Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@13:00:34 GMT

نقش رونق گردشگری ساحلی در جلوگیری از صید غیرمجاز

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۴۰۱۱

نقش رونق گردشگری ساحلی در جلوگیری از صید غیرمجاز

محمد احمدی زاده روز دوشنبه در رویداد دورهمی با محوریت گردشگری توسط مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: همچنین این کار از وارد شدن آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند زیرا گردشگری نیز نباید منجر به وارد آمدن خسارت به طبیعت شود.
این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به کمرنگ شدن شیوه های صید سنتی، ادامه داد: همین شیوه های سنتی می‌توانند یکی از بهترین جاذبه‌های بندرعباس برای جذب گردشگر پس از پایان دوره کرونا باشد، بسیاری از مردم دوست دارند این شیوه‌ها را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمدی زاده گفت: علاوه بر این شهرداری می تواند با دادن مجوز به ایستگاه‌های ساحلی که خدمات منتوعی به گردشگران مراجعه کننده می‌دهد هم زمینه بهبود معیشت مردم را فراهم کرده و هم نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کند.
وی اضافه کرد: این هم بر بهبود زندگی و معیشت مردم جوامع محلی تاثیر مثبت برجای می‌گذارد و هم موجب حفظ این شیوه‎‌ها و فرهنگ استفاده از آن می‌شود.
به گفته این کارشناس، حوزه گردشگری ساحلی و دریایی ظرفیت بی انتهایی برای فعالیت دارد که بایستی به صورت تخصصی به آن پرداخته شود تا هم بر اقتصاد کلان تاثیر بگذارد و هم برای زندگی و معیشت ساکنان جوامع محلی مفید باشد.
این فعال حوزه گردشگری در پاسخ به یک پرسش پیرامون تبدیل سواحل مناسب برای گردشگری به مزارع پرورش میگو، پاسخ داد: به عنوان کارشناس می توانم بگویم زمانی که برنامه ای برای بهره‌برداری از پهنه در اختیار نداشته باشیم و یا اینکه استفاده نکنیم دیگران برای کارهای دیگر استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: مطالبه گری در حوزه گردشگری باید شکل بگیرد و تعداد فعالان و علاقه مندان به فعالیت در این حوزه باید بیشتر باشد تا بتوانند تاثیر مناسبتری در جامعه برجای بگذارند.
مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی یادآور شد: اما اصلی ترین چالش‌های گردشگری ساحلی شامل نبود شناخت از ظرفیت های حوزه گردشگری دریایی و ساحلی در هرمزگان، نیاز جوامع محلی به آموزش و نبود زیر ساخت کافی گردشگری است.
این فعال گردشگری در خصوص نوار ساحلی بندرعباس گفت: اولین مشکل بندرعباس نقض حریم ساحلی ۶۰ متری است که به واسطه بلوار ساحلی این حریم از بین رفته است، این بلوار می توانستند ۱۰۰ متر عقب‌تر احداث کنند تا نوار ساحلی برای مردم حفظ شود.
احمدی زاده در پاسخ به سوالی پیرامون اسکله قدیم روبه تخریب بندرعباس که میله‌های فلزی آن از سوی برخی افراد به سرقت می‌رود، هم پاسخ داد: این اسکله درحال تخریب در فهرست آثار ملی ثبت شده و تفاهم نامه ای بین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان بنادر و دریانوردی برای مرمت آن منعقد شده است که باید امیدوار بود این کار انجام شود.
وی پیشنهاد داد: برای رفع مساله سردرگمی افراد وعلاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه دریایی در این استان ساحلی و دریایی معاونت دریایی و ساحلی در ارگان هایی مختلف دولتی مستقر درهرمزگان تشکیل شود.
این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت در ارگان‌های مختلف مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری هرمزگان، شهرداری بندرعباس و غیره از مشکل های فعالان می‌کاهد و نگرش ها را نسبت به دریا تغییر می‌دهد.
مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی با اشاره مجدد به ظرفیت های فراوان دریا در حوزه دریا گفت: اکنون به دریا تنها به عنوان مسیری برای تجارت نگریسته می‌شود، البته تفاهم نامه ای بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی برای رونق گردشگری دریایی و ساحلی منعقد شده است اما فعال‌تر شدن اداره‌های محلی نقش تاثیر موثرتری بر این بخش صنعت سفر و گردشگری برجای خواهد گذاشت.

48

کد خبر 1491324

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان هرمزگان حوزه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اشاره به اینکه ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنجیره ارزش استان در اکسپو ۲۰۲۴ تهران صورت گرفته است، گفت: ۱۰ زنجیره ارزش دیگر در مازندران شناسایی شده و تقویت می‌شوند.

وی با اعلام اینکه با همکاری وزارت کشور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش راهبردی برای ۳۱ استان کشور در اکسپو ۲۰۲۴ دایر شده است، افزود: در این راستا مازندران نیز به منظور ارائه توانمندی‌های زنجیره ارزش این استان در اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافته است.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود دو زنجیره ارزش برای مازندران تعریف شده است، گفت: زنجیره ارزش راهبردی مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی دو زنجیر ارزش استان مازندران هستند که به جهت ظرفیت‌هایی که استان مازندران دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده و با تاکید استاندار مازندران در برنامه‌های زنجیره ارزش راهبردی قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه مرکبات و کیوی مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغوب ترین نوع مرکبات کشور و بالغ بر ۲۲۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می‌شود، عنوان کرد: در این استان زنجیره این محصولات به صورت کامل فعالیت دارند و از مرحله تأمین نهال، نهال اصلاح شده و دقیق و نیز در مراحل بعدی در زمینه تولید و شناسنامه دار کردن باغ‌ها، سردخانه‌ها و سورتینگ‌ها مازندران ظرفیت‌های مناسبی در بخش کیوی و مرکبات دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود پایانه‌های صادراتی برای تأمین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن ظرفیت مهمی در استان به شمار می‌روند، یادآور شد: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می‌شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول را خارج کند و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه شود.

خیریان پور با بیان اینکه در بحث گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران نیزظرفیت متعددی وجود دارد، یادآور شد: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت‌های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت‌های مهمی در استان مازندران هستند که می‌توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 6090236

دیگر خبرها

  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد