Web Analytics Made Easy - Statcounter

عادل بزدوده، عروسک ساز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت عروسک سازی در کشور گفت: متاسفانه مسیر طی شده در زمینه عروسک سازی به سنگلاخ خورده است، چون وقتی عروسک‌های دارا و سارا را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساختند در اتاق فکرش افراد باتجربه این عرصه حضور نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الان قیمت عروسک‌های دارا و سارا به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در شرایط کنونی خانواده‌ای این عروسک‌ها را تهیه نمی‌کند. بزرگترین کم کاری را در این زمینه آگاهانه انجام دادیم.

بیشتربخوانید

پژوهش‌های سطحی؛ علت نبود عروسک‌های بومی و ملی

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدارشان با عروسک سازان گفتند برای فروش عروسک چه زمینه‌ای فراهم کردید؟ چه کار فرهنگی کردید که فکر می‌کنید به عروسک ملی ما تبدیل می‌شود. باید زمینه فرهنگی برای هرکاری ایجاد کرد. سرشاخه این زمینه سازی در جامعه ما تلویزوین است. تبلیغات، فروش، وجود تیم‌های مردم شناسی و جامعه شناسی بخش‌های مختلف کار تولید عروسک را تشکیل می‌دهد. در این عرصه فرصت سوزی کردیم. فرصت سوزی‌ای که پیش از انقلاب آغاز شد و اکنون هم ادامه دارد. یک فرد و مجموعه نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه فعالیت کند.

این عروسک ساز ادامه داد: باید کسی به من در زمینه ساخت عروسک سفارش دهد. برای ساخت یک شخصیت نیاز به فکر است. در اتاق فکر باید مجموعه‌ای متشکل از جامعه شناس ها، قصه شناس ها، فرهنگ عامه شناس‌ها دور هم جمع شوند؛ چراکه باید به یک هویت رسید و تبادل نظر کرد. ساخت عروسک کار ساده‌ایست و سه چهار روزه به پایان می‌رسد. پیش از آن باید در زمینه‌های مختلف مطالعه کرد. دلیل اصرار دوستان به اینکه مبارک عروسک ملی ماست، چیست؛ درحالی که این عروسک از خارج به ایران وارد شده است. در مناطق مختلف کشورمان فرهنگ‌های مختلفی داریم هرکدام ازاین فرهنگ‌ها عروسک‌هایی دارند از جمله آن‌ها می‌توان به تکم اشاره کرد. چرا از شخصیت‌های فرهاد و شیرین که پراحساس هستند برای عروسک سازی استفاده نمی‌کنیم.

بزدوده بیان کرد: گنجینه ما پر است. باید از میان این گنجینه شخصیت های عروسکی انتخاب شوند. نیازی به جستجو در شاهنامه فردوسی و نظامی نیست. باید چند گروه به درستی نیازسنجی کنند برای اینکه به خانواده اسطوره‌ای مورد نظرمان برسیم. دنیایی از شخصیت‌های بشری داریم که دنیا را تکان می‌دهند. در ساخت عروسک هدفمند هستیم، اما این هدفمندی به امروزمان منحصر می‌شود و برای فرداهایمان فکرنکردیم. باید از خودمان شروع کنیم. در این صورت مسیر هموار می‌شود.

وی اظهار کرد: عروسک‌های شهرموش‌های دو بدون زییایی و دلبری‌های لازم خلق شدند. تهیه کننده زیرمجموعه تخصصی دارد که خالق عروسک‌ها هستند. یا برای ساخت مشورت نمی‌کنند یا از افراد بازاری برای مشورت بهره می‌برند. درحالی که عروسک‌های فیلم‌های آمریکایی جهان را پرمی کند. او می‌گوید یک بخش از صنعت هنر است از آن بهره مند می‌شوم اشکالی ندارد از کاراکتر‌های خوب درآمدزایی کرد. این اتفاق در کشورمان نیفتاده است. قبل از خلق کاراکتر‌هایی که ساختیم کسی داستان آن کاراکتر را نوشته است جلسه‌های متعددی با تهیه کننده، نویسنده و کارگردان می‌گذاریم. نویسنده و کارگردان نقش محوری در پیوست کارهایشان به من خلاق دارند. بعد از صحبت‌های چند جلسه اتود زدن را آغاز می‌کنم. پس از اینکه به آنچه می‌خواستیم رسید کار تولید عروسک را آغاز می‌کنیم. پیش از فیلمبرداری از زاویه‌های مختلف از عروسک عکس می‌گیرند.

این عروسک ساز اظهار کرد: علاوه بر اینکه نوشته اهمیت دارد، طراحی، صدای مناسب و عروسک گردان در معرفی کاراکتر خوب مهم است. این مسئله علاوه بر ایران در جهان هم دیده می‌شود. نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار به عروسک ساز، عروسک گردان و صداساز برای حضور عروسک‌هایی مانند موس کرمیک در هر برنامه داده می‌شود به هرحال تیم حمایت کننده اقتصادی شان بسیار قوی است ما چند تا عروسک سیاه، مشکی و نارنجی می‌سازیم و برای تبلیغ آن در زمان درست اقدام نمی‌کنیم. درحالی که آن‌ها برای ساخت تام و جری پس از اینکه تبلیغات کردند و مخاطبان را به حد اشباع رساندند عروسک را به بازار وارد می‌کنند. ما این کار را بلد نیستیم. باید ۵۰ سال در این زمینه فعالیت کنیم برای اینکه به آجر‌های اول آمریکا و اروپا برسیم. هنوز فیلم آواتار نیامده بود همزمان یا زودتر عروسکش آمد آنقدر شبیه و درست می‌سازند.

بزدوده ادامه داد: بهترین و بدترین کمپانی عروسک سازی رادر تایوان فعالیت می‌کند.. ما ابزارش را داریم، اما کسانی که بخواهند وارد این عرصه شوند نداریم اگر باشد عروسک‌های بازاری است. در جایی که قانونمند است زندگی می‌کنم و عروسک‌های آمریکایی را می‌خرند. وقتی خوراک فرهنگی برای بچه هایمان نباشد خوراک فرهنگی آن‌ها مزه‌های غیربومی دارد. درصورتی که مزه خوب عروسک هایمان به مذاق بچه‌ها خوب بیاید تهیه می‌کنند. مطمئنا اگر ما برای بچه هایمان خوراک فرهنگی مناسب داشته باشیم آن‌ها را پیداکنیم و به بچه‌ها بدهیم، از ذهنشان نمی‌رود. وقتی قانونگذار خبرندارد چه اتفاقی رخ می‌دهد کار جلو نمی رود. مجلسی‌ها چقدر از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خبردارند. در جایی باشند که دارد پوستشان کنده می‌شود به داد تیم تشکیل دهند ششمین جشنواره اسباب بازی برسید که کارشان ارزش دارد. هرچقدر پول در این عرصه خرج کنند باز کم است فقط یک نسل دو نسل نیست آن‌ها باید چه داشته باشند خوراک خوشمزده ایرانی یا خوراک خوشمزده خارجی داشته باشند.

وی تصریح کرد: قصه نباشد شخصیت بی معناست. قصه به شخصیت هویت می‌دهد. بچه را به ایرانی بودنش و سنت خودش که به باور رویش دوباره زمین است و به خدا نزدیک می‌کند. یک اتفاق خوب و ناپسند افتاد شکرستان ساخته شد مخاطبش بچه نیست به عروسک تبدیل می‌شود معلوم است شکست می‌خورد. بچه‌ها سنگ صبور ندارند وقتی جایگزین نداریم زنگ خطر به گوش می‌رسد. عروسک یکی از عناصر تاثیرگذار است که می‌تواند باعث شود بچه از نظر روانی تخلیه شود.

این عروسک ساز ادامه داد: سریال سازی زمینه را برای خلق یک کاراکتر خوب فراهم می‌کند؛ منتها چالش‌های مختلفی برایش ایجاد می‌شود. یک جایی بیش از حد عشق می‌ورزیم. این حد را کاراکتر ایجاد می‌کند این‌ها نوشته است خودم را در آن کاراکتر می‌بینم. این باید درست تعریف شود. جایی شیطنت داریم جای شیطنت، شلوغی و گوش دادنش مشخص است این‌ها بخشی است که باید به بچه آموزش بدهیم. درصد آموزش ما نسبت به مدتی که گذشته بسیارکم است. مطمئنا همه دوستان من این کاره هستند مسئله اش سرمایه گذاری است. همیشه تلویزیون ما را حمایت می‌کرد توانستیم به خانه‌ها برویم. آن تهیه کننده باید دلش به چه کسی غیر از تیمش گرم شود. بدون حامی در روند خسته کننده‌ای می‌افتد که از ساخت شهر موش‌های ۲ پشیمان می‌شود. از این اتاق به آن اتاق رفتن‌ها در این مسئله تاثیر می‌گذارد. سرمایه گذار جلو نمی‌آید. اگر این اتفاق نیفتد کار پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسباب بازی ساخت عروسک عروسک سازی عروسک ساز عروسک ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: سکوی پرتاب نوآوری و تحول در صنعت خودرو (+گزارش تصویری)

عصر ایران؛ مسعود طاهری - هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن با شعار "عصر جدید، خودروهای جدید" از 6 تا 15 اردیبهشت در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی چین (تیانژو) افتتاح شد و این رویداد عظیم با دستاوردهای چشمگیر و نویدبخش کار خود را آغاز کرد.   این نمایشگاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود، شاهد حضور پررنگ خودروسازان داخلی و خارجی و رونمایی از جدیدترین دستاوردهای آنها در زمینه طراحی و تولید خودرو بود.   در نمایشگاه امسال، شاهد درخشش خودروهای نوآورانه و پاک بودیم. 278 خودروی برقی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت که این امر نشان‌دهنده گام‌های بلند صنعت خودرو به سمت جایگزینی خودروهای بنزینی و دیزلی با خودروهای برقی و احترام به محیط زیست است.   غرفه‌های نمایشگاه پکن 2024، میزبان  خودروسازی جهان و برندهای چینی مطرحی همچون Chery و... است. این شرکت‌ها جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه خودروهای برقی، هیبریدی و خودران را به نمایش گذاشتند و تبادل نظر و بحث و گفتگوهای مفیدی میان متخصصان و فعالان این حوزه صورت گرفت.   بازدیدکنندگان نمایشگاه شاهد رونمایی از 117 مدل خودروی جدید توسط 30 شرکت خودروساز بودند.   این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر و همکاری میان خودروسازان داخلی و خارجی فراهم کرده و زمینه را برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در سطح جهانی مهیا نموده است.    نمایشگاه پکن 2024 بار دیگر نشان داد که چرا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود و می‌توان به آینده‌ای روشن و پررونق در این حوزه امیدوار بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: سکوی پرتاب نوآوری و تحول در صنعت خودرو (+گزارش تصویری)