Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- ارتش آمریکا تعدادی ربات‌ زیرآبی برای جاسوسی از دشمن دارد اما این فناوری‌های پیشرفته سال‌ها پس از ربات گربه‌ماهی "چارلی" به وجود آمدند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از دیلی‌میل، ربات بدون سرنشین "چارلی" در دهه‌ی 1990 توسط آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) ساخته شد. این ربات دارای حسگرهای بصری و صوتی برای جاسوسی از دشمنان و همچنین نمونه برداری از آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این "گربه‌ ماهی" محافظ در برابر فشار بود و سیستم "حفظ تعادل"(ballast) و سیستم ارتباطی در بخش اصلی بدنه و سیستم پیشرانه در قسمت دم دارد.
جزئیات ماموریت‌های "چارلی" هنوز محرمانه است اما فناوری‌های آن به دانشمندان در ساخت زیردریایی‌های رباتیک و دیگر دستگاه‌های الهام گرفته شده از آبزیان برای جستجوی دریاها کمک کرد.
این ربات ماهی 2 فوت(60 سانتی‌متر) طول دارد و طبق گفته‌ی وبسایت آژانس اطلاعات مرکزی برخی از ویژگی‌های آن شامل سرعت، استقامت، کنترل عمق و دقت بالا در شناست.
اگرچه "چارلی" اندازه‌ای کوچک‌تر از ماهی‌های معمولی که طول متوسط آن‌ها 3 فوت(90 سانتی‌متر) است دارد اما ظاهر و نحوه‌ی حرکتش مشابه گربه ‌ماهی‌های واقعی است. "چارلی" برای زمان خود بسیار پیشرفته بود اما پیش از آن ربات‌های دیگری نیز هنگامی که ایالات متحده در دهه‌ی 1950 به مطالعه‌ی ربات‌های زیر دریایی پرداخت وجود داشتند.
رباتی که توسط آزمایشگاه دانشگاه فیزیک کاربردی واشنگتن ساخته شده بود از اولین‌ها بود که شکلی شبیه به اژدر داشت و برای جمع‌آوری داده‌هایی از ویژگی‌های فیزیکی اقیانوس ساخته شده بود.
ربات‌ تحقیقاتی زیرآبی قبلی(SPURV) برخلاف چارلی مخفیانه در آب حرکت نمی‌کردند و با این وجود تا قبل از سال 1979، 400 ماموریت را به اتمام رساندند.
نزدیک به دو دهه‌ی بعد مهندسان موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) یک ربات‌ماهی به نام "چارلی" ساختند اما این ربات قادر به حرکت آزادانه نبود. آن‌ها کار خود را با ربات دیگری ادامه دادند که می‌توانست آزادانه شنا کند و اسم آن را "وندا" گذاشتند اما این ربات نیز نمی‌توانست بدون برخورد به دیواره‌های تانکی که در آن بود شنا کند.
در سال 2014 نیروی دریایی ایالات متحده از یک ماهی رباتی که به شکل یک ماهی تن تحت برنامه‌ای به نام "نموی ساکت" در آب پنهان می‌شود رونمایی کردند.
این ماهی قابل کنترل از راه دور است و یا می‌توان آن را برای شنای آزادانه برنامه‌ریزی کرد. این ربات بدون سرنشین می‌تواند چرخش‌هایی تند و تیز انجام دهد و به آرامی در آب حرکت کند این ویژگی برای انجام ماموریت‌های اکتشافی و جاسوسی مناسب است.
نیروی دریایی امیدوار است بتواند از آن برای ماموریت‌هایی مثل بررسی بدنه‌ی کشتی‌ها، بررسی آب برای خطرات احتمالی مثل مین، رساندن محموله و دسترسی به مکان‌های غیرقابل دسترسی استفاده کند.
همچنین نیروی دریایی اکنون بر روی رباتی زیرآبی با هوش مصنوعی کار می‌کند که بتواند دشمنان را بدون دخالت نیروهای انسانی بکشد. جزئیات آن به عنوان بخشی از پرونده‌ی بودجه سال 2020 اعلام شد و مشخص شد نام آن کلاز (CLAWS) است.
زیردریایی‌های خودمختار امروزه وجود دارند اما به اندازه‌ی کافی باهوش نیستند و هر عملیات پیچیده‌ای نیازمند دخالت انسانی است اما زیردریایی‌های جدید دارای هوش مصنوعی هستند و قادر خواهند بود بدون کنترل انسان‌ها فعالیت‌های گسترده‌تری انجام دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چارلی جاسوس ی ربات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۹۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!

به گزارش خبرآنلاین،به نقل از سرانه به عنوان مثال فردی یک مغازه در راه پله را برای اجاره گذاشته است.

هزینه اجاره یک راه پله با فضای ۵ مترمربع در تهران ماهی ۵ میلیون تومان است.

نکته جالب توجه اینجاست که برای اجاره این مغازه باید ۲۰۰ میلیون تومان هم پول پیش بدهید.

به نظر می‌رسد که باید فکری به حال هزینه اجاره مغازه ها شود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901018

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد
  • گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره یک شغل جدید با عنوان «یک زندگی سگی»!
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • (ویدیو) ربات چری در راه ایران
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم