Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@07:03:54 GMT

نوروز ۱۴۰۰ و دست خالی تلویزیون در شیفت شب

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۲۱۷۶

نوروز ۱۴۰۰، دورهمی و عصرجدید روی آنتن تلویزیون نمی‌روند و «خندوانه» تنها امید تلویزیون برای نوروز است.

خبرگزاری میزان - هر سال شبکه‌های مختلف تلویزیون به ویژه شبکه سه و نسیم، تلاش می‌کنند برنامه‌های پرمخاطب و برند‌های خود را روی آنتن بفرستند تا در جمع پربیننده‌ترین‌های نوروز قرار بگیرند و در این رقابت پیروز شوند، اما شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته باعث شد بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند و امسال دست تلویزیون در پخش برنامه‌های پربیننده در ساعات پایانی شب که پربیننده‌ترین زمان تلویزیون است، خالی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم دیروز خبر از غیبت «دورهمی» در نوروز ۱۴۰۰ داد و پرونده مسابقه «عصر جدید» نیز شب سال تحویل، بسته خواهد شد. تنها امید تلویزیون و شبکه نسیم برای آخر شب‌های نوروزی، «خندوانه» است.

غیبت «دورهمی» پس از ۴ سال

مهم‌ترین غایب نوروز امسال، مهران مدیری و «دورهمی» است. این برنامه از نوروز ۹۶ تا نوروز ۹۹، چهار سال متوالی، جزو ویژه‌برنامه‌های شبکه نسیم و البته پربیننده‌ترین برنامه‌ها بود. «دورهمی» نوروز ۹۶، پس از «خندوانه» در جایگاه دومین برنامه پربیننده قرار گرفت، نوروز ۹۷ با ۶۵ درصد بیننده، پرمخاطب‌ترین برنامه نوروزی بود و نوروز ۹۹، با کسب ۵۶ درصد بیننده در صدر جدول پرمخاطب‌ترین‌های نوروز نشست. این برنامه نوروز ۹۸ که رقبای قَدَری مانند «عصر جدید»، «برنده باش» و «خندوانه» داشت، پس از «کودک‌شو» در رتبه پنجم قرار گرفت. اکنون پس از چهار سال، اولین بار است که شبکه نسیم، نوروز را در غیاب یکی از برندهایش یعنی «دورهمی» سپری خواهد کرد. مهران مدیری مدتی پیش از تولید سری پنجم برنامه با تغییرات و ساختار متفاوت خبر داده بود و دیروز نیز مدیر شبکه نسیم این وعده را تکرار کرد، اما فعلا مشخص نیست فصل بعدی «دورهمی» چه زمانی ساخته خواهد شد.

جای خالی «عصر جدید» نوروزی

یکی دیگر از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون، مسابقه «عصر جدید» است که شیوع کرونا تاثیر منفی مهمی بر آن داشت. خطر سرایت ویروس، ضبط سری دوم آن را بسیار طولانی و تولید سری سوم را تعطیل کرد. سری اول این مسابقه، نوروز ۹۸، مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت و «عصر جدید» توانست در جذب مخاطب از دیگر برنامه‌ها سبقت بگیرد. این مسابقه نوروز سال گذشته هم «دورهمی» را پشت سر گذاشت و با ۶۵ درصد بیننده موفق شد بیشترین مخاطب را داشته باشد. مهرماه امسال، فراخوان شرکت در سومین سری مسابقه اعلام شد، اما موج جدید کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان، بار دیگر وقفه‌ای در سری دوم «عصر جدید» ایجاد کرد و در نهایت امکان تولید سری جدید آن، ویژه نوروز فراهم نشد. فینال سری سوم مسابقه قرار است همزمان با عید مبعث پخش شود و برندگان درشب تحویل سال معرفی شوند.

«خندوانه»؛ تنها امید تلویزیون

تنها برنامه پرمخاطب تلویزیون که بیش از ۵۰ درصد بیننده داشته، «خندوانه» است که می‌توان گفت تنها شانس تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ به حساب می‌آید. این برنامه معمولا مورد توجه مخاطبان بوده و حتی بازپخش آن نیز بیننده داشته است، بنابراین پیش‌بینی این که امسال هم مورد توجه قرار خواهد گرفت، سخت نیست و بازگشت آن به تلویزیون اتفاق مهمی محسوب می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، «خندوانه» نوروز ۹۶ پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون بود و در نوروز ۹۸ پس از «عصر جدید» و «برنده باش» در جایگاه سومین برنامه پرمخاطب قرار گرفت. رامبد جوان سال گذشته تصمیم گرفت به دلیل شیوع کرونا این برنامه را ویژه نوروز تولید نکند، اما امسال به دلیل پایداری شرایط، ضبط سری جدید «خندوانه» را آغاز کرده و قرار است این برنامه آخر هفته‌ها، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه پخش شود.

کنداکتور خالی از شنبه تا سه‌شنبه

با توجه به این که «خندوانه» تنها سه شب در هفته، پخش می‌شود و خبری از «دورهمی» و «عصر جدید» هم نیست، بنابراین کنداکتور شبانه تلویزیون از پخش برنامه‌های جذاب و پرمخاطب خالی است. احتمالا شبکه نسیم شنبه تا سه‌شنبه ویژه‌برنامه نوروزی «کودک‌شو» را روی آنتن خواهد برد که این مسابقه هم چندان پربیننده نیست. هرچند شیوع کرونا باعث شد تولید برنامه‌ها و سریال‌ها با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی مواجه شود، اما از آن جایی که مردم در تعطیلات نوروز به دلیل خطر انتقال کرونا و موج جدید شیوع کرونا، ناچار به خانه‌نشینی هستند، تلویزیون باید در این دوران برنامه‌های جذاب و سرگرم‌کننده بیشتری داشته باشد.

۴ برنامه پربیننده در نوروز ۹۸

نوروز ۹۸ پخش همزمان سه برنامه پرمخاطب، یعنی «عصر جدید»، «دورهمی» و «خندوانه» به علاوه مسابقه «برنده باش» باعث شد تلویزیون نوروز پربیننده‌ای را داشته باشد. این برنامه‌ها هرشب از شبکه‌های سه و نسیم پخش و هر چهار برنامه موفق شدند مخاطبان زیادی را پای تماشای تلویزیون بکشانند. امسال در شرایطی که تلویزیون قصد دارد برنامه‌های روتین خود را به صورت ویژه روی آنتن بفرستد و جای خالی پرمخاطب‌ترین‌ها در کنداکتور دیده می‌شود، برای جلب توجه مخاطب مسیر سختی را پیش رو دارد.

بیشتر بخوانید: کمدین «خندوانه» با فیلم «دورنما» راهی جشنواره فیلم فجر می‌شود

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: برنامه خندوانه اخبارفرهنگی تلویزیون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برنامه خندوانه تلویزیون پربیننده ترین درصد بیننده نوروز ۱۴۰۰ شیوع کرونا برنامه ها قرار گرفت شبکه نسیم نوروز ۹۸ روی آنتن عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند

حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کرده‌اند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمی‌سازند، در واقع خود آگهی‌ها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه می‌دید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفته‌اند برنامه بعدی.

تلویزیون شفاف‌سازی کند

اگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش می‌آید که صداوسیما در شکل کلی سهام‌دار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخ‌گوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمی‌گویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغ‌کنندگان آن را می‌بینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجه‌به ساعات پخش در میان‌برنامه‌ها یا بین نیمه‌های فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه می‌کند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تک‌محصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام می‌دهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.

همین‌جا چند سرفصل وجود دارد که می‌شود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب به‌اتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی می‌سازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.

دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و می‌توانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز می‌کند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گران‌بهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.

فقط یک نکته دیگر می‌ماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامه‌های گفت‌وگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان می‌دهند که دغدغه زنان خانه‌دار این سرزمین خلاصه می‌شود در پوره سیب‌زمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید می‌کنم که آن تبلیغات می‌تواند در برنامه‌های آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامه‌های منظور است.)

دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنش‌ها و واکنش‌ها، برنامه‌سازی‌ها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین می‌شد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زده‌اند باید برای تک‌تک اقدامات پاسخگو باشند.

هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینما

همان‌طور که همه می‌دانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریده‌اند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه برده‌اند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شسته‌اند و در سکوت نشسته‌اند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». به‌هرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود می‌خواهد همان می‌کند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایه‌گذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و به‌اندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرف‌کننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.

تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. به‌خاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانه‌ترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی می‌رفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذاب‌آور بوده و پیتر بروک صحبت می‌کند و از سرمایه‌گذاران و گروه‌های تبلیغاتی می‌خواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سال‌ها پیش این ویدئو را دیدیم.)

قاعده سریال ها و پخش‌های جهانی و تلویزیون‌ها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقه‌ای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغ‌کننده دیده شود... (باز هم تأکید می‌کنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درس‌های تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود.

تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره می‌خورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.

توجه به تولید ملی و بهره‌مندی تولیدکنندگان که سالانه میلیون‌ها نفر از خدماتشان استفاده می‌کنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیده‌ای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بی‌احترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات می‌کنند باید سرمایه‌گذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تن‌دادن تمام به خواسته سرمایه‌گذار که احتمالاً خواسته‌ای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایه‌گذاری‌اش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.

تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصل‌هایی است که می‌توان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمی‌گنجد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • ببینید | تغییر شیفت خیابانی
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • «هفت» دوباره روی آنتن