Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@21:45:13 GMT

تعریف 28 موزه نفت در کشور/افتتاح پنجمین موزه در کرمان

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۰۶۰۹

تعریف 28 موزه نفت در کشور/افتتاح پنجمین موزه در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اکبر نعمت‌اللهی عصر امروز در مراسم افتتاح موزه نفت‌ استان کرمان با اشاره به اینکه مدیریت موزه‌های نفت پنج سالی است که در وزارت نفت ایجاد شده است، اظهار داشت: وزارت نفت بعد از سال‌ها  متوجه شده در بخش موزه‌ها و حفظ میراث، اسناد و ...کم‌کاری کرده است .

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۱۲۴نقطه را به ثبت ملی برسانیم و همچنین ۴۰ میلیون برگ سند و حدود ۱۳ هزار شیء تاریخی را جمع‌آوری و مرمت  کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به اینکه  ۲۸ موزه در سراسر ایران تعریف شده است، افزود: تاکنون چهار موزه افتتاح شده که امروز پنجمین موزه را در استان کرمان افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم سه موزه دیگر را افتتاح کنیم و جمع موزه‌های افتتاح شده کشور به ۸ موزه برسد.

نعمت‌اللهی بیان داشت: موزه کرمان یک موزه ویژه‌ است و خیلی با نفت ارتباط ندارد، اما از نفت خیلی استفاده کرده و اشیائی در این موزه وجود دارد که مربوط به ۱۱۰ تا ۱۲۰ سال پیش‌تر در کشور رایج و مورد استفاده مردم قرار گرفته‌اند.

 وی تصریح کرد: اکنون از ۱۶ تا ۱۷ استان کشور  را بررسی و اشیاء نفت‌سوز قدیمی در این استان‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و در چهار سالن به نمایش در آمده‌اند که یک اتاق این موزه به تاریخ کرمان و اقدامات استعمارگرانه انگلیس که در کرمان داشته‌اند، پرداخته شده است.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ادامه داد: برای ساخت این موزه سه سال زحمت کشیده شد زیرا ۷۰ درصد ساختمان موزه از بین رفته و نیاز به بازسازی داشت که با همت مدیریت بخش فرآورده‌های نفتی کرمان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در دو مرحله ساختمان را مرمت و احیاء  کردیم و امروز ساختمانی زیبا داریم.

وی تاکید کرد: این نوع موزه نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه و جهان وجود ندارد که فقط به نفت‌سوزها بپردازد.

حمیده واعظی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان در این مراسم اظهار داشت: این موزه علاوه بر اینکه سهم زیادی در فهم و دانش صنعت نفت کشور خواهد داشت، امانت‌دار بخشی از تاریخ شکوهمند این سرزمین کهن خواهد بود.

وی تصریح کرد: جای خوشبختی است که امروز صنعت نفت پیشگام و پیشرو در زمینه حفظ اسناد، ثبت تجربیات و معرفی هنرمندان تاریخ خود به‌ویژه در شرق کشور است.

واعظی بیان داشت:  درآمیختگی  باغ تاریخی آقا که یکی از آثار فاخر شهرستان کرمان است با موزه صنعت نفت که بیانگر سیر تحولات  و تکامل یک صنعت عظیم و تکامل یافته است، جلوه منحصر به‌فردی از خلق یک ارزش ملی و استانی و با بالندگی یک تاریخ پویا به‌ویژه برای صنعت نفت کشور ایجاد کرده است.

وی ابراز داشت: باید  انواع محتویات و روش‌های مستند و فضای مجازی برای بازدید مهیا شود و از اصحاب رسانه که همیشه یاری‌گر صنعت در معرفی و اجرا هستند انتظار داریم به روشی هنرمندانه در زمینه این موزه اطلاع‌رسانی وسیع در سطح کشوری و استان انجام دهند.

وجود ۷ هزار محوطه تاریخی در استان کرمان/موزه‌های کرمان نیازمند بازنگری هستند​

 فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم بیان داشت: من   استان کرمان را  استان سرزمین شگفتی‌های  پنهان معرفی کرده‌ام و شعار گردشگری استان تحت این عنوان بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه هر روز که می‌گذرد این شگفتی‌ها بیشتر دیده می‌شود، افزود: در استان کرمان  ۷ هزار محوطه تاریخی، ۷۰۰ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی و هفت اثر ثبت در آثار جهانی وجود دارد که نشان از وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد گردشگری این استان دارد.

فعالی تصریح کرد: استان کرمان در گردشگری معدن حرف برای گفتن دارد و ما در این زمینه در حال سرمایه‌گذاری هستیم.

وی بیان داشت: استان کرمان با توجه به مرقد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان گردشگری مقاومت   قرار گرفته است و این کار ما را سخت‌تر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: درخواست داریم از مدیر موزه‌های میراث فرهنگی کشور که به موزه منطقه‌ای جیرفت توجه ویژه‌ای شود تا بتوانیم آثار کشف شده در این منطقه را بیشتر به نمایش بگذاریم.

فعالی خاطرنشان کرد: موزه‌های استان کرمان نیاز به روح تازه و بازنگری دارند و از شما درخواست داریم کمک کنید تا استان کرمان، دیار کریمان را به جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری برسانیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: موزه نفت موزه گردشگری کرمان گردشگری استان میراث فرهنگی استان کرمان صنعت نفت موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سعید شاهرخی امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از ورود مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان خبر داد و اظهار کرد: این اشیا که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده است، امروز به کرمان انتقال یافت و هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیا مجموعه انتقالی، اشیا حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

وی ادامه داد: بخشی از اشیا مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است که این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

کد خبر 750276

دیگر خبرها

  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم
  • بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان افتتاح شد
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • افتتاح بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان + تصاویر