Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@12:53:28 GMT

رخ زرد صنعت زیر چتر سبز/مازندران در آرزوی صنایع تخصصی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۸۰۸۰

رخ زرد صنعت زیر چتر سبز/مازندران در آرزوی صنایع تخصصی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مازندران از نظر استقرار صنایع و شهرک‌های صنعتی نسبت به دیگر مناطق کشور با عقب ماندگی یک دهه‌ای مواجه بوده و صنعت زیر چترهای سبزش، رنگ باخته است.

اگرچه طبق آمارهای مسئولان ومتولیان امر، سرمایه گذاری صنعتی در مازندران در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است اما همچنان نسبت به دیگر مناطق کشور، در بخش صنعت لنگ می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر بیش از ۴۱ شهرک وناحیه صنعتی در مازندران وجود دارد، از آنجایی که مکان یابی این مناطق صنعتی باید طبق استانداردها صورت گیرد، برخی از این شهرک در گذر زمان بدون توجه به ضوابط فنی احداث شده است.

گرانی زمین، محدودیت‌های زیست محیطی و موانع قانونی فراروی در مازندران سبب شده تا رشد وجهش صنعت در استان با عقب ماندگی یک دهه‌ای مواجه باشد، این درحالی که سرانه صنعتی در استان پایین‌تر از دیگر مناطق بوده و به زحمت اراضی صنعتی آن به سه هزار هکتار می‌رسد.

گرانی زمین، محدودیت‌های زیست محیطی و موانع قانونی فراروی در مازندران سبب شده تا رشد وجهش صنعت در استان با عقب ماندگی یک دهه‌ای مواجه باشد

در حال حاضر دو هزار و ۷۶۹ فقره قرارداد صنعتی در شهرک‌ها ونواحی صنعتی مازندران دایر شده که ظرفیت اشتغال ۶۶ هزار نفر را دارد اما از مجموع واحدهای صنعتی بهره برداری شده بیش از هزار و۵۶ واحد فعال ومابقی غیرفعال است.

مازندران به دلیل اتصال با کشورهای همسایه خزری و نزدیکی با پایتخت هنوز نتوانسته نقش خود را در تولید و اقتصاد ایفا کند و چشم استان به ساخت شهرک صنعتی بزرگ هزار هکتاری در شرق استان با عنوان شهرک صنعتی شهید سلیمانی دوخته شده که قرار است فاز اول آن در سال آینده تکمیل وبهره برداری شود.

صنعتگران مازندران نبود ثبات در نرخ ارز ومواد اولیه را از جمله مشکلات فراروی عنوان می‌کنند و خواستار اتخاذ تدابیر مناسب در این بخش شدند. همچنین نداشتن سند مالکیت و مخابرات و فیبرنوری از دیگر چالش‌هایی بوده که فعالان اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی با آن روبرو هستند.

مهدی گلچوب مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش مهم تأمین منابع مالی در جهش تولید، بهبود فضای کسب وکار را از جمله کارکردهای صنعتی بیان کرد و با اظهار اینکه منابع مختلفی برای حمایت از تولیدکنندگان درنظر گرفته شده است، بسته رونق تولید را از جمله بسته‌ها بیان کرد وگفت: در تبصره ۱۸ نیز تسهیلاتی برای متقاضیان درنظر گرفته شده است.

گلچوب به مشکل سند مالکیت در شهرک‌های صنعتی اشاره واضافه کرد و گفت: سند مشاع از جمله چالش‌های صنعتگران است و در جلسات مختلف این موضوع بررسی شده است.

وی با عنوان اینکه شهرک‌های تخصصی نیاز مازندران به شمار می‌رود، افزود: در حوزه‌هایی که تولیدات خام داریم باید شهرک‌های تبدیلی وتخصصی ایجاد شود.

شهرک سرمایه گذاری احداث می‌شود

وی ایجاد چهار شهرک صنفی رااز دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: ایجاد شهرک تخصصی سرمایه گذاری با مشارکت کشورهای مختلف، شهرک صنایع دستی وگردشگری از دیگر برنامه‌ها است.

ضعف در زیرساخت‌های صنعتی از جمله موانع فراروی توسعه صنعت در مازندران به شمار می‌رود و مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در این زمینه با بیان اینکه ۴۴۱ پروژه طی هفت سال گذشته در شهرک‌های صنعتی اجرا شده است، گفت: تلاش داریم طبق برنامه ونیازها اقدام کنیم.

