Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@22:49:01 GMT

آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی کیان

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۲۹۷۶

آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی کیان

عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا با حجم سرمایه ۳.۵ میلیارد یورو با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت پتروشیمی کیان در سال ۹۱ تأسیس و این مجتمع در سه قطعه زمین به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در عسلویه احداث خواهد شد که پس از بهره‌برداری کامل  از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خواهد بود.

براساس مطالعات انجام‌شده و در نظر گرفتن وضع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و بین‌المللی در سال‌های آینده و امکان تأمین دانش فنی واحدهای پایین‌دستی و زمین اختصاص‌یافته به طرح پتروشیمی کیان، واحد الفین با در نظر گرفتن خوراک گاز و مایع به همراه واحدهای بوتادین، استخراج بنزن و هیدرو دی آلکیلاسیون در بالادست و تعدادی واحد پایین‌دستی در شاخه‌های اتیلن، پروپیلن و بنزن شامل واحدهای اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن اکساید و اکسو الکل به‌عنوان ساختار نهایی مجتمع انتخاب شده است.

خوراک پتروشیمی کیان از پالایشگاه‎های گازی پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه تأمین می‌شود؛ ۹۰۰ هزار تن اتان، ۲۵۰ هزار تن پروپان، ۳۵۰ هزار تن بوتان، ۳۱۵ هزار تن +C۳ و ۶۹۱ هزار تن +C۵ در این طرح مصرف می‌شود.

مجموع ظرفیت تولید واحد فرآیندی الفین، استخراج بنزن، بوتادین و هیدرو دی آلکیلاسیون در فاز نخست پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن است و ۱۲۶۰ هزار تن اتیلن، ۳۲۷ هزار تن پروپیلن، ۲۰۲ هزار تن بنزن، ۱۷۷ هزار تن بوتادین و ۴۵ هزار تن نفت کوره در این واحد تولید می‌شود.

۲۶۵ هزار تن اتیل بنزن/ استایرن مونومر، ۱۵۰ هزار تن پروپیلن اکساید، ۱۵۰ هزار تن نرمال بوتانول، ۱۰۰ هزار تن دواتیل هگزانول و ۲۵ هزار تن ایزوبوتانول نیز در فاز دوم این طرح تولید می‌شود.

مجموع سرمایه‌گذاری فازهای یک و دو طرح پتروشیمی کنگان حدود ۳.۵ میلیارد یورو است که از محل آورده سهامداران و از بازار سرمایه و فاینانس تأمین می‌شود. ارزش فروش محصولات نیز ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

سهم هر بخش از سرمایه‌گذاری در واحد الفین فاز نخست، مهندسی ۳.۵ درصد، خرید و تدارکات ۶۹.۸ درصد، ساختمان و نصب و پیش‌راه‌اندازی ۲۵.۳ درصد، راه‌اندازی ۱.۱ درصد و آموزش ۰.۳ درصد پیش‌بینی شده که پیمانکار واحد الفین فاز نخست شرکت ایرانی OIEC و پیمانکار فناوری و مهندسی پایه گسترده (FEED) واحد پلی‌اتیلن سنگین، شرکت نارگان است.

طرح پتروشیمی کیان در دوران ساخت برای ۳۱۰ هزار نفر در ماه و در دوران بهره‌برداری برای ۷۰۳ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

۶۰ درصد شرکت پتروشیمی کیان متعلق به هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و ۴۰ درصد هم متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ است.

برچسب هاتولید پلی پروپیلن شرکت پتروشیمی کیان (سهامی خاص) میدان گازی پارس جنوبی (پارس جنوبی)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تولید پلی پروپیلن میدان گازی پارس جنوبی پارس جنوبی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو طرح پتروشیمی کیان پارس جنوبی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترك ایران و چین گفت: به طور کلی و در سال های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار كالای صادراتی ما چین است البته تركیب صادراتی ما به همه كشورها بر اساس امار گمرك بیش از ۸۰ درصد كالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان كه تولیدی بوده است.

حریری تصریح کرد: ۹۱ درصد كالای صادراتی ما به چین از فراورده های نفتی است كه اصولا در تركیب صادرات مشكل داریم. در بازار های بین المللی كیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر كیفی رقیب ندارد كه بازار دست ایران است.

او با بیان اینكه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی كردیم گفت: حدود ۵سال پیش بر كالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشكالات صادرات به چین كارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مركبات، فرش و صنایع دستی،سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران بعنوان كالای غذایی صادرات انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده كه در سال های اخیر با پیدا كردن بازارهای متنوع در این كشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته ایم.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین لیست كالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین الات الیاف نانو و هایتك به چین صادر كردیم و درصدد پیداكردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، كفش دست سوز و شیرینی و شكلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری كه تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاك مردانه با برندهای معتبر متمركز شده ایم.

وی اظهار امیدواری كرد: همه كالاهای تولید كشور كه در فرایند تولید میزان ارز آن كمتر از ۲۵ درصد هزینه كالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده كنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • عملیات اجرایی پروژه کمربندی قلعه‌نو آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع پرورش اسب در شهرکرد
  • آغاز عملیات گازرسانی به مجتمع دامپروری شهر کیان
  • مشکلات پیش روی طرح راه آهن خراسان جنوبی روی میز بررسی
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین