افزایش سطح دغدغه مندی طلاب و روحانیون نسبت به مسائل کشور
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۹۶۶۷
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت الله علیرضا اعرافی عصر دوشنبه در دیدار با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفتر مدیر حوزههای علمیه در قم، ضمن تاکید بر عملیاتی سازی تفاهم نامه حوزههای علمیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حوزه علمیه به عنوان حوزه انقلابی، با تعمیق توجه خود، به مسائل فرهنگی و اجتماعی و دغدغههای نظام اسلامی ورود کرده و با ارتقای سطوح دغدغه مندی حوزویان نسبت به مسائل کشور، قوه مطالبه گری طلاب و روحانیون را نیز تقویت کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه برای نقاط تلاقی حوزه با بیرون، دستیار ویژه ای تعیین و حدود ۱۲ ستاد تخصصی در موضوعات اجتماعی و فرهنگی راه اندازی شده است، افزود: در برنامه پنج ساله و طرح آمایش حوزههای علمیه، بحث بهرهگیری حداکثری از ظرفیت نخبگانی طلاب و فضلای حوزههای علمیه و اخذ نظرات و دیدگاههای ایشان برجسته شده است.
مدیر حوزههای علمیه در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در طرح آمایش حوزه، بالغ بر ۸۰ کارکرد حوزه و دایره ارتباط آن با نهادهای حاکمیتی ترسیم شده است، گفت: ۴۰۰ رشته و گرایش و مقطع در حوزههای علمیه ترسیم، سرفصل نویسی و منابع و متون آن آماده شده است؛ ثمرات جهش دانشی این رویکرد در یک دهه آینده نمود عینی خواهد یافت.
اقتصاد ایران کماکان بر ریل سرمایه داری
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این دیدار، ضمن تأکید بر اهمیت تفاهم نامه همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و حوزههای علمیه، درگیر کردن حوزویان با سطوح حکمرانی دینی را به نوعی ارتقای سطوح علمی و تقویت مطالبه گری توصیف کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه سیاست و دفاع ما دینی و مردمی شده در حالی که هنوز اقتصاد کشور دینی و مردمی نشده است افزود: اقتصاد ما همچنان بر ریل سرمایه داری استوار بوده، رابطه بانک و صنعت با مردم کمرنگ است؛ اگر همچون سیاست و دفاع در عرصه فرهنگ و اقتصاد به سمت مردمی سازی حرکت نموده، نقش خانواده و محلات را در این حوزهها پررنگتر شاهد تأثیرات فراوانی خواهیم بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تأکید بر ارائه الگوهای شهرسازی بومی، توجه به حاشیه نشینی را مسئلهای مهم عنوان نمود گفت: تلاش ما بر این است که با همکاری مجموعههای علمی کشور از جمله حوزههای علمیه، در سیاستهای کلی برنامه هفتم کشور، آینده نگری را تقویت نموده و به متن مسائل روز و جاری کشور توجه بیش از پیش داشته باشیم.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام حوزه های علمیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیدهاند. به این بهانه چند نکته را میتوان طرح کرد:
۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیتالله خامنهای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهههاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه اینکه به جای عبا لباس نظامی پوشیدهاند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمیشود. همچنین میدانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.
۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟
۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت میکنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیدهاند؟ آیا تصور نمیکنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیتالله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.
۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمیکنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم میکند؟
۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانمهای چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانمها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.
۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر میکردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمدهاند و لباس نظامی پوشیدهاند!
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900067