Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید عباس عراقچی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور درحال برگزاری است، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش اظهار کرد: این همایش با شکوه و بسیار به موقع است.

وی با تاکید بر اینکه قره‌باغ همیشه یکی از بحران‌های پیچیده منطقه قفقاز بوده است، اضافه کرد: بعد از فروپاشی شوروی، قره‌باغ به یک نقطه جنگ و درگیری تبدیل شد؛ نکته مهمی که بعد از شروع جنگ و درگیری رخ داد و با اشغال مناطق آذربایجان متوقف شد این بود که جامع بین‌المللی به ویژه کشورهای غربی از حل و فصل بحران ناکام ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از توقف منازعه و زمانی که نوبت به حل و فصل سیاسی رسید هم جمهوری آذربایجان و ارمنستان ترجیح دادند که مسائل را به روش دیگری رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از یک ظرفیت خوبی برای افزایش تعاملات و ارتباطات برخودار بوده و کماکان از این ظرفیت برخودار است و همواره در موقعیتی قرار داشته که بتواند اختلاف میان آذربایجان و ارمنستان را رفع کند که همچنان به این نقش خود عمل می‌کند.

عراقچی عنوان کرد: دولت و ملت آذربایجان تصمیم گرفتند که آزادسازی سرزمین‌ها را با جنگ نظامی دنبال کنند و به همین  علت درگیری‌ها در مناطق اشغال‌شده آغاز شد و ادامه یافت و در طول این دوران موضع جمهوری اسلامی ایران مخالفت با اشغال‌گری بوده که نمونه بارز آن اقدام به سد خداآفرین با مشارکت دولت آذربایجان بود درحالی‌که این سد در مناطق اشغالی ایجاد شد و نشان از عدم مشروعیت دادن ایران به اشغال این سرزمین‌ها توسط ارمنستان بود.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که با دولت ارمنستان داشتیم قرار شد که محوطه این سد را ترک کنند و اکنون سد به نقطه‌ای رسیده که به نمونه بارزی برای همدلی ایران با آذربایجان مطرح شده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه روابط ایران و آذربایجان از شکوفایی مطلوبی برخودار است، گفت: پروژه‌های مختلف میان این دو کشور تعریف شده و رفت و آمد شهروندان دو کشور و تبادل مرزی در نقاط مرزی مشترک قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه در دوران سخت تحریم‌ها روابط مطلوب با آذربایجان به ایران کمک کرد، مطرح کرد: آذربایجان یکی از همسایگان مهم ما طی سال‌های گذشته به ویژه در زمان تحریم‌ها بوده است و ما ارتباط خود را بر مبنای احترام و منافع متقابل حفظ می‌کنیم.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: با شروع درگیرهای اخیر، موضع ایران حمایت از آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان توسط ارمنستان بوده که این موضع به صراحت اعلام شده هر چند جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم و بعد از شروع جنگ نیز جمهوری اسلامی ایران فعال شد تا بتواند راهکارهای دیگری را به جای جنگ دنبال کند.

وی گفت: ایران طرحی را تهیه کرد و بنده به روسیه، ترکیه و آذربایجان سفری داشتم آنچه که در طرح صلح مطرح شد توقف درگیری‌ها، بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده، شروع گفت‌وگوها برای رسیدن به پایداری در مناطق اشغال‌شده با حفظ احترام به حقوق مردم مناطق و ایجاد راه‌های ترانزیتی و ارتباطات انسانی میان کشورها بوده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: آنچه که نهایتا در منطقه شکل گرفت به طرح جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک بود به همین علت مورد قبول ایران قرار گرفت؛ هر چند ما در مورد آذربایجان نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران را به همه کشورهای منطقه اعلام کردیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روابط مطلوبی میان ایران و آذربایجان در حوزه‌های مختلف برقرار است و ما حتما به روابط شایسته میان دوطرف ادامه خواهیم داد و این بر اساس سیاست حسن همجواری است که با دیگر همسایگان ایران نیز داریم و فکر می‌کنیم که این سیاست ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده که می‌توانیم در رفع مشکلات منطقه‌ای نسبت به دیگران دخالت مؤثر و مفیدی را داشته باشیم.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران مناطق اشغال شده قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت:

گزارش روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) سرویس جهانی بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی نوجوان ۱۶ساله‌ای که در روزهای ابتدایی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ درگذشت، در ایران تبدیل به محل بحث جدیدی شده است.

