Web Analytics Made Easy - Statcounter

اداره انرژی هسته‌ای افغانستان اعلام کرد که دستکم هزار نقطه از کابل را ثبت کرده است که دارای دوز بالای مواد رادیو اکتیو طبیعی هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مقامات در اداره انرژی هسته‌ای افغانستان اعلام کردند که در سال جاری بیش از هزار نقطه دارای دوز نسبتا بالای تشعشع مواد رادیو اکتیو طبیعی را در بخش‌های از کابل ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

«زاهدالله زاهد» سرپرست اداره انرژی هسته‌ای افغانستان اظهار داشت که برای حدود 250 خانواده که در اطراف این مناطق زندگی یا آمد و شد می‌کنند اطلاع رسانی و آگاهی لازم ارائه شده است تا از این مناطق دور باشند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

به گفته این اداره، این تشعشعات رادیو اکتیو در برخی کوه‌ها و معادن سنگ‌های ساختمانی مانند «کوه‌های قصبه»، «افشار» و برخی دیگر از کابل وجود دارند.

ادارۀ انرژی هسته‌ای افغانستان جزئیات بیشتری درباره شمار شهروندانی که در مناطق پرخطر قرار دارند ارائه نکرد.

افغانستان حدود 63 سال پیش یعنی در 1336 شمسی عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کسب کرد و به عنوان بیست‌ودومین عضو این سازمان ثبت شد.

اداره انرژی هسته‌ای افغانستان برای نخستین بار در زمان ریاست جمهوری «محمد داوود» در سال‌های 1352 تا 1357 آغاز به فعالیت کرد و نخستین لابراتوار فیزیک هسته‌ای در دانشگاه کابل ایجاد شد.

در سال‌های آغازین فعالیت اداره انرژی هسته‌ای نیز نخستین مرکز تشخیص و درمان سرطان در بیمارستان «علی آباد» در غرب کابل ایجاد شد.

مقام‌های افغان می‌گویند که ایجاد این لابراتوارها در آن زمان به کمک مالی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت و امکانات کافی در آنها بود و در مقایسه با کشورهای منطقه جزئی از مدرنترین مراکز تشخیص و درمان بیماری‌ای سرطانی محسوب می‌شد.

تلاش دولت کابل برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در افغانستانامضا تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان

دومین مرکز درمان تومور رحم با استفاده از رادیواکتیو که در واقع همان انرژی هسته‌ای است، در بیمارستان «میوند» در مرکز کابل ایجاد شد.

به هر حال، کمیسیون عالی انرژی هسته‌ای افغانستان نیز در سال 1389 شمسی در این کشور تشکیل شد و گفته می‌شود که اکنون در بخش‌های درمان، کشاورزی، امنیت، معدن و آب فعال است و در نظارت بر منع استفاده از سلاح کشتار جمعی نیز سهم دارد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان آژانس بین المللی انرژی اتمی اخبار افغانستان آژانس بین المللی انرژی اتمی رادیو اکتیو انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای

راهکارهای تقویت همکاری‌ها و حمایت‌های سازمان ثبت در تثبیت مالکیت‌های مادی و معنوی سازمان انرژی اتمی در دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای پیشانی اقتدار کشور است اظهار کرد: این حوزه در راه رسیدن به اهداف بزرگ خود شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است و باید با همه توان برای تسریع و تسهیل امور این سازمان و تلاشگران آن تلاش کنیم.

وی با اعلام آمادگی کامل سازمان ثبت برای تثبیت کامل مالکیت اراضی و املاک این سازمان و صدور اسناد آن‌ها گفت: آمادگی داریم با انعقاد تفاهم نامه جامع همکاری، خدمات مهمی را در حوزه املاک و کاداستر، ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، ثبت مالکیت‌های معنوی و شناسه ملی اشخاص حقوقی با تسهیل و تسریع و ایجاد مسیر ویژه برای این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه و همکار آن ارائه دهیم.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت صیانت از اموال و دارایی‌های فکری این سازمان جهت توسعه و گسترش فعالیت‌ها بویژه در بخش نیاز شرکت‌های دانش بنیان و نوآور به خدمات حوزه طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و اختراعات و تثبیت مالکیت آن‌ها افزود: مرتفع کردن این نیازها مرهون مساعدت‌های سازمان ثبت است و با امضاء تفاهم نامه مشترک می‌توان گام‌های بزرگ و عملی برای حفظ و صیانت از این دارایی‌ها برداشت.

وی با اشاره به توطئه‌های مداوم دشمنان برای ضربه زدن به دستاوردهای بزرگ هسته‌ای اظهار کرد: ۱۳ موسسه پژوهشی قدرتمند با منابع بسیار زیاد و برخورداری از ظرفیت رسانه‌ای و شبکه‌ای گسترده در غرب با رصد مستمر فعالیت‌های ما سعی در مخدوش کردن جریان اطلاع رسانی و اخبار پیرامون صنعت هسته‌ای کشور را دارند تا به جای خدمات گسترده این عرصه برای مردم و کشور، تصویری سیاسی و امنیتی از آن ارائه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی ۶۳ میلیارد کیلو وات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است و طی ۱۰ سال موجب صرفه جویی ۱۰۳ میلیون متر مکعب سوخت فسیلی شده است.

در این دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هیئت همراه از آزمایشگاه‌های تولید رادیو داروهای درمانی و مجموعه تولیدی کیت‌های رادیو دارویی این سازمان بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید