Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:27:23 GMT

بازگشت LPG به سبد سوخت کشور هیچ مزیتی برای کشور ندارد

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۴۵۱۰

بازگشت LPG به سبد سوخت کشور هیچ مزیتی برای کشور ندارد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، علیرضا صادق آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن سی. ان. جی ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده و منتظر تصویب در هیات وزیران هستیم.
وی افزود: با این اقدام سهم سی. ان. جی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
صادق آبادی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.  
وی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.  
به گفته معاون وزیر نفت،  گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.  
وی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی. ان. جی جایگزین شود در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.  
صادق ابادی تاکید کرد: اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی. ان. جی است.  
وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی. ان. جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و ۵ سال زمان است که معادل ۳ پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود.  
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: با این کار علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، به مدت پنج سال عدم النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل خواهد شد.  
وی به بازگشت ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع ال. پی. جی در کشور نداریم. اصل ال. پی. جی تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.
صادق آبادی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال. پی. جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی. ان. جی ۳۰ سنت،  سود وجود دارد.  
وی گفت: از سوی دیگر این حجم ال. پی. جی باید در کشور توزیع شود. اگر با خطوط لوله و تلمبه خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز علاوه بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، باعث ایجاد آلودگی و تصادفات جاده ای نیز می شود. بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال. پی. جی اقتصادی و زیست محیطی نیست.  
صادق آبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند. از همین رو باید جایی سرمایه گذاری کند که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.
به گفته معاون وزیر نفت، کشورهایی به دنبال ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.
صادق ‌آبادی ادامه داد: اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سی. ان. جی قابل رقابت نیست.  
وی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سی. ان. جی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سی. ان. جی است.
وی با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخش‌های کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.  
معاون وزیر نفت ادامه داد: گاز طبیعی پاکترین ترین سوخت‌ها است و همچنین هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.

به گزارش ایرنا، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده تا در سال آینده ۲ میلیون تن گاز مایع به سبد سوخت خودروهای کشور اضافه شود. این طرح البته به گفته اغلب کارشناسان اقتصادی نیست و هزینه‌های زیادی را به اقتصاد تحمیل می‌کند.

برچسب‌ها علیرضا صادق آبادی شورای اقتصاد نفت شرکت ملی پالایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا صادق آبادی شورای اقتصاد نفت علیرضا صادق آبادی شورای اقتصاد نفت شرکت ملی پالایش اخبار کنکور سبد سوخت صادق آبادی گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت

آفتاب‌‌نیوز :

 عباس علی آبادی امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازار چین بازار بسیار بزرگی است و ایران هم اگرچه به وسعت و جمعیت چین نیست، اما ما هم کشور بزرگی محسوب می‌شویم. 

وزیر صمت با اشاره به نماسشگاه فرصت‌های صادراتی ایران اظهار داشت: در این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های صنعتی تجاری خود را به نمایش گذاشته و معرفی کرده ایم، اما باید مزیت‌های نسبی را برای واردات و صادرات در نظر گرفت. ظرفیت‌هایی در ایران وجود دارد که در چین نیست و ظرفیت‌هایی در چین وجود دارد که در ایران شاید مقرون به صرفه نباشد بنابراین می‌توانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون اقتصاد ما تک‌محصولی بوده است، گفت:، اما از این پس به این سمت حرکت می‌کنیم که علاوه بر حوزه انرژی که یکی از حوزه‌های اقتدار آمیز جمهوری اسلامی است در سایر حوزه‌ها مانند دانش بنیان‌ها ظرفیت‌های خود را فعال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ده هزار شرکت دانش بنیان ایرانی برای چینی‌ها فرصت خوبی است. 

وی افزود: ما در حوزه انرژی از ظرفیت‌های بالایی برخورداریم که می‌توانیم در اختیار چینی‌ها قرار دهیم و در حوزه برق نیز توانایی‌هایی در تراز جهانی داریم، ضمن اینکه چینی‌ها نیز از توانمندی‌هایی برخوردار هستند که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.

علی آبادی بیان داشت: وقتی از صد کشور دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرگان و فعال اقتصادی در یک نمایشگاه شرکت میکنند بسیار افتخار آمیز است و فکر میکنم امسال سال توسعه ایران با کشور‌های دیگر باشد و بتوانیم رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کنیم. 

وی با اشاره به اجلاس آفریقا بیان داشت: در جلسه‌ای که با مقامات ارشد آفریقایی نیز برگزار شد احساس خوبی داشتم، زیرا آفریقایی‌ها علاقمندند شرکای تازه‌ای برای خود انتخاب کنند و ایران می‌تواند یکی از شرکای تجاری آن‌ها باشد. 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال است اظهار داشت: برای جهش تولید باید در سمت توسعه بازار حرکت کرد و این نمایشگاه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی بیان داشت: از تمام شرکت‌ها خواسته ایم که‌پیش برنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور می‌خواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد. 

علی آبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری داشته باشیم باید کنترل‌های بیشتری داشته باشیم و خوب این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده و لذا امروز دستورات تازه‌ای داده ام که یک مقدار در تخصیص ارز شتاب بدهند. 

وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا به راحتی تخصیص ارز میدادیم الان محدودیت ایجاد کرده باشیم و این مساله به علت سیاست‌های جدید است، اما سیاست‌های ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز‌های جامعه را تامین کنیم لذا بین واردات و تولید سیاست گذاری انجام داده ایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است.

وی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده به فارس گفت: در خصوص خودرو‌های کارکرده دولت لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آیین‌نامه شد و این آیین نامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانی که این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید در انتظار مصوبه د‌ولت بود تا زمان ابلاغ کاری نمیتوانم انجام دهم. 

علی آبادی گفت:، اما مصوبات خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجرا است. 

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت