Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «خدیجه چنگیز» نامزد "جمال خاشقچی" روزنامه نگار مطرح منتقد آل سعود که سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری کشورش در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسیده است، با صدور بیانیه‌ای خواستار مجازات بدون تأخیر محمد بن سلمان ولی عهد سعودی به عنوان آمر این قتل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه که سه روز پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره نقش بن سلمان در قتل خاشقچی منتشر شده، آمده است: مجازات بدون تأخیر ولی عهد سعودی که دستور قتل وحشیانه یک فرد بی گناه را داده، ضروری است.

مدافعان حقوق بشر در پی انتشار این گزارش اطلاعاتی آمریکا خواستار مجازت ولی عهد سعودی و بلوکه شدن اموال و دارایی ها و ممنوعیت سفر وی به کشورهای خارجی شده‌اند.

سازمان سیا روز جمعه گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد خاندان عربستانی منتشر کرد که در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، آمر این قتل فجیع معرفی شده است.

این گزارش تاکید دارد که از سال ۲۰۱۷، ولیعهد (عربستان) کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی (سعودی) تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

در مقابل وزارت امورخارجه عربستان جمعه شب در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول دانست.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرده بود، به قتل رسید، اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد؛ از همان زمان و به رغم مشخص شدن آمریت بن سلمان در این قتل و به دلیل حمایت همه جانبه ترامپ از ولیعهد سعودی، مقام های سیاسی و اطلاعاتی آمریکا به طور علنی در این باره صحبت نکردند و حتی شواهد موجود را کتمان کردند.

به دنبال همین گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه ۷۶ تبعه سعودی که شامل تعدادی از مقام‌های ریاض، خانواده‌های آنها و برخی از اعضای گارد سلطنتی سعودی است، محدودیت هایی برای صدور روادید در نظر گرفته، اما بن سلمان به ‌رغم صدور دستور قتل خاشقچی تحریم و یا محدود نمی‌شود.

برچسب‌ها روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن ‌سلمان عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا استانبول آنتونی بلینکن حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن سلمان روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن سلمان عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا استانبول آنتونی بلینکن حقوق بشر اخبار کنکور ولی عهد سعودی روزنامه نگار بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر اینکه گزارش‌های کشف گور‌های دسته جمعی جدید در نوار غزه باعث «نگرانی عمیق» او شده‌اند خواستار انجام تحقیقات مستقل و جامعی پیرامون این گور‌های دسته‌جمعی شد.

او اظهار کرد: «روایت‌های ضد و نقیض پیرامون برخی از این گور‌های دسته‌جمعی وجود دارند و در این میان برخی ادعا‌های جدی حاکی از دفن اجساد افراد بی‌گناه کشته شده در این گور‌ها هستند.»

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: «ضروری است بازرسان مستقل بین‌المللی به همراه کارشناسان پزشکی قانونی فورا به مکان این گور‌های دسته‌جمعی دسترسی پیدا کرده تا بتوانند شرایط دقیق جان باختن صد‌ها فلسطینی و دفن آنها یا دفن مجدد آنها را تعیین کنند.»

اخیرا گزارش شد انبو‌هی از اجساد جدید از گور‌های دسته‌جمعی در محل مجتمع پزشکی ناصر در خان‌یونس در جنوب نوار غزه و همچنین بیمارستان الشفاء شهر غزه به دنبال عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی کشف شدند که محکومیت سازمان ملل را در پی داشت.

بر اساس گزارش گروه‌های دفاع مدنی غزه صد‌ها جسد در گور‌های دسته جمعی در بیمارستان ناصر و همچنین مجتمع پزشکی الشفاء کشف شده‌اند که برگ جدیدی از پرونده جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان است.

گوترش تاکید کرد: «خانواده‌های کشته‌ها و مفقودین این حق را دارند که بدانند چه اتفاقی برایشان افتاده است؛ و جهان این حق را دارد که عوامل هر گونه نقض قوانین بین‌المللی که رخ داده را پاسخگو کند.»

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!