وی با اظهار اینکه پروژه‌هایی نظیر تصفیه خانه‌ها وگازرسانی جزو اولویت قرار دارند، افزود: در حال حاضر ۱۴ شهرک‌ها ونواحی صنعتی به شبکه گاز متصل شدند.

وی تعدد شهرک‌ها را از جمله مشکلات در استان بیان کرد و گفت: باید به سمت توسعه شهرک‌های مزیت دار و ایجاد شهرک‌های بزرگ پیش رویم.

موسوی با عنوان اینکه طبق قانون باید خدمات واحدهای خدمات رسان تا درب شهرک‌ها ایجاد شود، گفت: ایجاد زیرساخت‌ها از جمله برنامه‌های مهم است.

وی با بیان اینکه هزار و۷۴۵ واحد در شهرک‌های بهر برداری شده است، افزود: کمتر از ۳۰ درصد از این واحدها غیرفعال است.

وی با اشاره به ساخت بزرگترین شهرک صنعتی در شرق استان افزود: با تکمیل این شهرک صنعتی هزار هکتار به سطح صنعتی در استان افزوده می‌شود.

نبود شهرک‌های تخصصی صنعتی از دیگر چالش‌هایی بوده که صنعت مازندران با آن گریبانگیر است و در این راستا ۴۰ هکتار زمین برای شهرک تخصصی کشاورزی دراستان تهیه شد و با این حال جالی خالی این صنایع در استان احساس می‌شود.

شهرک‌های صنعتی تبدیلی نیاز مازندران است

منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براینکه باید فعالیت‌های مناسب را برای بخش خصوصی و واحدهای صنعتی فراهم کنیم، گفت: باید زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه صنایع مختلف از جمله آبزیان ومرکبات فراهم کنیم.

وی با عنوان اینکه شهرک‌های صنعتی وتبدیلی در استان باید رونق یابد، شهرک‌های تخصصی کشاورزی را از جمله نیازهای استان بیان کرد و گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی ونیازسنجی شود.

زارعی یادآور شد: باید شهرک کشاورزی و تخصصی را در استان ایجاد کنیم و زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه تبدیلی فراهم کنیم.

بالابودن تملیک واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در مازندران از دیگر مشکلات و موانع فراروی به شمار می‌رود و طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ واحد تملک شده در این مناطق احیا و از تملک خارج شدند.

در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر در بخش صنعت مازندران اشتغال دارند و از مجموع واحدهای صنعتی غیر از شهرک‌های صنعتی دو هزار و۴۰۰ واحد دارای پروانه بهره برداری هستند.

کد خبر 5158631

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت و معدن جهش تولید ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه مشهد بوشهر زلزله گرگان شیراز بارش برف کرونای انگلیسی اردبیل عکس استانها شهرک های صنعتی واحدهای صنعتی حال حاضر شهرک صنعتی شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۸۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان

ایسنا/خوزستان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در سال گذشته ۲۰ نیاز فن‌آورانه واحدهای صنعتی استان مورد شناسایی قرار گرفتند و مستندسازی شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به رسالت فن‌بازار منطقه‌ای که به مثابه بازوی صنایع و واحدهای صنعتی و تولیدی عمل می‌کند، اظهار کرد: فن بازار برای مبادلات و بهم‌رسانی سیستم «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته نقش کلیدی و اساسی ایفا می‌کند.

علی مهدی پور افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بهره‌مندی از مشاوران توانمند حوزه توسعه فناوری به منظور پایش واحدهای صنعتی، شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه بنگاه‌های صنعتی را در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: در همین راستا با تشکیل سلسله جلسات منظم جهت تدوین دانش فنی برای رفع نیازها، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مربوطه انجام شده است.

مهدی پور ادامه داد: در جلسات برگزار شده روش‌ها و سیستم‌های شبکه‌سازی، شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه مورد ارزیابی قرار گرفتند و برای رفع آن‌ها اقدامات موثری صورت پذیرفت و نتایج مطلوبی حاصل شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان به توان فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ با تمام توان و همکاری مشاوران ۲۰ نیاز فناورانه شناسایی و مستندسازی شد و رفع پنج نیاز نیز صورت گرفت.

وی اظهار کرد: فرآیند شناسایی و رفع این نیازهای فناورانه در بستر سامانه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (درگاه خدمات الکترونیکservice) انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است