Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@03:06:31 GMT

خشکی جازموریان چالش کرمان برای مبارزه با ملخ صحرایی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۲۶۶۶

خشکی جازموریان چالش کرمان برای مبارزه با ملخ صحرایی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان گفت: متاسفانه با توجه به اینکه جازموریان خُشک است، یکی از کانون های تکثیر ملخ به شمار می آید و قطعا اگر این آفت وارد منطقه جنوب کرمان بشود با امکانات فعلی، مزارع و باغات مورد تهدید جدی قرار خواهند گرفت .

به گزارش جماران، مجید فرخی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان وضعیت رشد و هجوم دسته جات ملخ صحرایی اظهار کرد: با توجه به آنالیز وضعیت کنونی ملخ در کشورهای حاشیه دریای سُرخ و شبه جزیره عربستان، پیش بینی می شود ملخ صحرایی از پایان اسفندماه با شدت بیشتری به استان های جنوبی کشور هجوم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین دسته جات پروازی از سمت دریای سُرخ به صورت بالغ در حال حرکت به سمت شبه جزیره عربستان هستند که در پی خشکسالی هایی که هم اکنون در این منطقه وجود دارد، این دسته جات قطعا از عربستان عبور خواهند کرد و وارد ایران می شوند.

فرخی ورود دسته جات ملخ صحرایی را به کشور ایران مشروط به جهت وزش باد دانست و افزود: وقتی دسته جات ملخ به سمت ایران حرکت می کنند، اگر جهت وزش باد به سمت کشور کویت باشد قطعا استان های بوشهر، خوزستان و جنوب فارس درگیر خواهند شد و اگر جهت وزش باد به سمت کشور بحرین باشد قسمت هایی از استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان مورد هجوم قرار خواهند گرفت.

وی از ورود دسته جات ملخ صحرایی به جنوب کرمان از اوایل فروردین ماه 1400 خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی هایی که فائو انجام داده، ما باید این آمادگی را داشته باشیم و قطعا ملخ صحرایی از فروردین ماه به جنوب کرمان خصوصا جازموریان وارد می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان جازموریان را  کانون  تکثیر ملخ صحرایی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه جنوب ایران و دشت وسیع جازموریان از کانون های مهم تکثیر ملخ صحرایی در کشور به شمار می آیند، قطعا دسته جات ملخی که وارد می شوند، چون به سمت عبور از مسیر اماکن تابستانه است و ملخ بعد از اینکه به حالت پروازی در آمد قطعا از استان های دیگر و هم به ناچار از سمت جازموریان حرکت کرده و به سمت امکان تابستانه در مرز هند و پاکستان مستقر خواهند شد.

وی نسبت به عدم تناسب  سطح آلودگی و امکانات مبارزه با آفت ملخ صحرایی هشدار داد و گفت: در حال حاضر با توجه به پیش بینی که از  سطح آلودگی داریم، امکانات موجود  کافی نیستند، هرچند تا حدودی پیگیری هایی انجام شده و مقداری سم خریداری کردیم. اما ناوگان سمپاشی و  خودروها نیاز به تجهیز و تعمیر دارند و باندهای شرق و غرب جازموریان نیز باید مرمت و بازسازی  شوند که متاسفانه تاکنون علی رغم پیگیری های انجام شده، نتوانستیم ناوگان سمپاشی را راه اندازی کنیم و در این زمینه به حمایت بیشتر استاندار و مدیریت بحران کشور نیاز داریم.

فرخی با تشریح وضعیت فعلی آفت ملخ صحرایی ادامه داد: در حال حاضر ملخ در القصیم عربستان به حالت باندهای پوره در حال شکل گیری و هجوم به سمت کشور ایران است و دستجه ات ملخی که پرواز می کنند به دو صورت به سمت کشورمان حمله می کنند؛ ملخ های پروازی بالغ و ملخ های پروازی نابالغ.

وی افزود: ملخ های پروازی بالغ چون برای تکثیر نسل خود نیاز به طی مسافت طولانی بیش از 1000 کیلومتر دارند و براساس رصد انجام شده هم دسته جات ملخ بالغ و هم نابالغ به کشور ما هجوم خواهند کرد.

فرخی با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب جازموریان  و و عدم بارش باران  در سال‌جاری  گفت: متاسفانه امروز که جازموریان خُشک است یکی از کانون های تکثیر ملخ صحرایی محسوب می شود و قطعا اگر این آفت وارد منطقه جنوب بشود، مزارع و باغات را مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که برای مبارزه با این سطح از هجوم ملخ صحرایی به چه شیوه ای باید عمل  کرد و آیا سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان آمادگی و تجربه مبارزه با آفت ملخ صحرایی را در باغات و مزارع دارد و موفق خواهد شد یا خیر؟ افزود: البته ما نیازمند مشارکت و همکاری کشاورزان و باغداران هستیم که به محض رویت ملخ انتظار است مراتب را به مراکز خدمات منطقه اعلام کنند و ضمن تجهیز و آماده سازی دستگاه های سمپاشی با اکیپ های مبارزه با این آفت هم همکاری داشته باشند قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان سطح مزارع، باغات و مراتعی که باید سمپاشی بشود و  مورد تهدید هستند را یک میلیون 200 هزار هکتار اعلام کرد و گفت‌ :ما باید ردیابی و پایش  را در کل مزارع و باغات انجام بدهیم  و دیده بانی نیز صورت  بگیرد، اما اینکه چه میزان  از منطقه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت  باید منتظر هجوم ملخ ها باشیم.

وی در پاسخ به این دغدغه‌ که با توجه به خُشک بودن جازموریان و هجوم ملخ های صحرایی  به سمت مزارع و باغات آیا توان مبارزه با آفت را به این شیوه دارید، اظهار کرد: اگر ناوگان راه اندازی بشود و آمادگاه ملخ صحرایی که در شهرستان قلعه گنج مستقر است کاملا تجهیز بشود، قطعا خسارتی نخواهیم داشت اما با امکانات فعلی چندان جای امیدواری در به حداقل رساندن خسارات وجود ندارد.

فرخی تصریح کرد: تجربه مبارزه با ملخ صحرایی در باغات را نداریم چون همیشه جازموریان سرسبز بوده و دستجات ملخ مستقر می شدند و بیشتر مبارزه در سطح مراتع بوده و در مجموع اجازه ندادیم آفت به باغات برسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان از پرداخت  کل مطالبات مالی در مبارزه با آفت ملخ صحرایی سنوات گذشته خبر داد و افزود: همه مطالبات پرداخت شده است اما باز می گویم ناوگان فرسوده است و باید تعمیر شود و تعداد دستگاه های سمپاشی نیز باید  افزایش پیدا کنند زیرا با این امکانات جوابگو نخواهیم بود.

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 تالاب جازموریان ملخ صحرایی مبارزه با ملخ صحرایی خشکی جازموریان ملخ صحرایی کرمان مقابله با ملخ صحرایی جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سازمان جهاد کشاورزی جنوب مدیر حفظ نباتات آفت ملخ صحرایی مزارع و باغات مبارزه با آفت دسته جات ملخ سمت کشور جنوب کرمان تکثیر ملخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است

عمارت نوفل لوشاتو میزبان نمایش‌های جدیدی است که برخی از روز گذشته و برخی از امروز اجرا‌های خود را آغاز کرده‌اند. از این رو به معرفی نمایش‌های تئاتری روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو خواهیم پرداخت.

نمایش «مرگ با طعم نسکافه»

نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی با حضور مسعود کیمیایی، مجید مظفری، جواد طوسی و استقبال بی‌نظیر مخاطبان اجرای خود را در عمارت نوفل‌شاتو آغاز کرد.

بابک صحرایی پس از پایان اجرای شب اول، در صحبت‌هایی گفت: امشب اسطوره تکرار نشدنی فرهنگ و هنر ما در اینجا حضور دارد. بزرگمردی که سینمای حقیقی را در ایران پایه‌گزاری کرد و بیشتر از ۵۰ سال است که روی بلندترین قله هنر ایران ایستاده است. تاریخ فرهنگ و هنر ایران تا همیشه مدیون ایشان خواهد بود. افتخار این را داریم که امشب نمایش خود را به استاد مسعود کیمیایی تقدیم کنیم.

او افزود: علاوه بر آقای کیمیایی، امروز میزبان جناب مجید مظفری هستیم. او بازیگری است که من از نوجوانی طرفدارش بودم. همچنین از حضور جناب جواد طوسی (منتقد سینما) و رحیم نوه‌سی (نقاش) نیز تشکر می‌کنم.

کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» در ادامه صحبت‌هایش، از همه عواملی که در شکل‌گیری این نمایش او را یاری رسانده‌اند، تشکر کرد.

«مرگ با طعم نسکافه»، نمایشی ۶ پرده‌ای است که با استفاده از کلید واژه‌های مهم زندگی به روایتِ برش‌های دراماتیک در زمان حال، دهه سی و صد سال گذشته می‌پردازد. از نکات جالب توجه این اجرا، حضور پررنگ موسیقی است.

بهنام شرفی، نیکی مظفری، گل ناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به مجری طرح: نازنین صحرایی، طراح صحنه و لباس: منیره ملکی، طراح گریم: مهتاب حسنی، طراح حرکت: مهرگان بذرافشان، بازیگران فرم: مهرگان بذرافشان، روشنک رضایی‌مهر، حدیث محمودوف، ملینا مشایخ، آویسا شریفی، موسیقی متن: ستار اورکی، سرپرست موسیقی زنده: امیر مهراد، آهنگساز قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیرعباس حسن زاده، تنظیم کننده قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیر مهراد، نوازندگان: صادق نورانی، محمدرضا بختیاری، فرناز ساحری و روزبه سیاه منصوری، دستیار کارگردان: شهرزاد پورفرد، عکاس و طراح پوستر: کیارش کاویان و مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: حامد قریب اشاره کرد.

نمایش «دیوان تئاترال»

«دیوان تئاترال» نوشته محمود استادمحمد، به کارگردانی ایمان راد و ایمان حاج‌عظیمیان از ۱۷ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد، هر روز ساعت ۱۷:۴۵ به مدت ۷۰ دقیقه در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود.

منصوره بنی احمد، ایمان حاج عظیمیان، ایمان راد، علی رضوانی، شهرزاد سادات صدر هاشمی، کیمیا سامنی، هلنا سعادت، شکیلا علی مردانی، حمید فرجادی، پارمین قدیری، مریم قربانی، قاسم قنبری، آیناز کاوند، فاطمه زهرا مغانلو، سینا مجد، امیر مرسلی و ایلیا موهبتی بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کرده‌اند.

شایان ذکر است این نمایش اولین فعالیت حرفه‌ای گروه هنری مهشید به سرپرستی ایمان راد است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: شهاب شریفی، نوازنده:  مانی مهربان، طراح گریم: سوگل بهرام‌پور، طراح صحنه: شهاب شریفی، طراح لباس: هنگامه ذوذهب، طراح پوستر و گرافیست: الهه معینی، دستیاران کارگردان: نگار خانی پور، مسعود محمدنیا، دستیاران صحنه: محراب عامریان، علی خاکپور، مریم اشرف زاده، دستیار لباس: تینا عبدالحسینی، مجریان گریم: نسترن مجد، هلنا سعادت، عکاس: دنا جم، حمید بازاری.

نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری»

نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت، با ترجمه محمود بهفروزی و به کارگردانی پریسا مقدم تا ۲۴ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

بهنام فرزام،  امیدعلی رحمانی، پریسا مقدم بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کرده‌اند.

همچنین کنسرت نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی از ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه نمایش رفته که پیش فروش روز‌های نخست آن با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.

بهنام شرفی،  نیکی مظفری،  گل ناز عباسی،  بهراد محمدی،  روشنک رضایی مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.

نمایش «شورش ذهن» 

نمایش «شورش ذهن» به نویسندگی و کارگردانی محمد یغمایی و تهیه‌کنندگی مهدی تیمورزاده از ۱۶ اردیبهشت در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه نمایش رفته است.

«شورش ذهن» یک فانتزی سیاه درباره افسری است که متوجه نقشه فرمانده‌اش برای حمله اتمی به ژاپن می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مایکل افسر ارشد نیرو‌های هوایی است و در جنگ جهانی دوم بعد از آنکه متوجه می‌شود مافوقش قصد عملیات با بمب اتم دارد سعی می‌کند با افشای سند از این فاجعه جلوگیری کند، اما ... .

این نمایش تولید گروه «اغما» است و آراز دانش به عنوان مدیر پروژه و محمد شاهی‌پور به عنوان مدیر هنری این نمایش را همراهی می‌کنند. سایر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار اول کارگردان و بازیگردان: سوفیا جمالی، مشاور پروژه: لیلی سعیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مریم رودبارانی، دستیار دوم کارگردان: مرتضی موسوی، مشاورهنری: حمیدرضا نورزاده، طراح حرکت: سارینا شاد، طراح صحنه و لباس: زهرا آمالی، طراح گریم: سما زارع، دستیار اول گریم: ملیکا دادرسی، طراح نور: فرشاد نصیری، اپراتور نور: نوید کهریزی، موسیقی: امیر تهرانی، مدیر صحنه: سارا ابراهیمی، مریم سعیدا، ساخت موشن: علی اشرفی، کارگردان بصری: سینا خدابخش، طراح گرافیک: سینا افشار، ساخت تیزر: علی بنایی.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ۱۱ هکتار از اراضی دولتی در جنوب کرمان رفع تصرف شد
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • آغاز «مرگ با طعم نسکافه» در عمارت نوفل‌شاتو
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است