عده‌ای با طرح ابهامات متعدد درباره محتوای اسناد ارائه‌شده که ‌بی‌بی‌سی آنها را «بسیار محرمانه» خوانده و همچنین اعتراف این شبکه به اینکه این اسناد بسیار محرمانه «دارای تناقضاتی» بوده است، این گزارش را پوست موزی می‌دانند که زیر پای اعتبار این رسانه انگلیسی انداخته شده است. درمقابل نیز عده‌ای قرار دارند که نه‌تنها روایت بی‌بی‌سی را به طور کامل پذیرفته‌اند که اگر دست‌شان می‌رسید، بخش‌ اعتراف بی‌بی‌سی به چند تناقض در اسناد را نیز حذف می‌کردند.

شاید برای برخی امکان اینکه سرویس جهانی بی‌بی‌سی بخواهد با اعتبارش بازی کرده و دست به انتشار گزارش مبتنی بر اسناد جعلی بزند، غیرقابل‌باور باشد اما نباید فراموش کرد که دو دهه قبل تقریبا تمام شبکه رسانه‌ای غرب، تقریبا روزانه گزارش‌هایی درباره قابلیت‌های تولید سلاح کشتار جمعی در عراق منتشر می‌کردند.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شد که با انجام بازرسی‌های سازمان ملل، برنامه خلع سلاح عراق به طور کلی اجرا شده بود اما رسانه‌ها بدون توجه به این بازرسی‌ها، اطلاعات نادرست را برای توجیه اقدام نظامی علیه عراق منتشر کردند. به عنوان مثال، ادعای در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی توسط عراق و ارتباط ادعایی آن با گروه‌های تروریستی به طور گسترده در رسانه‌های غربی منتشر شد.

اتفاقا بی‌بی‌سی یکی از اصلی‌ترین رسانه‌هایی بود که به طور گسترده درمورد ادعاهای مطرح‌شده توسط دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده درمورد داشتن سلاح‌های کشتار جمعی توسط عراق گزارش منتشر می‌کرد. با این حال، پس از تهاجم و بازرسی‌های بعدی، مشخص شد عراق برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی فعالی را که در ابتدا به تصویر کشیده شد، ندارد. درنهایت نیز در ۴ سپتامبر ۲۰۰۳ مقاله‌ای در روزنامه «هرالد تریبون» منتشر شد که به نقل از واشنگتن‌تایمز به یک «گزارش نظامی» ستاد مشترک ایالات متحده اشاره می‌کند که نشان می‌دهد جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا در آگوست سال ۲۰۰۲ (حدود یک‌سال قبل) استراتژی کلی جنگ در عراق را تصویب کرده بود. خبرسازی‌های دروغین بی‌بی‌سی و رسانه‌های غربی، در آن زمان با هدف همراه کردن افکار عمومی برای حملات به عراق انجام می‌گرفت.

نمی‌توان به‌سادگی از کنار خبرسازی‌های دروغ و کسانی که بر این آتش می‌دمند که امنیت یک کشور را در خود فرو بکشد، گذشت. با وجود اینکه حتی برخی رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی همچون دویچه‌وله نیز اعلام کرده‌اند که «به‌طور مستقل امکان راستی‌آزمایی» گزارش بی‌بی‌سی را ندارند اما در ایران برخی چهره‌های سیاسی که به برخی سیاست‌ها در حوزه اجتماعی معترضند، بدون تامل و بررسی، فورا بر گزارش بی‌بی‌سی مهر تایید زده‌اند.

روز گذشته صادق زیباکلام و آذر منصوری دو تن از چهره‌های اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بر مبنای گزارش بی‌بی‌سی، پست‌هایی منتشر کردند. تایید تلویحی این گزارش پر اشکال از سوی این افراد می‌تواند زمینه‌ساز بحران جدیدی در ایران شود. متاسفانه سفارش‌دهندگان تولید گزارش به بی‌بی‌سی، روی همین حمایت‌ها حساب کرده‌اند تا شاید از این طریق، همان پروژه‌ عراق را در ایران به اجرا بگذارند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901968

دیگر خبرها

  • ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین / شتاب فوق العاده مرسدس بنز‌ای ام جی ۲۰۲۴ / چگونه روانشناس در مغز ما تغییر ایجاد می‌کند؟ / ترفند فیلمبرداری مخفی با آیفون
  • برق ۳۰ نقطه در اهواز قطع شد
  • وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است
  • تقدیر از مقاومت عراق، موضع کلمبیا و خیزش دانشجویان آمریکایی/ تاکید بر شکست قطعی هرگونه تجاوز احتمالی اشغالگران به رفح
  • قطعی برق در برخی مناطق شهرکرد
  • واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • درخشش بوکسور مراغه‌ای در مسابقات آسیایی
  • اطلاعیه قطعی آب شهرک خاوران تبریز