Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@21:34:27 GMT

درخواست دورکاری برای پرستاران باردار

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۸۴۹۳

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ضمن اشاره به انتقاداتی که نسبت به بخشنامه تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت وجود دارد، گفت: در شرایطی که ۸۰ درصد جامعه پرستاری کشور را بانوان تشکیل می‌دهند تقاضا داریم تا برای پرستاران باردار مانند سایر کارمندان کشور شرایط دورکاری در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عزیزی در مورد شهدای سلامت در حوزه پرستاری، گفت: طبق برآوردهای ما در حال حاضر از مرز یکصد شهید عبور کردیم و متاسفانه در دو هفته گذشته هم شاهد شهادت شهدای خاصی از جمله دو مادر باردار پرستار بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کل چند صد شهید خدمت از کادر درمان داریم که طبق مصوبه شورای امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته تعیین مصادیق شهدا با تولیت وزیر بهداشت تشکیل شد و بر اساس آخرین آمار حدود ۶۰ نفر از شهدای نظام سلامت تایید شدند. البته برخی آمارها آن را بیش از ۳۰۰ شهید هم اعلام می‌کنند.

وی افزود: طی جلساتی که با رئیس بنیاد شهید و مجموعه وزارت بهداشت داشتیم دوستان اعلام می‌کنند که به شکل جدی و مصمم پیگیر رفع مشکلات هستند تا شهدا تعیین مصداق شوند؛ اما متاسفانه وقتی از این تعداد تنها ۶۰ شهید تعیین تکلیف شدند باعث گلایه شدید همکاران نظام سلامت است و خانواده شهدا حداقل توقعی که دارند این است که تعیین تکلیف و تکریم و تجلیل از مقام این شهدا سریع‌تر انجام شود و مسئولین باید با نگاه جدی‌تری به این عزیزان که جان خود را با صداقت کف دست گذاشتند و به میدان رفتند، نگاه کنند.

عزیزی ادامه داد: الان معیشت برخی از این خانواده‌ها متاسفانه مختل شده است و این مطالبه جدی ما است که مسئولین در وهله اول گشاده دست‌تر و با دید بازتر به این موضوع نگاه کنند و هم سیستم بروکراتیکی که برای فرایند اداری تعریف شده است، تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه از میان ۶۰ شهید تعیین مصداق شده حدودا یک سوم پرستاران هستند، اظهار کرد: بخش‌نامه اولیه‌ای که در مورد تعیین مصداق شهدا ابلاغ شد ایراداتی وجود دارد از جمله اینکه تنها پرستاران وزارت بهداشت شاغل در بیمارستان به عنوان شهید شناخته می‌شوند که ما معترض شدیم زیرا برخی از این افراد در کلینیک‌ها و بخش خصوصی فعال هستند که آنها هم جان بر کف در سانتر کرونا در حال خدمت‌اند و نباید تفاوتی با بخش دولتی داشته باشند که دوستان قول رفع این ایرادات را داده‌اند اما کلا فرایند تعیین تصدیق شهدا با تاخیر انجام می‌شود.

عزیزی تاکید کرد: البته مسئولین امر ادعا می‌کنند دانشگاه‌های علوم پزشکی مدارک شهدا را دیر ارسال می‌کنند. تاکنون با تقاضا یا تهدید سعی کردیم نکات خود را اعلام کنیم اما به طور کلی فرایند تعیین مصداق شهدای سلامت صحیح نیست.

وی با اشاره به شهادت دو پرستار باردار بر اثر ابتلا به کرونا، بیان کرد: خواسته اصلی ما این است که همکاران باردار در بیمارستان‌ها و بخش‌هایی که مبتلایان کووید ۱۹ پذیرش می‌شوند به کارگیری نکنند و در وهله دوم خواستیم همانگونه که در سراسر کشور بحث دورکاری وجود دارد در نظام سلامت هم همین موضوع اتفاق افتد و اگر یک مادر باردار پر خطر داریم او را دورکار کنیم و برای کارهای دیگر مانند بخش پیگیری وضعیت بیماران و سایر ظرفیت‌ها از آنها استفاده کنیم و اینگونه نباشد که این افراد در خط اول دفاع فعالیت کنند که ریسک ابتلا بالا باشد.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در پایان افزود: از طرفی شاهد بحث ترویج و افزایش جمعیت هستیم و از سوی دیگر خبرهای ناگهانی و پر استرس این چنینی که کل کشور را متاثر می‌کند می‌تواند عاملی برای تقابل با سیاست کلان جمعیتی باشد. خواهشمندیم برای مادران باردار شاغل در نظام سلامت در دوران کرونا بابی تازه گشوده شود، این تقاضا در شرایطی مطرح می‌شود که ۸۰ درصد جامعه پرستاری کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و همین امر نشان دهنده لزوم نگاه ویژه به پرستاران است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آزادراه غدیر حادثه سراوان شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم ویروس کرونا کووید19 پرستاران دورکاری آزادراه غدیر حادثه سراوان شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم تعیین مصداق نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۸۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۵ درصد پرستاران ایرانی را بانوان و ۲۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، گفت: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان 28 میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان 34 میلیون نفر است یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری 230 هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت 550 هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد‌.

درخواست جذب سالانه 15000 نیروی پرستاری

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه 15 هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا 90 درصد پرستاران را بانوان و 10 درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و 75 درصد پرستاران بانوان و 25 درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان 8 درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به 11 درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما 3 تا 5 درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به 3 تا 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده 85 درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است