Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@23:34:32 GMT

امید به واکسن با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۲۵۸۴

اما در بین همین خبرهای خوش، ما باید همچنان به اجرای توصیه‌های بهداشتی همیشگی برای مقابله با کرونا پایبند باشیم و از رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای محافظت در برابر آن غافل نشویم.

بدیهی است ورود به حوزه تولید واکسن و سرمایه‌گذاری در راه مقابله با ویروس کرونا، اتفاق خیلی خوب و مبارکی است و باعث توسعه بیوتکنولوژی کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این درحالی است که این اتفاق مبارک علاوه بر دو مجموعه واکسن‌سازی رازی و پاستور در شرکت‌های دانش بنیان مختلف نیز رخ داده و دنبال می‌شود. این رویکرد نیز دستاورد بزرگی برای کشور است.


لازم به یادآوری است ما در مسیر مناسبی قرار داریم اما هنوز نمی‌شود گفت واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم.

در واقع ما پیشرفت‌های خیلی خوبی در حوزه تولید واکسن داشته‌ایم ولی تولید واکسن تنها زمانی قطعیت خواهد داشت که فازهای یک، دو و سه انسانی با موفقیت انجام بشود.پس از پشت سر گذاشتن این مراحل است که می‌توانیم از وجود واکسن ایرانی با نتیجه موثر صحبت کنیم.

در این میان باید توجه داشته باشیم همه آنچه روزها در این حوزه دنبال و معرفی می‌شود، فقط کاندیدای واکسن هستند و با تلاش این اتفاق خواهد افتاد و فازهای بعدی هم با موفقیت پیش می‌رود و در نهایت نتیجه این خواهد بود که واکسنی ایرانی و باکیفیت داشته باشیم. اما در کنار تلاش برای تولید واکسن باید پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کرد.

بنابراین ما نباید در راه رسیدن به این هدف و به خیال واکسن، اجرا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنیم.

همه می‌دانند هدف نهایی واکسن، کنترل بیماری است. پس ما باید در شرایط فعلی و تا وقتی به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که واکسن را به صورت عمومی استفاده کنیم، بیماری را با روش‌هایی که ممکن است و در اختیار داریم کنترل کنیم و این امر فقط با اجرای توصیه‌های همیشگی شدنی است.

این درحالی است که در زمان تزریق واکسن و اجرای واکسیناسیون همگانی هم همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت‌های تولیدکننده واکسن، چه توصیه‌هایی برای افرادی که آن واکسن را استفاده می‌کنند، دارند؛ چنان‌که همین امروز هم بیشتر شرکت‌های تولیدکننده واکسن در سراسر دنیا، همچنان افرادی را که واکسن را تزریق کرده‌اند، به استفاده از ماسک توصیه می‌کنند.

در نهایت باید خوشبین بود هر روز در جهان افراد بیشتری واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه اگر واکسن در اختیار افراد بیشتری قرار گیرد زمینه برای کنترل ویروس در جهان فراهم خواهد شد.

احسان مصطفوی - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واکسیناسیون فاصله اجتماعی ماسک کرونا تولید واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن

پس از شکایت ده‌ها خانواده از شرکت آسترازنکا به دلیل عوارض جانبی واکسن این شرکت، آسترازنکا برای اولین بار اعتراف کرد این واکسن در مواردی آسیب جدی به شخص وارد می‌کند.

به گزارش مشرق، آسترازنکا برای اولین بار اعتراف کرد که واکسن آن علیه ویروس کرونا می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند. بر اساس آنچه روزنامه انگلیسی «تلگراف» منتشر کرده است، این غول داروسازی به دلیل ادعای اینکه واکسن آن که با دانشگاه آکسفورد ساخته شده است در ده‌ها مورد باعث مرگ و آسیب‌های جدی شده است، به همین دلیل در یک دادخواست دسته‌جمعی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. وکلا می‌گویند که واکسن عوارض جانبی ایجاد کرد که تأثیر مخربی بر تعداد از انسان‌ها داشته است.

براساس گزارش الشرق الاوسط، اولین پرونده علیه آسترازنکا سال گذشته توسط پدر دو فرزند، جیمی اسکات، که پس از دریافت این واکسن در آوریل ۲۰۲۱ دچار خونریزی مغزی شد، به دادگاه ارائه شد. آسترازنکا این دعاوی را به چالش می‌کشد، اما در یک سند قانونی که در فوریه به دادگاه عالی ارائه شد، پذیرفت که واکسن این شرکت علیه کروناویروس در مواردی، باعث ایجاد لخته خون و کاهش پلاکت خوان در افراد شده است.

۵۱ پرونده علیه آسترازنکا در دادگاه عالی مطرح شده است که قربانیان و بستگان آنها خواهان غرامتی به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند هستند. اعتراف آسترازنکا که در دفاع قانونی از پرونده دادگاه عالی آقای اسکات بیان شد، در پی کشمکش‌های حقوقی شدید صورت گرفت. اگر شرکت دارو گواهی دهد که واکسن در موارد خاص قانونی باعث بیماری جدی و مرگ شده است، این می‌تواند منجر به پرداخت خسارت شود.

آسترازنکا در پاسخ نامه‌ای که در می ۲۰۲۳ به وکلای آقای اسکات ارسال شده است، ادعا کرد که واکسن در سطح کلی باعث لخته شدن خون نمی‌شود. اما در یک سند قانونی که در فوریه به دیوان عالی ارائه شد، این شرکت گفت: مشخص شده است که واکسن در موارد بسیار نادری می‌تواند باعث ایجاد لخته خوان شود. مکانیسم علت ناشناخته است. علاوه بر این، در غیاب واکسن آسترازنکا (یا هر واکسنی) نیز لخته می‌تواند ایجاد شود. در مقابل وکلا استدلال می‌کنند که واکسن آسترازنکا در افزایش سرعت لخته خوان بسیار فعال عمل کرده است، چیزی که شرکت به شدت آن را رد می‌کند.

چند ماه پس از معرفی واکسن آسترازنکا، دانشمندان عوارض جانبی بالقوه جدی را شناسایی کردند. سپس توصیه شد که یک واکسن جایگزین به افراد زیر چهل سال داده شود، زیرا خطر واکسن آسترازنکا بیشتر از آسیب ناشی از ویروس کرونا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز