Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:33:39 GMT

لزوم نهادینه کردن تکریم سالمندان در دوران کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۹۵۲

لزوم نهادینه کردن تکریم سالمندان در دوران کرونایی

ایسنا/زنجان معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: تکریم سالمندان باید با رعایت اصول اولیه بهداشتی و یا به صورت مجازی انجام شود.

خدابخش مرادی‌نافچی شامگاه دیروز (۱۰ اسفندماه) در جلسه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه سالمندان جزو اقشار بسیار آسیب‌پذیر جامعه هستند و اقدامات مختلفی برای پیشگیری از ابتلای آنان به بیماری کرونا در حال انجام است، اظهار کرد: تکریم، احترام و تامین نیازهای سالمندان در آموزه‌های دینی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و در فرهنگ آیینی همیشه بر ادای احترام به بزرگ‌ترها تاکید شده است اما اکنون با توجه به شیوع کرونا باید در ایام پیش رو از مراجعه حضوری برای تکریم سالمندان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه در صورت مراجعه حضوری به خانه افراد سالمند باید همه پروتکل‌های بهداشتی اعم از حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و غیره رعایت شود، افزود: اعضای قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا باید فرهنگ جدید تکریم سالمندان را در دوران کرونایی نهادینه کنند.

این مسئول با بیان اینکه همه ادارات استان زنجان که می‌توانند خدماتی را در بستر فضای مجازی برای جامعه سالمند خود ارائه کنند، باید این کار را عملیاتی و اجرایی کنند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان باید در سه ماهه اول سال آینده خدمات مجازی را به جامعه هدف سالمند خود ارائه کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا در اطراف استان در حال گردش است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، زنجانی‌ها را نیز گرفتار خواهد کرد، ادامه داد: عید امسال نیز همانند سال گذشته باید دید و بازدید را در بستر فضای مجازی انجام داد و نباید سالمندان برای خرید به بازار مراجعه کنند و خانواده‌ها باید مراقب سلامت آنان باشند.

مرادی‌نافچی با بیان اینکه در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها از لحاظ شیوع بیماری کرونا تغییر نمی‌کند و محدودیت‌های کرونایی نیز اعمال نمی‌شود، اظهار کرد: مردم باید برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا از بازارگردی‌ خودداری کنند.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی پویش حمایت از سالمندان استان، خاطرنشان کرد: مدیران عضو در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا باید به دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا و قرارگاه عملیاتی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مسائل و مشکلات موجود حل شود، گفتنی است باید اقدامات شاخص دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرایی شدن موج مثبت در جامعه، اطلاع‌رسانی شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به انجام مکاتباتی با دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه پشتیبانی و جذب، مشارکت‌های مردمی، نظارت و پایش، آموزش همگانی، مراقبت، رهگیری و حمایت، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی استان دارای وظایف متعددی در ‌کمیته‌ها هستند، به همین خاطر تلاش می‌شود اقدامات از حالت توصیفی خارج شده و عملیاتی شود.

مسیح‌الله سلطانی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار سالمند در استان زنجان شناسایی شدند، افزود: ۱۰ درصد سالمندان از هیچ نوع حمایتی برخوردار نبوده و ۱۵۹۶ سالمند در استان زنجان نیز بدون هیچ نوع پوشش حمایتی هستند.

وی از ارائه ۱۲۱ نوع خدمت به سالمندان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۵۸۹۳ سالمند دارای تست مثبت بوده‌ و ۶۵ هزار و ۷۶۰ سالمند از خدمات الکترونیکی بهره‌مند شده‌اند و ۶۴ هزار و ۱۵۶ سالمند خدمات غیرحضوری و ۱۴۵۵ سالمند بسته حمایتی دریافت کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان همه باهم علیه کرونا سالمندان دستگاه های اجرایی استان قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تکریم سالمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معاون استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت
  • معاون سیاسی استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • فرهنگ مردمی سپاس از معلم نهادینه شود
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود
  • تقدیر از معلمان به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان