینیم وام ازدواج بیشتر به کودکان داده می‌شود.

وی گفت: بجای سخنان مشوق کودک‌همسری، باید آموزش و آگاهی‌رسانی و تشریح وضعیت و ترویج حقوق کودکان و خانواده صورت گیرد و با ابزارهای حمایتی باید فرهنگ را تغییر دهیم و به سمتی ببریم که چنین ازدواج‌هایی نداشته باشیم.

برچسب‌ها کودک همسری اختصاصی ایرنا سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کودک همسری اختصاصی ایرنا سازمان بهزیستی کشور کودک همسری اختصاصی ایرنا سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور آسیب های اجتماعی ازدواج ها ازدواج کودک کودک همسری حقوق کودک آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - رئیس جمهور فرانسه خواستار آن شد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان زیر ۱۵ سال در اتحادیه اروپا، تحت کنترل والدین باشد.
امانوئل مکرون در یک سخنرانی مفصل درباره آینده اتحادیه اروپا در دانشگاه سوربن پاریس، گفت: قبل از ۱۵ سالگی باید کنترل والدین برای دسترسی به فضای دیجیتال وجود داشته باشد. اگر محتوا چک نشود، این دسترسی، انواع خطرات و تحریفات ذهنی را ایجاد می‌کند که می‌تواند انواع نفرت را توجیه کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، فرانسه در سال‌های اخیر شاهد حوادث خشونت‌بار مکرری بوده که دسترسی کودکان خردسال به اینترنت در وقوع آنها، نقش داشته است.

بر اساس گزارش لوکال، اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک همچنین در ناآرامی‌هایی که پس از تیراندازی پلیس به یک نوجوان در حومه پاریس در سال ۲۰۲۳ روی داد و به بسیاری از شهرهای فرانسه گسترش یافت، نقش داشتند.

پارلمان فرانسه سال گذشته، لایحه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران زیر ۱۵ سال را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، دسترسی کودکان زیر ۱۵ سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شد و این مصوبه همچنین به والدین اجازه می‌دهد حساب‌های کاربری کودکان زیر ۱۵ ساله‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی به حالت تعلیق درآورند.

پس از تصویب این لایحه در مجلس ملی فرانسه که با هدف مبارزه با هرزه‌نگاری، آزار و اذیت سایبری و رفتارهای اعتیادآور صورت گرفت، مجلس سنا هم به آن رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده