Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- پژمان امیدی: ۲۹ بهمن ماه زمین لرزه پر قدرت ۵.۶ ریشتری قلب سی سخت را نشانه گرفت، تا خشت خشت خانه‌ها در همجواری دنای استوار فرو ریزد و قصه شهری بحران زده آغاز شود.

در همان دقایق اولیه تصاویر حکایت از تخریب سنگین منازل در شهر سی سخت و دهها روستای اطراف آن داشت.

فاز اول مقابله با این بحران، حمایت از نیروی انسانی منطقه بود و نجات جان انسان‌ها از زیر و درون آوار در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدها نیروی امدادی به منطقه گسیل شدند، تا مبادا قلبی از نفس کشیدن با ایستد.

درمان بیمارستانی با بیش از ۷۰ مصدوم، خروجی فاز امداد اولیه عملیات در منطقه بود.

توپوگرافی سخت و سرد منطقه زلزله

اما برای فاز دوم امداد و حمایت بد نیست توپوگرافی سی سخت را بهتر بشناسیم. سی‌سَخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان و در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و این شهر مرکز شهرستان دنا است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با تفت هزار و ۸۵۶ بوده‌است. این شهر در دامنه کوه دنا بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس جای گرفته‌است و منطقه‌ای گردشگری به‌شمار می‌آید.

شهر سی‌سخت در دامنه کوه ۴٬۴۱۹ متری دنا واقع شده است.

برای مسافرت به این شهر می‌توان از جاده یاسوج به سی‌سخت یا از اصفهان-سمیرم-سی سخت به این شهر رسید.

با شنیدن نام دنا بدون شک نگاه‌ها به سمت سقوط هواپیمای یاسوج به سی سخت معطوف می‌شود. منطقه‌ای که یکی از خطرناک‌ترین و سخت‌ترین عملیات‌های امداد و نجات قرن اخیر کشور در قلب کوه‌های آن انجام شد.

سرما و اسکان مشکل مهمی بود که در روزهای اولیه زمین لرزه سی سخت از این منطقه مشاهده شد.

زلزله زدگان: چادر برای اسکان در هوای سرد سی سخت مناسب نیست

یکی از خسارت دیدگان زلزله گفت: هوا هر روز سردتر می‌شود، چادر جوابگو نیست و باید شرایط اسکان به گونه‌ای دیگر دنبال شود.

حمید ادامه داد: در حال حاضر گروه‌های امدادی در منطقه حضور فعالی دارند و برای کمک به مردم پای کار ایستاده اند اما مسئولان نیز باید با جدیت بیشتری به خدمات رسانی بپردازند.

یکی دیگر از زلزله زدگان هم با اشاره به توزیع اقلام امدادی گفت: مسئولان با دقت بیشتری اقلام امدادی را توزیع کنند تا زلزله زدگان مشکلی برای دریافت این اقلام نداشته باشند.

مسعود بیان کرد: بسیاری از مردم خانه و کاشانه خودشان را از دست داده اند و باید هرچه سریع‌تر برای اسکان آنها فکری کرد، چادر اسکان مناسبی برای مردم نیست آنهم در شرایطی که آخر هفته سردتری برای سی سخت پیش بینی شده است.

ضعف توزیع اقلام امدادی

بررسی میدانی خبرنگار مهر از همان روزهای ابتدایی زمین لرزه سی سخت آغاز شد و بیان کمبودها در کنار عدم رعایت در توزیع بخش عمده‌ای از مطالبات مردم منطقه بود.

مطالبه‌ای که گرچه با ورود نهادها، نیروهای جهادی، طلاب و دستگاه‌ها رنگ بهتری در حمایت‌ها دید، اما هیچگاه به مرز نرمال پوشش خدمات نرسید.

در بخش‌هایی از شهر زلزله زده سی سخت مردم ورودی خیابان‌ها را برای دقایقی با سنگ و آوار مسدود کرده و خواستار پیگیری بهتر مشکلات شدند.

اما ابعاد مختلف این زلزله بر پیکره شهر سی سخت تأثیر گذاشته و بر اساس بررسی میدانی خبرنگار مهر، صدها مستأجر بی سرپناه شده که تعدادی از آنها تبعه افغانستان هستند.

یکی دیگر از گلایه‌های مردم منطقه سرازیر شدن امکانات و اقلام امدادی به منطقه با توزیع بدون پایش و هدفمند است. این مشکل در روزهای ابتدایی زمین لرزه ادامه داشت تا اینکه بلوک بندی مناطق آسیب دیده مورد تاکید قرار گرفت.

فرماندار شهرستان دنا گفت: بلوک بندی مناطق زلزله زده سی سخت با هدف توزیع اقلام امدادی در شهرستان دنا انجام می‌شود.

عبدالحمید پناهی افزود: نمایندگان هر بلوک در منطقه بندی مشخص و در توزیع ها حضور خواهند داشت.

پناهی با اشاره به خسارت سنگین به منازل شهری و روستایی، عنوان داشت: علاوه بر شهر سی سخت، ۶۵ روستا دچار خسارت شده است.

وی از خسارت بیش از ۷۰ درصدی به ساختمان‌ها خبر داد و بیان کرد: خیلی از ادارات نیز آسیب دیده و در مجموع ۲۱ هزار نفر از جمعیت شهرستان دچار خسارت شدند.

پناهی با تاکید بر اینکه تمام منازل باید در چارچوب برنامه خدمات رسانی شناسنامه دار شوند، گفت: توزیع کالاها نیز باید به شکل مناسب و روزانه اجرایی شود.

فرماندار شهرستان دنا گفت: همچنین فعال سازی و آماده به کار مهمان سراهای منطقه مورد تاکید است.

پناهی خواستار توجه به پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان دنا شد و گفت: باید از تجمعات پرهیز شده و رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: شهرستان دنا هیچگاه وارد رنگ قرمز کرونا نشد و امید داریم که مدیریت مناسبی عملیاتی شده و با توجه به ثبت کرونای انگلیسی در استان‌ها، اقدامات پیشگیرانه و کنترلی عملیاتی شود.

پناهی با بیان اینکه وضعیت روحی و روانی دانش آموزان مناسب نیست، ابراز داشت: باید در بخش روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مشکل طرح شده دیگر توسط مردم غیر قابل سکونت شدن خانه‌های با نیاز به تعمیر است. ترس از وقوع پس لرزه نیز خود باعث ایجاد مشکلاتی در استفاده از این منازل شده است.

پس لرزه‌ای با ۱۳ مصدوم

یکی از این پس لرزه‌ها در شهر زلزله زده سی سخت بیش از ۱۳ مصدوم برجای گذاشت.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد از انتقال ۱۳ مصدوم زمین لرزه ۴.۲ ریشتری ظهر ششم اسفند شهر سی سخت به مراکز درمانی خبر داد.

جهانبخش وحدت نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تیم‌های امدادی اورژانس در منطقه به شکل آماده‌باش حضور داشته و تاکنون ۱۳ مصدوم گزارش شده است.

وحدت نژاد با بیان اینکه ۱۲ مصدوم به مرکز درمانی سی سخت و یک مصدوم از طریق کد امدادی به شهر یاسوج منتقل شده است، بیان کرد: هفت مصدوم بر اثر آسیب و پنج مصدوم بر اثر استرس ناشی از زمین لرزه به مرکز درمانی سی سخت منتقل شدند.

وحدت نژاد اظهار کرد: در حال حاضر اتوبوس آمبولانس با همراهی سه آمبولانس در منطقه حضور دارند.

وی با بیان اینکه ارزیابی منطقه در دست اقدام است، تصریح کرد: استرس ناشی از زمین لرزه نیز از موارد بروز مصدومیت‌ها و مشکلات برای افراد در زمین لرزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، در فاز حمایت زیرساختی باید اسکان موقت با نگاه کارشناسی شده در شهری چسبیده به دنا شکل بگیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه ۱۸۰۰ خانه در زلزله سی‌سخت تخریب شد، گفت: کانکس‌هایی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد استان شده که به زودی کمپ یا شهرک کانکسی برای اسکان موقت ایجاد خواهد شد.

حسین کلانتری افزود: با بیان اینکه ساماندهی کمک‌ها و عدالت در توزیع امکانات انجام شود، گفت: همه نیازمندی‌ها از جمله چادر و امکانات اولیه تحویل خانوارهای آسیب دیده شده است.

استاندار تصریح کرد: خانه‌های مردم باید زیباتر، محکم‌تر و مقاوم‌تر از پیش ساخته شوند و خدمات رسانی و همدلی و انسجام در زلزله سی سخت در کشور بی نظیر بود.

وی با اشاره به تخریب کامل ۱۸۰۰ خانه در زلزله افزود: آواربرداری به سرعت در حال انجام است و باید تا پایان اسفند انجام و بلافاصله احداث و ساخت و ساز آغاز شود.

کلانتری تاکید کرد: شهر برای آواربرداری باید ناحیه بندی و محور بندی شود و هیچ کندی و توقفی در فرایند آواربرداری و ساخت و ساز قابل قبول نیست.

اما در این میان باید اسکان مردم با در نظر گرفتن توپوگرافی منطقه، وضعیت معیشت و توجه به بهبود شرایطی روانی باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید است با تدابیر بهتر سوز سرما در مناطق زلزله زده سی سخت به گرمای خدمت تبدیل شده تا مردمان شهر سی پهلوان با لبخند به استقبال بهار بروند.

کد خبر 5158464

منبع: مهر

کلیدواژه: زمین لرزه سی سخت تخریب ایجاد زیرساختها ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه مشهد بوشهر شیراز زلزله گرگان اردبیل بارش برف کرونای انگلیسی عکس استانها زلزله زده سی سخت اقلام امدادی شهرستان دنا زلزله زدگان خبرنگار مهر شهر سی سخت زمین لرزه ۱۳ مصدوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست

استاندار ایلام با اشاره به وضعیت نامناسب پسماند در این استان گفت: رفع این معضل هم‌افزایی و تلاش دستگاه‌های دولتی و مردم را می‌طلبد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام حسن بهرام‌نیا امروز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت هفته کار و کارگر، گفت:کارگران با عرق جبین و بازوان پرتوان خود موجب به‌ حرکت در آمدن چرخ اقتصاد هستند و همه تلاش خود را برای توسعه و آبادانی کشور به‌کار می‌گیرند. 

بهرام نیا همچنین ضمن گرامی‌داشت روز شوراها، یادآورشد: نهم اردیبهشت روز شوراها برگرفته از مردم‌سالاری دینی در نظام اسلامی و مصداق بارز واگذاری امورات به دست مردم است.

استاندار ایلام در ادامه با گرامی‌داشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم، گفت: معلمان با شمع درونی خود موجب روشنایی و اعتلای مقام و جایگاه انسانیت هستند.

وی دو بال توسعه و پیشرفت و بالندگی هر کشور را تعلیم و تربیت عنوان کرد و یادآور شد: این دو بال با همکاری همه‌جانبه معلمان می‌تواند ما را به اهداف عالیه برساند، در واقع رسالت معلمان، رسالت پیامبر(ص) است.

اخطار: در حوزه پسماند شرایط خوبی نداریم

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید موضوع پسماند به عنوان یکی از مطالبات مهم در یک بازه زمانی باید کوتاه حل شود، افزود: رهاسازی پسماندها، تعدی به حقوق شهروندان است، از همین رو با قانون‌شکنان حوزه محیط زیست برخورد می‌شود.

بهرام نیا بیان داشت: یکی از مطالبات مهم استان بحث پسماند است که در این حوزه باید بیشتر کار کنیم که محل پسماند در شهر ایلام، مهران، ایوان و ملکشاهی و استان مشخص شود. 

وی یادآورشد: به مدیران متولی حوزه پسماند اخطار می‌دهیم که وضعیت خوبی در این حوزه نداریم و بی‌توجهی به حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست.

استاندار ایلام تاکید کرد: معاون عمرانی استانداری، فرمانداران و شهرداران ایلام، ملکشاهی و مهران به‌صورت مستقیم برای ایجاد محل پسماند وارد عمل شوند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری، هم‌افزایی و تعامل مردم و جدیت مدیران دستگاه‌های مرتبط در این حوزه بسیار ضروری است.

 بهرام‌نیا تصریح کرد: به معدود شهروندانی که حقوق شهروندی مردم را رعایت نکنند و پسماندهای خود را در حاشیه جاده‌ها و اطراف شهر رها می‌کنند اخطار می‌دهیم که برابر قانون با قانون‌شکنان برخورد می‌شود.

وی با قدردانی از مشارکت مردم برای نظافت و داشتن شهری زیبا و با درخواست از آنها برای مشارکت بیشتر در این حوزه گفت: برای جلوگیری از رها شدن پسماند توسط برخی افراد، در بسیاری از  بلوارهای اطراف شهر ایلام از جمله بلوار شرقی شهر و میدان قرآن نیوجرسی نصب شد.

مطالبات مردم پایین دست‌ سد سیمره باید پرداخت شود

استاندار ایلام با بیان اینکه در قانون، مالکیت ساکنان روستاهای پایین‌دست سد سیمره محترم شمرده شده و دولت هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد،گفت: باید مدیر سد سیمره  نسبت به کارشناسی و سپس پرداخت مطالبات ساکنان بالادست و پایین‌دست از جمله روستای تلخاب اقدام کند. 

به ساکنان روستای تلخاب زمین داده می‌شود

بهرام‌نیا ادامه داد: طی آخرین نشست مقرر شد در قالب نهضت ملی به ساکنین روستای تلخاب برای ساخت مسکن زمین داده شود.

اجرای نهضت زیباسازی نمای بیرونی و داخلی ادارات

استاندار ایلام در پایان با بیان این‌که نهضت زیباسازی نمای بیرونی و داخلی ادارات در استان آغاز شده است، افزود: از مدیران دستگاه‌های اجرایی که در این راستا اقدام کردند، قدردانی می‌کنیم و اداراتی هم که تاکنون در این راستا اقدام نکردند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به زیباسازی سردرِ ادارات تحت مدیریت خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه‌های اجرایی که این عملیات را آغاز کردند عملیات زیباسازی سیمای بیرونی و درونی شهر را تسریع دهند. 

بهرام نیا ضمن قدردانی از سازمان های مردم‌نهاد تاکید کرد: مساعدت و اعتبارات لازم  برای خرید تجهیزات و امکانات برای اطفای حریق به این استان اختصاص یابد.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد «خرسان ۳» است
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود