Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@05:02:46 GMT

واردات بیش از ۳۴ میلیارد دلاری کالا/ ذرت صدرنشین ماند

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۶۹۲۲

واردات بیش از ۳۴ میلیارد دلاری کالا/ ذرت صدرنشین ماند

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه حدود ۲۱.۴ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شدند که "ذرت " با بیش از ۹ میلون تن ۴۲ درصد وزن واردات کالای اساسی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی  اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا سی ام  بهمن ماه ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که ۲۱ میلیون و ۳۷۷هزار و ۲۸۱تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۰۱ دلار آن مربوط به ترخیص ۲۵گروه کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سهم واردات کالای اساسی از کل واردات کشور از لحاظ وزنی ۶۹ درصد و از لحاظ ارزش ۳۱.۵درصد بوده است.

لطیفی در خصوص جزئیات واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی  توضیح داد: از ۲۱.۴ میلیون تن کل کالاهای اساسی ۱۵.۵میلیون تن آن به ارزش شش میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار، جز کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی است که از لحاظ وزن ۷۲درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد کل کالاهای اساسی ترخیص شده را به خود اختصاص داده است که در این میان "ذرت" با ۹ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۹۱ تن به ارزش دو میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۵۳ دلار در صدر واردات به کشور هم  از لحاظ وزنی و هم از لحاظ  ارزش در واردات کلی و هم درکالای اساسی قرار دارد که ۴۲ درصد وزن کالاهای اساسی و ۲۱ درصد ارزش آن را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی  گمرک افزود: علاوه بر" ذرت" ،"داروها و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی"،با ۱۳هزار و ۵۶۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۶۶دلار ، "دانه های روغنی" با دو میلیون و ۴۰ هزار و ۴۵۷تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳میلیون و ۴۱۶هزار و ۸۱۸دلار ، "روغن های خوراکی" با یک میلیون و ۳۴ هزار و ۳۱۱ تن به ارزش ۸۹۵ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۳۹ دلار،" کنجاله سویا" با یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۶۷تن به ارزش ۶۹۳ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۵۴۲ دلار و "جو" با یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۸۲ تن به ارزش ۴۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۴۱ دلار به ترتیب کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور بودند که شامل ارز ترجیحی هستند.


لطیفی درخصوص سایرکالاهای اساسی گفت: "گندم " با دو میلیون و ۹۲۳هزار و ۶۲۰ تن و ارزش ۸۱۳ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۷۹دلار، "برنج" با ۸۴۹هزار و ۸۳۷تن به ارزش ۷۷۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۴۹ دلار، "شکر خام" با یک میلیون و ۱۷هزار و ۷۰۹تن به ارزش ۳۷۰ میلیون و ۶۶۱ هزارو ۹۵۹ دلار، "چای خشک " با ۵۷هزار و ۲۵۸تن به ارزش ۲۸۶میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۹۹ دلار ، "ماشین الات تولید کننده کالای اساسی" به وزن ۴۴ هزار و ۴۵۹تن و به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۳۲ دلارنیز در رتبه های بعدی واردات کالاهای اساسی قرار دارند.


سخنگوی گمرک افزود: "خمیرکاغذ" با ۱۷۵میلیون دلار، "کاغذ چاپ وتحریر" با ۱۷۱میلیون دلار، "کودهای شیمیایی" با ۱۴۴میلیون دلار، "حبوبات" با ۱۳۴میلیون دلار، "گوشت قرمز سنگین" با ۱۲۶میلیون دلار، "انواع بذر" با ۷۸میلیون دلار، "لاستیک سنگین " با ۷۷ میلیون دلار، "سموم تکنیکال شیمیایی" با ۵۷ میلیون دلار، "کره با بسته بندی" با ۴۰ میلیون دلار، "گوشت قرمز سبک" با ۲۹ میلیون دلار و " کاغذ روزنامه" با ۴.۲ میلیون دلار، به ترتیب به عنوان ۲۵ گروه کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه گذشته از گمرکات کشور ترخیص شدند.

وی در پایان گفت: برخی از این کالاها درسال گذشته وارد شده و در اوایل سال جاری به مرحله ترخیص رسیده است که شامل تخصیص  ارزهای ترجیحی و نیمایی سال قبل بوده است و بانک مرکزی به دلیل مسئولیتش در تخصیص و تامین ارز و نهایتا صدور اعلامیه تامین ارز،  اطلاعات دقیق ارزی  را در دست دارد و گمرک فارغ از نوع ارز تامینی از سوی بانک مرکزی به گزارش وزن و ارزش کالای ترخیص شده می پردازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واردات گمرك ذرت کالای اساسی گمرکات کشور کالاهای اساسی یک میلیون میلیون دلار کالای اساسی تن به ارزش ترخیص شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. تأمین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده‌اند.

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

کد خبر 6086328

دیگر خبرها

  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • برای واردات کالا‌های اساسی و دارو ۶۳۶ میلیون دلار تامین شد
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